ריאיון עם מומחה בכיר פרופ' איתמר גרוטו
(צילום: משה מזרחי)
"בממשלה הקודמת התקשה משרד הבריאות להגיע להסכמות עם משרד החינוך, אבל אני בטוח שעכשיו אפשר לפתור את זה יותר טוב", אומר היום (א') לאולפן ynet פרופ' איתמר גרוטו, לשעבר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות.
קראו עוד:
פרופ' גרוטו אמר את הדברים בעקבות הביקורת שהשמיעה לאחרונה שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא-ביטון, על מהלכים שונים של משרד הבריאות. "אני לא חושב שזה נכון שפוליטיקאים יתקפו אנשי מקצוע", אמר. "בסוף שר הבריאות הוא זה שקובע ומחליט. הוא גם צריך להחליט עם מי הוא מתייעץ".
1 צפייה בגלריה
איתמר גרוטו יפעת שאשא ביטון
איתמר גרוטו יפעת שאשא ביטון
פרופ' גרוטו (מימין) וד"ר שאשא-ביטון. "כדאי לנסות לצמצם כיתות"
(צילומים: שמוליק דודפור, הדר יואביאן)
פרופ' גרוטו סבור שאנחנו נמצאים כיום במצב שונה מזה שהיה בגלים הקודמים של הקורונה. "הווירוס השתנה והנסיבות השתנו: האוכלוסייה מחוסנת ברובה, ולכן הסיכוי להידרדרות למצבים קשים הוא נמוך מאוד. אני אומר לאנשים, 'תמשיכו בחייכם', אבל תקפידו על התחסנות, במיוחד אנשים בקבוצות סיכון, מעל גיל 50. יש לא מעט ישראלים בגילים האלו שלא התחסנו, והם צריכים להתחסן. צריך גם להקפיד על עטיית מסכות, שזה כלי הגנה מצוין".
כשנשאל מה דעתו על האפשרות של הטלת סגר, השיב: "שמעתי את הדיבורים על סגר והתרשמתי שהם מאוד מתונים. מזכירים את זה כאפשרות אחרונה-אחרונה. ברור שאי אפשר להוריד את זה לגמרי מסדר היום, כי תמיד יכול להיות וריאנט חדש, אבל אם זן דלתא ימשיך להיות זה ששולט כאן, אני לא חושב שנצטרך להגיע לסגר".
"שמעתי את הדיבורים על סגר והתרשמתי שהם מאוד מתונים. מזכירים את זה כאפשרות אחרונה. אי אפשר להוריד את זה לגמרי מסדר היום, כי תמיד יכול להיות וריאנט חדש, אבל אם זן דלתא ימשיך להיות זה ששולט כאן, אני לא חושב שנצטרך להגיע לסגר"
בהמשך הריאיון נשאל פרופ' גרוטו אם הוא ישן בשקט לנוכח המוני הישראלים שטסים לחו"ל ושעלולים לחזור לארץ עם וריאנטים. תשובתו: "לפני שבוע חזרתי מאנגליה והכנסתי את עצמי לבידוד וולונטרי עד שקיבלתי תוצאות שליליות של שתי בדיקות. זה יכול להיות פתרון לגבי נסיעות לחלק מהמדינות. אני חושב שיש מקום לשקול הטלת הגבלות חמורות על נסיעות למדינות עם תחלואה גבוהה, ומצד שני לאפשר נסיעות למדינות ירוקות יותר ולאפשר גם כניסת תיירות מהן.
"המצב בנתב"ג דומה למה שקורה בשדות תעופה אחרים בעולם. כנראה שאנשים ימשיכו להסתובב שם עם מסכות בחודשים הקרובים. אם אפשר גם לשמור מרחק - מצוין. אולי אפשר להחזיר את הסימונים ברצפה שיעזרו לאנשים לשמור מרחק. אי אפשר לסגור לגמרי את נתב"ג. נכון שכל הווריאנטים מגיעים משם, אבל לא ניתן לעצור לגמרי את הכניסה לארץ. עשרה אנשים שנכנסים יכולים להזיק יותר מ-100 - תלוי איפה הם מסתובבים, ואם הם שומרים על כללי הבידוד. נתב"ג הוא נקודת תורפה, אבל צריך לחיות איתה".
על פתיחת שנת הלימודים אמר פרופ' גרוטו: "צריך לתת לרשויות המקומיות יותר עצמאות. אם יישוב מסוים יכול לצמצם את מספר התלמידים בכיתה - מה טוב. אם הייתי יכול לייעץ למשרד החינוך, הייתי אומר שכדאי לנסות לצמצם כיתות, אבל לא לסגור את הלימודים".