"סיימתי תיכון והתחלתי ללמוד לפסיכומטרי כשיום אחד, בעודי מרוכזת בחומר הלימוד בחדר, התחלתי להרגיש כאבים חדים בבטן ובמותן מלווים בחולשה וסחרחורות. קראתי לאמא שלי, שהציעה לי לשנות תנוחה. היא חשבה שאולי נוצר עומס ולחץ על הגוף משילוב של הלימודים ותנוחת הישיבה. מי חשב על סרטן? אבל בוקר אחד קמתי והבטן הייתה נפוחה מאוד. ההורים לקחו אותי מיד למיון של בית חולים כרמל". כך פותחת יסמין (שהעדיפה לא להזדהות בשמה המלא), את סיפור גילוי סרטן השחלות שאיתו אובחנה בגיל 18, זה שהסיט את חייה ברגע אחד מהשגרה המוכרת של צעירה בתחילת חייה אל עבר מסע מפרך שבסופו מטרה אחת: החלמה.
5 צפייה בגלריה
סרטן השחלות
סרטן השחלות
סרטן השחלות
(צילום: shutterstock)
"בדקו אותי המון רופאים ושאלו אותי אם אני בהיריון. ברור שלא. לא היה לי אפילו חבר", היא נזכרת היום. "לא הבנו מה קורה. זה היה מלחיץ ומבלבל. התחילו לעשות לי בדיקות מעמיקות, ובאחת מהן נצפה גידול ענק בשחלה. הוכנסתי מיד לניתוח גדול ולאחר הוצאת הגידול התברר מעל לכל ספק – מדובר בסרטן מסוג טרטומה (Immature teratoma) שמופיע לעיתים נדירות בילדות ונערות. היינו ממש בשוק".
הידיעה המטלטלת נחתה על הצעירה בת ה-18 בהפתעה גמורה. "הרופאים הסבירו לי שהגידול התפתח במשך שנים בשקט-בשקט, בלי שום סימן מסגיר, עד שלבסוף התפרץ ואף התפשט", היא משחזרת, "את מה שלא יכלו הרופאים להסיר בניתוח קיוויתי שיוכלו לחסל באמצעות כימותרפיה דרך הווריד, וכך טופלתי במשך חצי שנה, ונשארתי במעקב קפדני של בדיקות כדי לוודא שאין שינוי לרעה במצבי". אולם, למרבה הצער, לפני שנה רופאיה הבחינו בשינוי ובהתפשטות הגידול באזור הבטן. "התברר שאני חייבת לעבור עוד ניתוח גדול ומשמעותי".
יסמין: "היום, בגיל 21, אני יכולה להעיד על עצמי שאני אדם נחוש ואני יודעת שיש לי הרבה כוחות. יש לי הרגשה שבעוד כמה שנים אני אוכל לתמוך בנערות ובנשים צעירות שעוברות את מה שאני עוברת כעת. אנחנו עוד לא שם. הכול כל כך טרי. אני מתחזקת מיום ליום, מדברת על זה יותר ויותר בהשלמה ומחבקת גם את החלק הזה של המחלה"
על אף הקשיים הכרוכים בהתמודדות מסוג זה בגיל כל כך צעיר, גייסה יסמין את כל הכוחות ועברה את הניתוח בהצלחה. "חצי שנה אחרי הניתוח הגדול השני אני מרגישה הרבה יותר טוב", היא משתפת, "אחרי הניתוח הראשון נרשמתי ללימודי אדריכלות נוף באחת האוניברסיטאות הגדולות, אבל אחרי השנה הראשונה ללימודים נאלצתי לעצור הכול.
"לאחר חזרת המחלה, נאלצתי לעזוב בגלל המצב הבריאותי, הניתוח והשיקום. זו הייתה אכזבה ענקית. התקופה שלאחר חזרת המחלה הייתה מאוד מורכבת, פיזית ורגשית, אבל היא מאחורינו. בנובמבר הקרוב אני חוזרת לשנה שנייה בלימודים שאני מאוד אוהבת. אבא שלי עוסק בגינון וממנו למדתי להעריך את כל היופי והאסתטיקה של עצים, פרחים וצמחים. היום הם ממלאים אותי בכוחות ובשמחה".
5 צפייה בגלריה
נערה חולה בסרטן בפגישה אצל הרופא עם ההורים
נערה חולה בסרטן בפגישה אצל הרופא עם ההורים
נערה חולה בסרטן בפגישה אצל הרופא עם ההורים
(צילום: shutterstock)
בינתיים היא משתדלת להשלים את כל הדברים שהפסידה במהלך התקופה הלא-פשוטה שעברה עליה. "עד שיתחילו הלימודים התחלתי גם לימודי נהיגה ושחייה, שהן שתי מטרות שהצבתי לעצמי כיעד במהלך תקופת ההתמודדות עם הסרטן", היא מגלה, "שחיתי במשך שנים ורציתי ללמוד לנהוג, אבל זה היה מאוד קשה לביצוע – פיזית: הישיבה, הפעלת הגוף, העייפות הגופנית והרגשית, הכול גרם לי לשבת במשך תקופה ארוכה בבית ועכשיו אני מוצאת את הכוחות לעמוד בזה - לתכנן, לבצע, להגשים. חשוב לי לחזור לעצמי, בדברים הגדולים והקטנים".
את מרגישה שמצאת בעצמך כוחות שלא הכרת? "היום, בגיל 21, אני יכולה להעיד על עצמי שאני אדם נחוש, ואני יודעת שיש לי הרבה כוחות. יש לי הרגשה שבעוד כמה שנים אני אוכל לתמוך בנערות ובנשים צעירות שעוברות את מה שאני עוברת כעת. אנחנו עוד לא שם. הכול כל כך טרי. אני עדיין מתמודדת עם הרבה דברים, אני מתחזקת מיום ליום, מדברת על זה יותר ויותר בהשלמה ומחבקת גם את החלק הזה של המחלה. זה מה שהחיים הביאו אליי והחלטתי שלמרות כל הקושי בחרתי בחיים. ואני יודעת שיהיה לי כוח להיות שם גם עבור אחרים, לתמוך בהם ולהביא איתי את רוח הניצחון".
היא מוסיפה: "המשפחה נתנה לי תמיכה ענקית. אם היה לנו אפילו סימן אחד של כאבי בטן או סימן שמשהו דרמטי קורה לא היינו ממתינים אפילו לרגע. ניסיתי לחפש בדיעבד כל מיני הסברים 'רגילים' למצב. עכשיו בראייה לאחור, אני אומרת, לא לחפש סיבות. אם משהו כואב ולא מרגיש תקין - לבדוק מיד. אני לא חשבתי על זה, לצערי הרב. לא חשבתי שעייפות וקצת כאבים יכולים להעיד על סרטן. אני אומרת להורים לא לזלזל. אנחנו הגענו לאן שהגענו, ובסופו של דבר זה הסתיים בניתוח גדול וקשה, אבל אני מאוד אופטימית. שקלנו את הסיכונים והבנו שאנחנו לא עוסקים בהפסדים פה, אלא ברווחים. המטרה שלי היא להרוויח את החיים"

טיפול כמוצא אחרון

ד"ר שפרה אש, מנהלת המחלקה להמטולוגיה ואונקולוגית ילדים והשתלות מח עצם ברמב"ם, מסבירה על סרטן שחלות מסוג טרטומה לא בשלה (Immature Teratoma) שאיתו אובחנה יסמין ועל השתלשלות המקרה הדרמטי.
"אנחנו צריכים להבדיל בין סרטן שחלות בילדים לבין סרטן שחלות במבוגרים", היא אומרת, "אלה סוגים שונים עם סיכויי הבראה שונים, שכיחות שונה, ורקע גנטי שונה. בנערות ובנשים צעירות סוג זה של סרטן לא שכיח - בכל שנה מתגלים בישראל מספר מקרים בודדים של סרטן מסוג זה".
5 צפייה בגלריה
כאבי בטן סרטן השחלות
כאבי בטן סרטן השחלות
כאבי בטן. מסימני האזהרה של סרטן השחלות
(צילום: shutterstock)
היא מוסיפה: "מקור הגידול הוא בשחלות שממוקמות משני צידי הרחם ומשמשות לצורך ייצור הביציות ולהפרשה של הורמונים נשיים. גידולי השחלות הם חלק מקבוצת גידולי הנבט שמהווים כשלושה אחוזים מכלל הגידולים בילדים, היכולים להופיע בשחלות , באשכים או מחוץ לאיברי הרבייה. הטרטומה מהווה את רוב הגידולים של השחלות. הגורמים לסוג זה של סרטן אינם ידועים. הסימפטומים כוללים תפיחות של הבטן אם הגידול מגיע לממדים גדולים, כאבי בטן, לפעמים יכולות להיות הפרעות במחזור".
ד"ר שפרה אש, רמב"םד"ר שפרה אש צילום: רמב"ם
לדבריה, מבין הגידולים של השחלות, הטרטומה הרגילה היא לרוב בשלה/שפירה. לעומתה, לטרטומה הלא-בשלה יש אלמנטים ממאירים ולכן ההבדל בטיפול בין השתיים הוא שבטרטומה הלא-בשלה (מלבד שלב 1) מתווסף לאחר הסרת הגידול גם טיפול כימותרפי. סיכויי ההחלמה טובים, אך הבעיה היא הישנות של הגידול וחזרה של המחלה.
"ד"ר יקיר שגב, כירורג בכיר ומנהל היחידה לגינקולוגיה אונקולוגית בבית החולים כרמל, היה הראשון שאליו הגיעה יסמין. לאחר הדמיה ובדיקות מקיפות ד"ר שגב והצוות שלו הבינו שמדובר בגוש סרטני הקיים בילדות, ולא מהסוג המתפתח אצל מבוגרות. הם העבירו את יסמין מיד לניתוח, שם התברר שהגידול כבר פרץ את השחלות, החל להתפשט וכבר שלח גרורות לחלל הבטן.
ד"ר שפרה אש: "הטיפול בסרטן השחלה של גיל הילדות, מבוסס כאמור בדרך כלל על שילוב בין טיפול ניתוחי, והמשך טיפול בכימותרפיה המבוססת לרוב על שילוב של תרופות הניתנות דרך הווריד. חולות רבות מגיבות היטב לטיפול כימותרפי, אך בהמשך אצל חלקן תופיע הישנות של המחלה על רקע עמידות לטיפול"
"לאחר הניתוח הוא פנה אליי, משום שהמומחיות שלי ברמב"ם היא מחלות סרטן בילדים ובני נוער. זאת לא הייתה הפעם הראשונה שאנו עובדים כצוות. בשנים האחרונות התהדק מאוד שיתוף הפעולה בין בתי החולים רמב"ם וכרמל, בעיקר בכל הנוגע למקרים נדירים של סרטן בילדים ובני נוער. חשוב לנו לגייס את כל האמצעים והניסיון שיש בידינו כדי לטפל באופן המיטבי בחולים, ובמיוחד במקרים שבהם מדובר בהצלת חיים".
ד"ר יקיר שגב, כרמלד"ר יקיר שגב צילום: באדיבות המרכז הרפואי כרמל
לאחר שהתברר שמדובר במקרה נדיר ומורכב, קיימו שני הרופאים פגישה רב-צוותית עם ד"ר אביעד הופמן, מנהל היחידה לכירורגיית שד, מנהל מכון השד ואחראי תחום ממאירויות חלל הבטן ברמב"ם, במטרה לנסות ולהבין מה נעשה בעולם במקרים אלה, וכדי להתאים את הטיפול הטוב ביותר עבור יסמין.
"הטיפול בסרטן השחלה של גיל הילדות מבוסס כאמור בדרך כלל על שילוב בין טיפול ניתוחי, והמשך טיפול בכימותרפיה המבוססת לרוב על שילוב של תרופות הניתנות דרך הווריד", מסבירה ד"ר אש, "חולות רבות מגיבות היטב לטיפול כימותרפי, אך בהמשך אצל חלקן תופיע הישנות של המחלה על רקע עמידות לטיפול. למרבה הצער, גם במקרה של יסמין, לאחר הניתוח להסרת הגידול, התגובה לטיפול הכימותרפי לא הייתה מספקת ובהמשך נצפתה חזרה של המחלה".
5 צפייה בגלריה
כימותרפיה לבני נוער
כימותרפיה לבני נוער
הטיפול הכימותרפי אינו תמיד מונע חזרת המחלה
(צילום: shutterstock)
צוות הרופאים הבין כי מדובר בביטוי אלים של המחלה והתלבט כיצד לפעול. "קיימנו מספר התייעצויות כולל עם קולגות שלי בארה"ב, והוחלט שאי אפשר להמתין וחייבים ניתוח נוסף", אומרת ד"ר אש. "בדקנו את כל המחקרים שנעשו במרכזי מחקר בינלאומיים, ובחרנו בשיטה חדשה-ישנה בשם הייפק".
היא מסבירה: "זאת שיטה מוכרת וידועה זה עשרות שנים, שנעשה בה שימוש במקרים בודדים בנערות צעירות, וקיימות מספר עדויות בעולם על צעירות שעברו בהצלחה את הניתוח עם תרופה ספציפית שמתאימה. למרות שמדובר בטיפול ותיק, שימוש בשיטת הייפק לסרטן השחלה מהסוג הזה בנערות צעירות עדיין נחשב מחקרי. התייעצנו עם ההורים וקיבלנו החלטה לנתח בשיטה הזאת. למעשה זאת הייתה בחירה של המוצא האחרון. ד"ר שגב מבית חולים כרמל וד"ר הופמן ברמב"ם ביצעו ביחד את הניתוח המורכב".
ד"ר אביעד הופמן, רמב"םד"ר אביעד הופמן
ד"ר הופמן, מהמנתחים המנוסים בארץ בתחום שיטת ההייפק מרחיב בדבריו על השיטה. "רוב מחלות הסרטן המתפתחות בחלל הבטן, ובכלל זה סרטני קיבה, לבלב המעי הגס וגם סרטן השחלות שולחות גרורות באחת משלוש דרכים - דרך מערכת הדם, דרך מערכת הלימפה או בפיזור ישיר לחלל הבטן (הנקרא בשפה הרפואית גם חלל הצפק). גרורות בחלל הבטן מעידות על מחלה מתקדמת. אחרי שקיימנו התייעצויות ברמב"ם, בכרמל ובארה"ב הוחלט על שיטת הייפק. אמנם מדובר בשיטה ישנה שפותחה לפני שלושה עשורים, אבל רק כעת אנחנו מרחיבים אותה גם לסרטן המעי הגס, סרטן הקיבה וסרטן השחלה.
5 צפייה בגלריה
סרטן השחלות
סרטן השחלות
סרטן השחלות
(צילום: shutterstock)
"מדובר בניתוח כירורגי מורכב האורך לעיתים 10 שעות, שבמהלכו מבוצעת הסרה של כל הגרורות מחלל הבטן, ולאחריו מבוצעת שטיפה של חלל הבטן עם כימותרפיה למשך כשעה עד שעה וחצי בטמפרטורה של 42 מעלות צלסיוס. מטרת הפרוצדורה היא להשמיד את תאי סרטן העלולים עדיין להישאר בחלל הבטן למרות שאינם נראים לעין. חימום הכימותרפיה מגביר את יעילותה בהשמדת תאי הסרטן. בניגוד לטיפול כימותרפי תוך-ורידי, המינון של כימותרפיה הניתנת ישירות לחלל הבטן גבוה עד פי 20 מהמינון הוורידי. השילוב של כריתת הגידול מחלל הבטן ומיד לאחריו, תוך כדי הניתוח, מתן כימותרפיה מחוממת, הוא הדרך המוצלחת ביותר כיום להתמודד עם גרורות בחלל הצפק".
יסמין עברה את הניתוח בחודש פברואר השנה, ולמרות שיש להמתין שנתיים כדי לדבר במונחים של החלמה, מצבה מצוין והיא חזרה לתפקוד מלא. "חשוב לנו להעלות את המודעות הציבורית לשיטה שיכולה להוות תקווה אחרונה עבור חולות שמיצו את כל קווי הטיפול הקיימים. לנוכח ההצלחה החלטנו להרחיב את שיתוף הפעולה בין בתי החולים בצפון למקרים נוספים כדי להתאים לחולים המורכבים את הטיפול הרפואי המותאם ביותר עבורם", מסכמת ד"ר אש.