משחקי בריאות - דנה רון ופרופ' איתמר רז - דימוי גוף וקהילת הלהט"ב
קהילת הלהט"ב מתמודדת לעתים עם לחצים חברתיים מוגברים ועם סטנדרטים חיצוניים השואפים לשלמות.
וכך, בעיות בדימוי גוף מצטלבות עם היבטים אחרים של זהות בתוך הקהילה. כאשר תהליכים אלה הופכים לנורמה, הם עלולים להפוך לאבן נגף.
כשאובססיה למשקל, למראה חיצוני ולדיאטה קיצונית עלולות אף להוביל לתסכול רב, לפגיעה באיכות החיים ולבעיות נפשיות.
דנה רון ופרופ' איתמר רז הזמינו לאולפן "משחקי בריאות", פודקאסט הבריאות שלהם, את ד"ר אילן טבק אבירם, פסיכולוג קליני, מומחה בקהילת הלהט"ב.
האזינו לפודקאסט:

דימוי גוף בעידן הנוכחי

"דימוי הגוף הוא נדבך מאוד מרכזי, שאולי הפך להיות עוד יותר מרכזי בעשורים האחרונים, במיוחד בעשור האחרון", מציין ד"ר טבק אבירם.
"המדיה החברתית, שמה המון דגש על נראות ועל חיצוניות. לכן, גם דימוי הגוף הפך להיות נדבך, שאולי תופס מקום מועצם ומרכזי יותר בתוך הדימוי העצמי כולו".
בהקשר של זהות שהיא להט"בית מציין ד"ר טבק אבירם עד כמה דימוי הגוף משמעותי, בין אם זה נטייה מינית או זהות מגדרית.
לדבריו, "מחקרים שנעשים מראים שבקרב גברים הומואים, החל מגילאי ההתבגרות ואילך, גם כשהם כבר בוגרים ובשלים והם ממשיכים לתוך העשורים השלישי, הרביעי והחמישי של חייהם, יש אצלם יותר עיסוק בנושאים של דימוי גוף. יש גם יותר קשיים והפרעות, אפילו עד הפרעות אכילה, באחוזים ניכרים יותר בהשוואה לסטרייטים.
"לעומת זאת, כאשר אנחנו מדברים על נשים לסביות, הממצאים לא חד-משמעיים ולא מראים בעצם על איזשהו הבדל ואפילו לפעמים אפילו יש שיפור מה בהתייחסות לדימוי גוף במחקרים שונים", הוא מוסיף.
"גם בשנת 2024, כשאנחנו במקום הרבה יותר מתקדם, בגיל ההתבגרות, מתחילה גם המודעות לנטייה המינית ולמשיכה לבני אותו מין. פעמים רבות זה עדיין כרוך בתחושה של פגימות, ובמיוחד פגימות סביב הגבריות", הוא מסביר את המקור.

תהליך של פיצוי

"כשדימוי הגוף פגוע בהקשר הגברי, נעשה תהליך מאוד אנושי ולא מודע, לפצות על זה", אומר ד"ר טבק אבירם.
"אחת הדרכים המרכזיות היא להיות מושלמים", הוא אומר ומצביע על הניסיונות להגיע למראה סופר גברי, היפר גברי, ללכת לחדר כושר, לטפח את השרירים, להיות גבר רחב גוף, שרירי.

כשהסטנדרטים נוקשים עד כדי בלתי ניתנים להשגה

"כשהסטנדרטים הופכים להיות מאוד נוקשים, עד כדי בלתי ניתנים להשגה. כל זה קשור לאותה תפיסה של דימוי גוף, איך אדם תופס את עצמו, וזה כאמור גם פוגש את האנשים במי שהם מחפשים כפרטנרים, ואז גם החיפוש הוא אחר בן-הזוג שישקף לי כתמונת מראה איזשהו אידיאל גברי. ואז, גם בן הזוג צריך להיות מאוד אידיאלי ושם אנשים לכודים", הוא אומר.

נרמול נושא דימוי הגוף

ד"ר טבק אבירם מדגיש שגברים עם החצנה נשית, גם בתוך הקהילה הלהט"בית נאבקים על מקומם. לדבריו, לפעמים הם נאבקים אפילו בסטריאוטיפ כפול.
בשנים האחרונות, יש ניסיון בקהילה לנרמל את מראה הגוף ולייצר תנועה שנקראת "Body Positive", שאמור להכיל יותר גיוון חיצוני.

השמנה ואכילה רגשית

"יש קשר מובהק בין מצוקה נפשית לבין משקל יתר, השמנה והתנהגויות יותר בעייתיות שקשורות באוכל ובאכילה, באוכלוסיית הטרנסג'נדרים והטרנסג'נדריות וזאת בנוסף לעניין ההורמונלי", מציין ד"ר טבק אבירם.
דווקא השמנה ומשקל יתר, שכיח פחות בקהילת הלהט"ב, מכל הסיבות שמנינו קודם, הוא מציין.

מהם הפתרונות לבעיות דימוי הגוף בקהילה?

ד"ר טבק אבירם בטוח שמודעות, חיזוק הקשר לקהילה הכללית ונירמול הזהות הלה"טבית, הוא זה שיהיה המפתח לשינוי תפיסת הגוף הקיים היום.
"ככל שנלך למקום שהוא יותר מקבל ויותר נינוח עם הזהות הלהט"בית, אני גם צופה שהדברים האלה ילכו ויתרככו כי חלק גדול מהפתולוגיות שנוצרות הן תוצאה של מצוקה וקושי".
לדבריו, "כמו שבכלל האוכלוסייה יש אנשים שמנים ויש אנשים רזים וכל אחד לומד את דרכו ועושה את הדברים, אנחנו בשאיפה שיהיה בדיוק אותו דבר גם אצל הלהט"בים.
זאת, בפרט שאנחנו רואים שאין לדברים האלה איזשהו אפקט משמעותי מאוד על הבריאות של האנשים, לא מבחינת השמנת יתר ולא מבחינת הפרעות אכילה קשות", הוא מסכם.
פורסם לראשונה: 12:53, 23.05.24