אנחנו רגילים לחשוב שהפשפשים נפוצים דווקא במדינות עולם שלישי, אבל אירופה, ובמיוחד צרפת, מתמודדות לאחרונה עם מכה חסרת תקדים. התושבים סובלים, התיירים נרתעים, ועיריית פריז מתקשה למצוא פתרון להתפשטות החרקים הטפיליים. אז מה בדיוק מעולל הפשפש לבני האדם, ומה צריך לדעת מי שמטייל בעיר האורות בימים אלה.
2 צפייה בגלריה
פשפש פשפשים פישפש פישפשים
פשפש פשפשים פישפש פישפשים
הסימנים דומים לעקיצות של יתוש או פרעוש
(צילום: shutterstock)
קראו עוד:
מה קורה כעת בצרפת? הרשויות שם מתמודדות עם מכת פשפשים. מרבית הדיווחים מגיעים מפריז, אבל יש תלונות גם מערים נוספות. לפי הערכות, הפשפשים שתקפו את צרפת הם בעלי כושר התרבות גבוה מאוד, והם נפוצים לא רק בבתים ובחדרים במלונות, אלא גם על מושבים באוטובוסים ובמטרו. בפריז חוששים שהפשפשים יתקפו גם בעת האולימפיאדה, שאמורה להיערך שם בקיץ, והעירייה הודיעה שהיא מתחילה לטפל בבעיה.
מהו פשפש המיטה? פשפש המיטה (Cimex lectularius) הוא חרק טפילי קטן ושטוח שניזון אך ורק מדם של אנשים ובעלי חיים בזמן שהם ישנים. צבעו חום-אדמדם, הוא חסר כנפיים, גודלו בין מילימטר אחד לשבעה מ"מ, והוא יכול לחיות ללא ארוחת דם גם כמה חודשים.
פשפשי המיטה נמצאים בכל העולם, גם במלונות ובאתרי נופש ברמה של חמישה כוכבים, כך שנוכחותם אינה קשורה לניקיון ולתנאי המחיה במקום שבו הם נמצאים
היכן הם נמצאים? פשפשי המיטה נמצאים בכל העולם, מאמריקה הצפונית והדרומית ועד לאפריקה, לאסיה ולאירופה. נוכחותם נתפסה באופן מסורתי כבעיה במדינות מתפתחות, אבל לאחרונה הם הגיעו גם לארצות הברית, לקנדה ולאירופה. פשפשי מיטה נמצאו גם במלונות ובאתרי נופש ברמה של חמישה כוכבים, כך שנוכחותם אינה קשורה לניקיון ולתנאי המחיה במקום שבו הם נמצאים.
באלו תנאים הם עוקצים? העקיצות שלהם מתרחשות בדרך כלל בקרבת אזורים שבהם אנשים ישנים: דירות, מקלטים, בנייני מגורים, בתי מלון, ספינות שיט, אוטובוסים, רכבות. במהלך היום הם מתחבאים במקומות שונים כמו תפרים של מזרנים, קפיצים, מסגרות מיטה, ראשי מיטה, שידות, סדקים, חריצים ומאחורי טפטים. הוכח כי פשפשי המיטה מסוגלים לעקוץ בלילה גם בגובה של 30 מטר, אבל נוטים לחיות בטווח של שני מטרים מהמקום שבו אנשים ישנים.
אינפו פשפשים צרפת פריז
האם פשפש המיטה מפיץ מחלות? לא, אבל הוא מהווה מטרד מכיוון שהעקיצה גורמת לגירוד, העלול לגרום לשריטה ולזיהום.
האם העקיצה עצמה מסוכנת? עקיצתו של פשפש המיטה – שהיא, למעשה, נשיכה ומציצה של העור - משפיעה באופן שונה על כל אדם. תגובות הנשיכה יכולות לנוע מהיעדר סימנים פיזיים כלשהם, דרך סימן נשיכה קטן ועד לתגובה אלרגית חמורה. פשפש המיטה אינו נחשב למסוכן, אבל יש אנשים שילקו בתגובה אלרגית משמעותית אחרי כמה עקיצות, וזה ידרוש טיפול רפואי, אם באמצעות משחה אנטיאלרגית או קורטיקוסטרואידית או תרופות אנטיהיסטמיניות בבליעה.
מהם הסימנים והתסמינים של עקיצת פשפש המיטה? אחת הדרכים הקלות לזהות נגיעות של פשפש המיטה היא לגלות סימני נשיכה על הפנים, הצוואר, הזרועות, הידיים או כל חלק אחר בגוף. הסימנים יכולים להופיע גם שבועיים אחרי העקיצה, ולכן הדרך לדעת אם יש פשפשי מיטה בסביבתכם היא על ידי מציאת שיירים שלהם בקפלי המזרן והסדינים, בכתמי דם חלודים שהפשפשים מפרישים על המזרן או על רהיטים סמוכים, או באמצעות ריח עבש מתקתק שמעיד על נוכחות הפרשותיהם.
עקיצותיו של פשפש המיטה אינן מהוות בדרך כלל בעיה רפואית רצינית. הדרך הטובה ביותר לטפל בה היא להימנע מגירוד המקום ומשריטתו, ולמרוח משחה. במקרים חמורים יותר ימליץ הרופא ליטול תרופות אנטיהיסטמיניות דרך הפה
איך יודעים שנעקצתם? קשה לדעת אם ננשכת על ידי פשפש מיטה, אלא אם מוצאים פשפשים או סימני נגיעות. כשפשפשי המיטה נושכים, הם מזריקים חומר הרדמה וחומר נוגד קרישה שמונעים מאדם לדעת שהוא ננשך. רוב האנשים לא מבינים שהם ננשכו עד שמופיעים סימני נשיכה, וזה יכול לקרות גם כמה ימים לאחר הנשיכה. הסימנים דומים לעקיצות של יתוש או פרעוש - אזור מעט נפוח ואדום שעלול לגרד ולעצבן. סימני הנשיכה עשויים להיות אקראיים או להופיע בקו ישר. העקיצות עלולות לגרום לבעיות שינה, לחרדה ולבעיות עור הנובעות משריטה מרובה.
2 צפייה בגלריה
פשפש פשפשים פישפש פישפשים
פשפש פשפשים פישפש פישפשים
פשפש המיטה הוא חרק טפילי קטן ושטוח שניזון אך ורק מדם של אנשים ובעלי חיים בזמן שהם ישנים
(צילום: shutterstock)
מי נמצא בסיכון מוגבר להיעקץ? כולם. ככל הידוע, הפשפשים אינם מבחינים בין בני האדם.
כיצד מטפלים בעקיצות ומונעים נוכחות של פשפשים? עקיצותיו של פשפש המיטה אינן מהוות בדרך כלל בעיה רפואית רצינית. הדרך הטובה ביותר לטפל בה היא להימנע מגירוד המקום ומשריטתו, ולמרוח משחה אנטיהיסטמינית או קורטיקוסטרואידית. במקרים חמורים יותר ימליץ הרופא ליטול תרופות אנטיהיסטמיניות דרך הפה. הדברת הפשפשים מתבצעת על ידי הרשויות באמצעות ריסוס.