מאות מתמחים מאיימים להתפטר
(צילום: ירון ברנר)
האם הרופאים המתמחים בבתי החולים אכן יממשו את האיום ויבצעו התפטרות המונית אם לא תתקבל דרישתם לשפר את תנאי עבודתם? "אני מקווה שלא תהיה התנגשות עם משרד הכלכלה, אבל אנחנו לא מוכנים לעבוד יותר בתנאים האלו", אומרת היום (א') לאולפן ynet ד"ר ליאה כהנוב, יו"ר פורום המתמחים של ההסתדרות הרפואית.
קראו עוד:
אתמול (מוצ"ש) הפגינו מאות מתמחים מול ביתה של שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, בתל אביב, בדרישה לקצר את שעות התורנות הארוכות ואיימו בהתפטרות המונית אם ההיתר למשמרות של 26 שעות, שאמור לפוג ב-6 באוקטובר, יוארך. קודם לכן חתמו 1,300 מתמחים, סטז'רים וסטודנטים על עצומה נגד המתווה שמתגבש אצל השרה, לפיו הם יעבדו 21 או 22 שעות, והכריזו על "מצב חירום". המתמחים הצהירו כי אם יחרוג המתווה מ-18 שעות, הם יודיעו על התפטרותם.
השרה יצאה אל המפגינים על רקע צעקות: "16 - או מלחמה", "או קיצור - או מלחמה" ו"התורנות לא נגמרת, אורנה, אני מתפטרת". בהמשך חסמו המפגינים לזמן קצר את צומת הרחובות נמיר וש"י עגנון, והמשטרה פינתה אותם בכוח.
1 צפייה בגלריה
הפגנת המתמחים בתל אביב
הפגנת המתמחים בתל אביב
הפגנת המתמחים מול ביתה של שרת הכלכלה, במוצ"ש. "או קיצור - או מלחמה"
(צילום: אלעד גוטמן)
בריאיון היום נשאלה ד"ר כהנוב אם המחלוקת נובעת מכך שמשרד הכלכלה דורש שהמתמחים יעבדו 22 שעות ברציפות, והם מתעקשים על 18 בלבד. "זה יותר מורכב", השיבה. "הפער הכי גדול נובע מחוסר תקנים ומחוסר תקציב. גם כדי לקצר את התורנויות ל-22 שעות, נדרשים יותר תקנים, מה שגם אנחנו לא מסכימים לעבוד 22 שעות, כי זה 22 פלוס שעתיים נוספות. זה לא משנה יותר מדי את תנאי העבודה שלנו.
"בסופו של דבר, הוויכוח הוא על תקציבים. חשוב להבין שההתמחות של הרופאים לא זהה אצל כולם, ואי אפשר לתפור את אותה חבילת קיצור לכל המקצועות: הרופאים הכירורגים עובדים בצורה מסוימת, הפנימאים עובדים אחרת, רופאי הילדים עובדים אחרת. אסור שהקיצור בתורנויות יבוא על חשבון השכר וההכשרה. אנחנו לא רוצים לעבוד 26 שעות ברצף, אבל אנחנו גם לא רוצים שההכשרה והשכר שלנו ייפגעו כתוצאה מהקיצור".
"אם זה ייגמר בקיצור תורנויות בלבד בלי תוספת תקנים, העומס שוב ייפול עלינו, כי נצטרך לעשות יותר תורניות, אם כי יותר קצרות, כך שלא עשינו בזה שום דבר. אם לא יגדילו את כמות התקנים - ובשביל זה צריך תקציב - התנאים לא ישופרו באמת"
לשאלה אם המתמחים באמת יעזבו את העמדות שלהם במידה שהמשא ומתן יתפוצץ, השיבה ד"ר כהנוב: "אני מאוד מקווה שלא נצטרך להגיע לזה. אנחנו נוטלים עלינו את העומס של הרפואה בישראל, וזה ידוע לכולם. המתמחים עובדים הכי קשה ונותנים גב כל הזמן, גם בתקופות קשות. יש מחסור בתקנים מאז שאני התחלתי את ההתמחות, ואני כבר שנה חמישית. אין תקציבים, אין תקנים. זה לא משהו חדש, ואנחנו לא מוכנים לזה יותר".
ד"ר כהנוב גם נשאלה אם היא מרגישה שבסופו של דבר יגיעו הצדדים להבנות, או שמא יש אטימות בצד השני. תשובתה: "לא הייתי אומרת שיש אטימות. דווקא בממשלה הזאת יש הבנה ורצון לקצר את התורנויות, אבל אם זה ייגמר בקיצור תורנויות בלבד בלי תוספת תקנים, העומס שוב ייפול עלינו, כי נצטרך לעשות יותר תורניות, אם כי יותר קצרות, כך שלא עשינו בזה שום דבר. אם לא יגדילו את כמות התקנים - ובשביל זה צריך תקציב - התנאים לא ישופרו באמת".