כבר קרוב לחודשיים שהורים רבים מתמודדים עם מחסור חריף באחת התרופות המרכזיות לטיפול בהצטברות גזים (קוליק) אצל תינוקות. בניגוד להמלצת משרד הבריאות, הרבה מהם מנסים לרכוש אותה ברשתות החברתיות.
קראו עוד:
מדובר בתרופה "סימיקול" שאותה מייצרת חברת כצט, שנחשבת לפופולרית במיוחד. לפי הודעת החברה, התרופה חסרה כבר מדצמבר, ושיווקה צפוי להתחדש בימים הקרובים. אולם לטענת ההורים, אין זו הפעם הראשונה שהתרופה חסרה, והם חוששים מפני מחסור נוסף בעתיד. יש לציין כי מדובר על תרופה שניתנת בטיפות ולא מצריכה מרשם רופא.
1 צפייה בגלריה
סימיקול תרופה לתינוקות
סימיקול תרופה לתינוקות
"'סימיקול' מסייעת להוצאת הגזים באופן מיידי, מה שמפחית את הסבל של התינוקות וגם של ההורים"
"מדובר בתרופה היחידה שמסייעת להתמודדות עם גזים של תינוקות", מספרת גאיה מפתח תקווה, אם לתינוקת בת שלושה חודשים שמחפשת בימים אלה את התרופה. "זו תופעה שקיימת אצל כל התינוקות בשל התפתחות מערכת העיכול. התרופה מסייעת להוצאת הגזים באופן מיידי, מה שמפחית את הסבל של התינוקות וגם של ההורים במשך היום. התרופה היא תרופה מוכרת שמומלצת על ידי רופאי הילדים, ועלותה עשרות שקלים בלבד. החיסרון הגדול שלה הוא שניתן להשתמש בה עד חודש מפתיחת הבקבוק".
גאיה משתפת: "חיפשתי את התרופה בכל רשתות הפארם וגם בקופת החולים. הבנתי שיש מחסור, ואני מבינה שההמלצה כעת היא לתרופה פרו־ביוטית שנותנת מענה לטווח ארוך, אך לא פתרון מיידי. לא ייתכן שב־2023 לא מצליחים להתמודד עם מלאי אם יודעים מה צפי הביקוש. זו אינה הפעם הראשונה שאנחנו מתמודדים עם מחסור בתרופה הזו, וגם החברות שלי בעבר חיפשו ופנו לקבוצות פייסבוק בחיפוש אחר בקבוקים סגורים".
במקביל למצוקת ההורים מתפתח ברשתות החברתיות מעין שוק שחור לממכר התרופה בין הורים. "היכן ניתן להשיג סימיקול?" כתבה אחת האמהות באחת מקבוצות הפייסבוק, והוסיפה כי היא "אמא נואשת לתינוק עם גזים שלא ישן. חסר במלאי בנתיבות. אני מוכנה לקנות ממי שיש לה מיותר". אמא אחרת כתבה: "התינוק שלי ממש כאוב, אני מחפשת לקנות ממישהי סימיקול. אין במלאי בכל מקום אפשרי שבדקתי". הורים אחרים הציעו לקנות, ואחת האמהות הציעה את התרופה למכירה.
"היכן ניתן להשיג סימיקול?" כתבה אחת האמהות באחת מקבוצות הפייסבוק, והוסיפה כי היא "אמא נואשת לתינוק עם גזים שלא ישן. חסר במלאי בנתיבות. אני מוכנה לקנות ממי שיש לה מיותר"
בתוך כך יש לציין, כי על פי דיווחי ההורים התרופה אמנם עשויה להקל על הכאב, אך התופעה לעיתים חולפת מעצמה. ד"ר נסרין טאהא, מומחית ברפואת ילדים במחוז הדרום של מכבי שירותי בריאות, מסבירה: "קוליק, הצטברות גזים בתינוקות, שכיחה בעיקר עד גיל שלושה או ארבעה חודשים ומתחילה לרוב בגיל שלושה שבועות או מיד לאחר הלידה. בכי היא הצורה היחידה של תינוק בגיל הזה לתקשר".
לדבריה, "מדובר בתהליך כואב ובתינוק באי־שקט שלא נרגע. המעיים לא בשלים מספיק לפרק את הפורמולות כמו החלב של האמא, וזה תהליך שכרוך בכאב. יש תכשירים בבתי המרקחת שעשויים לעזור או להקל, אך אף אחד מהם לא הוכיח את עצמו כיעיל. ההמלצה לגבי תינוקות בגיל הזה היא לא לקבל שום דבר למעט חלב אם או פורמולות. יש רופאים שנותנים סימיקול וזו לא טעות, כי לרוב בתכשירים הללו המרכיבים טבעיים. חשוב להגיד שזו תופעה שעוברת לבד ומצריכה סבלנות, אבל אין תרופה שאפשר לתת כדי להעלים לחלוטין את התופעה".
מחברת כצט נמסר בתגובה: "ישנה הודעה פעילה על חוסר בסימיקול עד אמצע פברואר. החוסר נוצר כתוצאה מתעדוף ייצור ושחרור תכשירים בקו הנוזלים במפעל החברה. סימיקול יגיע היום למרכז ההפצה, ואנו מעריכים כי עד סוף השבוע יהיה בפריסה מלאה בארץ".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "המשרד קורא לציבור לרכוש תרופות רק במקומות המאושרים לכך, כדוגמת בתי מרקחת ורשתות הפארם, ולהימנע מקנייה דרך רשתות חברתיות ואתרי אינטרנט לא מוכרים".