מוגש מטעם כללית רפואה משלימה
פודקאסט הדרך לרפואה משלימה כללית - שיאצו וטווינה
(צילום: מיקי שמידט)
שיאצו או טווינה? מה ההבדל בין שתי שיטות הטיפול וכיצד להתאים את הטיפול הנכון לסוג הבעיה?
נתחיל מהסוף: המקור של שתי שיטות הטיפול הוא ברפואת המזרח, ושתיהן בהחלט יכולות לשפר את איכות החיים, לטפל בכאבים ולקדם בריאות פיזית ונפשית. המפתח של שתי השיטות הוא החזרת האיזון שהופר בגוף.
ובכל זאת, יש הבדלים בין השיטות ולחלקן יתרון גדול יותר לטיפול בסוגים מסוימים של בעיות רפואיות.
בפרק זה של הפודקאסט "הדרך לרפואה שלמה" של כללית רפואה משלימה, ד"ר מוטי לוי משוחח עם שני מטפלים ותיקים ומנוסים בתחום.

במקור שתיהן מגיעות מהרפואה הסינית

שיאצו וטווינה, שתי שיטות טיפול המבוססות על הרפואה הסינית, התפתחו במקומות ובתקופות שונות, אך שתיהן מושרשות עמוק במסורת של הרפואה האלטרנטיבית.
שיאצו, שמקורה ביפן, החלה להתפתח במאה ה-18 ורק במאה ה-20 קיבלה הכרה רשמית ממשרד הבריאות היפני כשיטת טיפול יעילה. טווינה היא שיטת טיפול עתיקה בהרבה, המגיעה ישירות מהרפואה הסינית.

מצא את ההבדלים: השיטה הסטטית או הדינמית?

למרות ששיאצו וטווינה נשענות על אותם עקרונות בסיסיים של הרפואה הסינית, יש הבדלים מהותיים ביניהן. "שיאצו מתאפיין בעבודה איטית ונינוחה, עם דגש על לחיצות באצבעות על מרידיאנים ואזורי אנרגיה בגוף", מסבירה סוויסה.
"טווינה, לעומת זאת, מתמקדת בתנועתיות דינמית יותר ובשימוש במרפקים ואמות כדי ליצור תנועה בגוף", מסביר סהר.
בעוד שבשיאצו העבודה נעשית על כל הגוף, בטווינה יש התמקדות ספציפית יותר באזורים הכואבים.

בחירת הטיפול המתאים: שיאצו או טווינה?

בחירת הטיפול הנכון בין שיאצו לטווינה אינה פשוטה, ומומלץ לנסות את שתי השיטות כדי להבין מה מתאים יותר.
סויסה וסהר מדגישים את החשיבות של התחברות אישית למטפל ולשיטה, כגורם מרכזי להצלחת הטיפול. מכיוון שכל אדם הוא ייחודי, חשוב להתנסות בשני סוגי הטיפול לפני קבלת החלטה סופית. התחברות רגשית ונוחות במהלך הטיפול יכולות להיות קריטיות להשגת תוצאות מיטביות.
בעוד ששתי השיטות מתאימות לטיפול במגוון גדול של בעיות, ויש חפיפה ביניהם, הרי שאם בכל זאת נרצה להבחין בין שתי השיטות בהיבט של סוגי טיפולים, זו תהיה החלוקה הכללית.

שיאצו: למי זה מתאים?

כאבים כלליים ואי נוחות גופנית: שיאצו מתאים במיוחד לטיפול בכאבים מפוזרים בגוף או בתחושות כלליות של אי נוחות. העבודה היא על כל הגוף ולא רק על נקודות ספציפיות, מה שמאפשר טיפול כוללני ואיזון אנרגטי.
חרדה וסטרס: שיאצו מצוין להתמודדות עם חרדה, סטרס ובעיות נפשיות. השיטה מתמקדת בנינוחות וברוגע, ומציעה טיפול הוליסטי שמטפל בגוף ובנפש כאחד.
בעיות במערכת העיכול וכאבי ראש: אנשים הסובלים מבעיות במערכת העיכול או מכאבי ראש יכולים להפיק תועלת רבה מטיפולי שיאצו, שכן השיטה מתמקדת באיזון מערכות הגוף ובשיפור זרימת הצ'י (האנרגיה).

טווינה: למי זה מתאים?

בעיות אורתופדיות וכאבי שרירים: טווינה מתאימה בעיקר לטיפול בבעיות אורתופדיות כמו כאבי גב, כתפיים וברכיים. התנועתיות הדינמית של הטיפול מסייעת בשחרור כאבים ונעילת מפרקים.
בעיות שינה ועיכול: טווינה מתאימה גם לטיפול בבעיות שינה ובעיות במערכת העיכול. תנועתיות הטיפול מאפשרת לאזן את הגוף ולהמריץ את זרימת הדם והצ'י, מה שיכול לשפר את תפקוד המערכות הפנימיות.
שינויים באורח חיים: טווינה יכולה להיות חלק מתוכנית טיפולית רחבה יותר, שבה המטפלים ממליצים גם על שינויים באורח החיים כדי לטפל במקורות הכאב והבעיות הבריאותיות.

השילוב בין טיפולי שיאצו וטווינה לשיטות טיפול אחרות

שיאצו וטווינה אינן עומדות בפני עצמן, אלא יכולות להשתלב עם שיטות טיפול אחרות, כמו רפלקסולוגיה, דיקור סיני ופלדנקרייז.
שילוב טיפולים מאפשר להעצים את ההשפעות החיוביות על הגוף והנפש, אך חשוב להקפיד על הפרשי זמן בין הטיפולים השונים כדי לתת לכל טיפול את הזמן להשפיע ולהיטמע בגוף. באופן זה, ניתן להפיק את המירב מכל שיטת טיפול ולשמור על הבריאות הכללית בצורה מיטבית.

כיצד להתכונן לטיפול שיאצו או טווינה?

סוויסה: "לקראת טיפול שיאצו או טווינה, מומלץ להגיע עם בגדים נוחים ונקיים. בטיפולי שיאצו נשארים עם גרביים במהלך הטיפול, ולכן חשוב להביא גרביים להחלפה".
סהר: "בטווינה, כדאי להגיע רגועים ועם ראש פתוח, ולהימנע מארוחה כבדה לפני הטיפול. הנוחות במהלך הטיפול היא קריטית, שכן היא מאפשרת למטופל להירגע ולקבל את הטיפול בצורה המיטבית".

מהי תדירות הטיפולים המומלצת וכל כמה זמן כדאי להקפיד על טיפול תחזוקה?

גם בשיאצו וגם בטווינה, מומלץ להתחיל בסדרת טיפולים בתדירות של פעם בשבוע, ולאחר מכן לעבור לטיפול חודשי לתחזוקה. כל מטופל זקוק לכמות טיפולים שונה בהתאם למצבו הבריאותי, וההמלצה הכללית היא לשמור על רצף טיפולים כדי להבטיח תוצאות מיטביות לאורך זמן. תחזוקה שוטפת באמצעות טיפולים אלו מסייעת לשמור על איזון גופני ונפשי, ומונעת החמרה של בעיות קיימות.
מוגש מטעם כללית רפואה משלימה
פורסם לראשונה: 13:58, 26.09.24