לפני כמה חודשים, נכנסה לקליניקה שלי אישה בשנות ה-70 לחייה, מודאגת מאוד. היא סיפרה על חייה המלאים בבילוי על חוף הים, סיפרה כמה אהבה את השמש, את צבע העור השזוף ואת שמן הגזר שנהגה למרוח. בבדיקה גופנית פשוטה נראה שלרחל (שם בדוי) עור עמוס בנגעים פיגמנטריים מסוגים שונים, בכל האזורים שהיו חשופים לשמש.
בבדיקה דרמוסקופית עלה חשד שאחד מהנגעים מציג מראה סרטני. לאחר נטילת ביופסיה מהנגע התברר כי רחל אכן סובלת ממלנומה – סוג של סרטן עור.
2 צפייה בגלריה
סרטן עור בגיל מבוגר
סרטן עור בגיל מבוגר
סרטן עור בגיל מבוגר. משלמים את מחיר החשיפה לשמש
(צילום: shutterstock)
הסיפור של רחל הוא לא ייחודי. בשנים האחרונות אני פוגש רבים מבני הגיל הזה, "הסבתות של בריכת גורדון בתל אביב", דור שהעביר שעות רבות תחת השמש הקופחת ללא הגנה מספקת.
דור בני ה-70 גדלו בדור בו היה נהוג לבלות שעות ארוכות על החוף, מתוך אהבה לשיזוף ותחושת החופש שהים מביא עמו. אך היום, הדור הזה משלם מחיר בריאותי כבד על השנים הללו של חשיפה ללא הגנה מספקת. עורם של אנשים אלה דק יותר, מקומט יותר, ועמוס בנגעים עוריים – חלקם טרום סרטניים וחלקם סרטניים מסוג non-melanoma skin cancers. שכיחות מלנומה באוכלוסייה זו גבוהה במיוחד. החשש הוא שגם הדורות הבאים, שאולי למדו להיזהר מעט יותר, עדיין עלולים לשלם מחיר אם לא נקפיד על הגנה מתאימה מפני השמש.

הסכנות בחשיפה לשמש

חשוב להבין שחשיפה ממושכת לשמש מגדילה משמעותית את הסיכון לפתח סרטן עור. קרני השמש כוללות קרניים אולטרה-סגוליות (UV) שמזיקות לעור ופוגעות בתאים שלנו. עם הזמן, הנזקים הללו מצטברים ויכולים להוביל להתפתחות של סרטן. למרות שקרם הגנה נחשב לכלי יעיל בהפחתת הסיכון, אנשים רבים עדיין מזניחים את השימוש בו, בעיקר בגלל חוסר מודעות או בשל טרנדים חברתיים.
2 צפייה בגלריה
קרם הגנה
קרם הגנה
אל תוותרו על קרם הגנה
(צילום: Shutterstock)

הטרנד המסוכן: ויתור על קרם הגנה

לאחרונה נפוץ טרנד חדש בקרב צעירים ומבוגרים כאחד, שמוותרים על שימוש בקרם הגנה בשל דאגות סביבתיות או מתוך רצון להשיג שיזוף מהיר. הבעיה היא שהוויתור הזה עלול להוביל לנזקים חמורים לעור ולעלייה בשכיחות מקרי סרטן העור. שימוש בקרם הגנה אינו פוגע בסביבה כשנעשה שימוש במוצרים מאושרים שאינם מכילים חומרים מזיקים.
ד"ר נתנאל אשרד"ר נתנאל אשרצילום: אלבום פרטי
כך תשמרו על העור מפני נזקי השמש:
1. השתמשו בקרם הגנה: בחרו בקרם עם מקדם הגנה גבוה, ומרחו אותו בכל שעתיים, במיוחד לאחר רחצה או הזעה.
2. הימנעו מחשיפה בשעות השיא: השתדלו להימנע מחשיפה לשמש בין השעות 10:00 ל-16:00, כשהקרינה חזקה במיוחד.
3. לבשו בגדים מגנים: חבשו כובע רחב שוליים, לבשו בגדים קלים עם שרוולים ארוכים והשתמשו במשקפי שמש איכותיים.
4. חפשו אחר צל: בזמן שאתם בחוץ, חפשו אזורים מוצלים כמו תחת עצים או שמשיות.
5. עקבו אחר שינויים בעור: בדקו את עורכם באופן קבוע והיו ערניים לשינויים חשודים כמו כתמים חדשים או שומות שמשתנות. פנו לרופא עור במקרה של ספק.
הכותב הוא מנהל המרכז לגידולי עור ומלנומה במרכז דוידוף, בילינסון