בהמשך לפרסום הראשון ב-ynet על אודות המלצת משרד הבריאות לצה"ל לחסן את כל הלוחמים ברצועת עזה ואת מי שעתידים להיכנס נגד וירוס פוליו, בצה"ל בוחנים את חיסון כל הכוחות לנוכח סכנת ההדבקה בנגיף שאותר לאחרונה בבדיקות דגימות ביוב ברצועה.
מדובר צה"ל נמסר כי "צה"ל יפעל בתיאום עם משרד הבריאות, במטרה להבטיח את בריאות חיילי צה"ל והציבור וימשיך לבצע בדיקות ברצועת עזה. בנוסף, הונחו חיילי צה"ל לבצע פעולות מניעה ושמירה על היגיינה אישית".
3 צפייה בגלריה
חיסון חיילי צה"ל בצריפין
חיסון חיילי צה"ל בצריפין
משרד הבריאות הורה לחסן את כל הלוחמים בעזה ובצה"ל בוחנים את הנושא והורו ללוחמים להקפיד על היגיינה. ארכיון
(צילום: AFP)
בתוך כך, חמישה מומחים בכירים לבריאות הציבור קוראים להפסקת אש מיידית כדי לטפל באיום של וירוסים, חיידקים וזיהומים שעלולים להתפשט מרצועת עזה, זאת בעקבות גילוי וירוס פוליו ברצועת עזה. וכך כתבו פרופ' דורית ניצן ופרופ' נדב דוידוביץ' מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון בנגב ופרופ' אורלי מנור, פרופ' אורה פלטיאל ופרופ' רונית קלדרון-מרגלית מבית הספר לבריאות הציבור, האוניברסיטה העברית והדסה:
"בעת הזו כשמרחפים מעלינו איומים רבים, נוסף איום חדש/ישן- פוליו. לצערנו עובדה זו אינה מפתיעה. בחודשים האחרונים אנשי בריאות הציבור התריעו על הסיכון להתפשטות פוליו ומחלות נוספות ברצועת עזה, לאור פעילות חמאס, הרס שירותי הבריאות, מערך החיסונים והתשתיות, אי-נגישות למזון, תזונה ומים בטוחים, רמות היגיינה וסניטציה לקויות, צפיפות ותנועת תושבים וזרימת הביוב.
עוד אמרו המומחים כי "מדינת ישראל יודעת היטב כיצד להתמודד עם איום שכזה, כפי שהוכיחה לאורך עשרות שנים, כולל בסיוע בניית תוכנית החיסונים בעזה עוד לפני כמה עשורים. ההתמודדות דורשת ארגון והתגייסות, אך לא פחות חשוב רצון, לא רק של אנשי בריאות השותפים כולם במאמץ לביעור (ארדיקציה) של נגיף הפוליו כחלק ממהלך בינלאומי".
3 צפייה בגלריה
ביוב זורם חאן יונס רצועת עזה
ביוב זורם חאן יונס רצועת עזה
ביוב זורם בחאן יונס שברצועת עזה
במכתב ששיגר מ"מ ראש האגף לאפידמיולוגיה, פרופ' זהר מור, לקצין הרפואה הראשי הנכנס תא"ל ד"ר זיוון אביעד-בר, הונחה צה"ל "לוודא שכלל החיילים מחוסנים נגד פוליו. מומלץ גם למי שחוסן בתוכנית החיסונים השגרתית לקבל מנת חיסון בוסטר לנוכח סיכון לחשיפה הפוטנציאלית, בעיקר בתנאי שטח. בנוסף לחשיבות בהגנה על החיילים עצמם באמצעות חיסון מומת, יש חשיבות למניעה ככל האפשר של הדבקה שלהם, ובעקבות זאת למנוע הדבקה של אנשים נוספים שבאים איתם במגע מאחר שהנגיף מופרש בכמויות גדולות דרך המעי".
עוד נאמר בהנחיית משרד הבריאות לצה"ל כי "החיסון מומלץ לכל צוותי הלחימה הנמצאים כעת ברצועת עזה או אלה העתידים להיכנס לאזור. אין צורך לחסן חיילים אשר שהו ברצועה בעבר". במשרד הבריאות ממליצים ללוחמים בעזה לשטוף ידיים במים, תוך שפשוף כפות הידיים זו בזו לפחות למשך 15 שניות, וככל האפשר גם עם סבון לעיתים קרובות, ומציינים כי אלכוג'ל אינו משמיד את נגיף הפוליו. עוד הומלץ לסלק בוץ או עפר מהנעליים בסמרטוט טבול בכלור. נדגיש כי הדבקה מתבצעת רק כאשר שותים ממים נגועים או נוגעים במים הללו ולאחר מכן באים במגע עם הפה.
המומחים לבריאות הציבור מאוניברסיטת בן גוריון ומהאוניברסיטה העברית, מזהירים מפני סיכון גובר בעיקר לילדים ולאנשים עם דיכוי במערכת החיסון: "במצב הנוכחי אוכלוסיות במעגלים רבים נמצאות בסיכון של וירוס הפוליו, בכלל זה תושבי עזה, החטופים, העובדים ההומניטריים, חיילינו בעזה וחיילים המטפלים בשבויים מעזה. למעשה, כולנו נמצאים בסיכון שכן וירוסים, חיידקים ומזהמים אחרים אינם עוצרים בגבולות או בקווי הפרדה. בין החטופים יש תינוק שבשל חטיפתו לא קיבל את החיסונים הנדרשים לגילו ולפיכך הוא נמצא בסיכון גבוה. יתר על כן, ראוי להדגיש שכל התינוקות בישראל ובעזה שעדיין לא קיבלו את החיסונים המלאים נמצאים בסיכון גבוה. אין ספק שתינוקות אלה נכללים בקטגוריה של "בלתי מעורבים". גם ילדים ובוגרים עם דיכוי חיסוני נמצאים בסיכון".
מומחים כתבו: "ראוי להדגיש שכל התינוקות בישראל ובעזה שעדיין לא קיבלו את החיסונים המלאים נמצאים בסיכון גבוה. אין ספק שתינוקות אלה נכללים בקטגוריה של "בלתי מעורבים". גם ילדים ובוגרים עם דיכוי חיסוני נמצאים בסיכון"
לדברי אותם מומחים, "אירוע שכזה היה צפוי ואינו ייחודי לאזורנו. וירוס הפוליו "ממתין" להתפשט בקרב אוכלוסיות שאינן מחוסנות כהלכה. כאשר תנאי היגיינה, סניטציה, מגורים, תזונה ונגישות למים בטוחים נפגעים - הווירוס מוצא את דרכו להתפשט ולגרום לתחלואה. חלק מהנפגעים יסבלו משיתוק במשך כל חייהם. אירועים דומים תועדו בכל אזורי מלחמה וסכסוכים בעולם, כולל באוקראינה, אתיופיה, סודן, סוריה ותימן. הניסיון מלמד שחייבים לפעול מהר ובצורה כוללנית, רב-מערכתית, תוך מוכנות לוגיסטית, המאפשרת מבצע חיסון וניטור קליני, אפידמיולוגי של האוכלוסייה כמו גם ניטור סביבתי, באמצעות מי השפכים.
"פעילות זו חייבת להיעשות במהירות ובבטיחות, ולשם כך דרושה הפסקת אש מיידית! הפסקת אש תאפשר לא רק את שחרור החטופים, שכולנו מייחלים לו, אלא גם שורה של צעדים הכרחיים בתחום בריאות הציבור, כולל מבצעי חיסון רחבים ומהירים בעזה, ובקרב חיילינו, הנגשה ושיפור זמינות של שירותי בריאות, כמו גם של תנאים היגייניים וסניטרים, נגישות למים בטוחים, והסדרת תנאים מגדירי בריאות ביניהם שיפור הביטחון התזונתי, מחסה ודיור ושיקום שירותי רפואה בעזה".
3 צפייה בגלריה
ביוב זורם חאן יונס רצועת עזה
ביוב זורם חאן יונס רצועת עזה
הביוב זורם ברחובות רצועת עזה. הסכנה עלולה לגלוש לישראל
עוד אמרו המומחים כי "פעולות אלו ייקחו זמן רב, דורשות שיתוף פעולה בין גורמים רבים ומצריכות תכנון מתאים, אך בלעדיהן נתקשה כולנו להמשיך ללא פגיעה בריאותית בילדים ובאוכלוסיות פגיעות בכלל, ואוכלוסיות ישראליות בפרט. חייבים לפעול במהירות ובנחישות. הווירוס מתפשט במהירות. זו אינה עמדה פוליטית, אלא זהו המעשה הנכון, מבחינה בריאותית והומנית".
בהכנת הכתבה השתתפה אילנה קוריאל
פורסם לראשונה: 12:45, 20.07.24