כשבוע לאחר שהסטארט-אפ "נוירלינק" של המיליארדר אילון מאסק הודיע כי התפתחה בעיה בשבב המוחי שהושתל באדם שמשותק בארבעת גפיו, חמישה מקורות שמעורים בפרטים האשימו את החברה בכך שידעה על התקלה האפשרית של נסיגת האלקטרודות מהמוח במשך שנים. כך דיווחה אתמול (רביעי) סוכנות הידיעות רויטרס.
1 צפייה בגלריה
נוירלינק חברה של אילון מאסק
נוירלינק חברה של אילון מאסק
האשמות נגד החברה של מאסק: "ידעו על התקלה האפשרית במשך שנים"
(צילום: JRdes Shutterstock.com)
לדברי שלושה מקורות, הבעיה התרחשה גם בניסוי שבוצע על בעלי חיים, אך בחברה העריכו כי ניתן לבצע שינוי באלגוריתם ויש סיכוי נמוך בלבד שהוא לא יעבוד כנדרש. מקור נוסף טען כי אם החברה תמשיך את הניסוי היא עלולה לחוות תקלות נוספות, שבהן תכנון האלגוריתם מחדש לא יספק מענה מתאים. עם זאת, שינוי המערך שמושתל כעת במוחו של האדם עלול לגרום לנזק חמור יותר. כך למשל, לדברי שני מקורות, אם ינסו בחברה לעגן במוח את האלקטרודות הזעירות שנסוגו - עלולה להיפגע רקמת המוח.
אחד המקורות, שדיבר בעילום שם בשל הסכם סודיות שחתם עם החברה, טען כי מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) היה מודע לבעיה הפוטנציאלית, כיוון שהחברה שיתפה את תוצאות הניסויים בבעלי חיים שביצעה כחלק מהבקשה שלה להתחיל ניסויים בבני אדם. ה-FDA, שאישר את הבקשה במאי אשתקד, אמר לרויטרס כי הוא ממשיך לעקוב אחר בטיחות המטופלים שמשתתפים במחקר.
"נוירלינק" הודיעה כאמור על הבעיה בשבב "טלפתיה", שהושתל לפני כשלושה חודשים, בשבוע שעבר. החברה ציינה כי בשבועות שחלפו מאז הניתוח חלה נסיגה מהמוח של כמה מהאלקטרודות הזעירות שהושתלו, מה שגרם להפחתה באותות שיכולים להיקלט על-ידי המכשיר.
למרות הבעיה, החברה ציינה כי ביצעה שינויים באלגוריתם, "שיאפשרו לשבב להיות רגיש יותר לאותות שמגיעים מהעצבים". כך לטענתה, הצליחה לשפר את האופן שבו האותות ייקלטו מהמוח של המטופל בשבב - ויתורגמו לפעולה הנדרשת.