את 12 בדצמבר 2023 לא ישכח לעולם סרן (מיל') סער. "קיבלנו מודיעין על בית ממולכד עם פיר למנהרה שנחפרה תחתיו. תכננו לא להיכנס למבנה, אלא להרוס אותו עם כלים הנדסיים. המשימה בוצעה בהצלחה. עמדתי עם הקשר שלי וכיוונתי את החייל שישב בתוך המחפר (באגר) לפיר שזיהיתי שמוביל למרתף או למנהרה. וכשאני בשיא הריכוז, שמענו בום אדיר, ומיד הרגשתי זרם חד ברגל. ירי מרגמה שהפעילו המחבלים עליי ועל הקשר פגע בשנינו. נשארתי לעמוד, בטוח שחטפתי זץ חשמלי קל וחולף, אבל כשניסיתי ללכת, לא הצלחתי".
3 צפייה בגלריה
סער מלוסיאן שנפצע קשה בכף הרגל
סער מלוסיאן שנפצע קשה בכף הרגל
"מקווה שאוכל לעבור שיקום שיוציא אותי מהנכות". סער מלוסיאן שנפצע קשה בכף הרגל
(צילום: שאול גולן)
כשהתכופף, ראה סער שנעל שמאל קרועה ודם זולג ממנה. "התיישבתי, הוצאתי מהתיק חסם עורקים והידקתי אותו על הירך. הודעתי בקשר שנפגעתי ופינו אותי בנמ"ר לנחל עוז ומשם במסוק לבילינסון". מאז הפינוי, נלחמים רופאי בילינסון על הצלת כף הרגל. "עברתי כבר שלושה ניתוחים, ובשבוע הבא צפוי אחד נוסף. אני מקווה שאחריו כבר אוכל לעבור שיקום שיוציא אותי סוף כל סוף מכיסא הגלגלים ומהנכות, ואחזור למה שמגדיר אותי כל החיים שלי - בריא ועומד איתן על שתי רגליו".
סער, מ"פ בגדוד 7086 תחת חטיבה 1 של גולני הסדירה, הוא חקלאי מקיבוץ כפר חרוב ברמת הגולן. החדשות על אירועי 7 באוקטובר תפסו אותו כשעבד בשדה בחלקת הבצל. ההוראה הראשונה שקיבל הייתה להכין את אנשי הצוות שלו להתארגנות ולגיוס בראשון בבוקר. "אבל מה שקרה הוא שבכל שעה ההוראה שקיבלתי השתנתה. בינתיים, לא בזבזתי זמן, הכנתי את הקרקע והמשכתי לעדכן את הצוות שלי בקבוצות הווטסאפ", משחזר סער.
בסדיר שירת כקצין במערך צמ"ה (ציוד מכני הנדסי) בחיל הנדסה, תפקיד שבו המשיך לאורך כל שנות המילואים. למחרת מתקפת הטרור, בשעות הערב התכנסה הפלוגה של סער בצומת ראם שמצפון לקריית מלאכי. "הגיוס המוקדם שלי ושל הצוות לא נועד לסייע לכוחות בפתיחת צירים ובפינוי גופות, אלא להקדים מוכנות לכניסה לעזה. במשך שלושה שבועות התאמנו, עברנו תרגולים מגוונים ששדרגו אותנו לרמת המוכנות הכי גבוהה".
3 צפייה בגלריה
סער  מלוסיאן שנפצע קשה בכף הרגל
סער  מלוסיאן שנפצע קשה בכף הרגל
לקראת הכניסה לעזה. רמת מוכנות הגבוהה ביותר
( צילום: אלבום פרטי)
ב-29 באוקטובר נכנסה הפלוגה לחזית הלחימה. הלוחמים פרצו לרצועת עזה בתוך כלים הנדסיים שונים, כולל דחפורי D9 ממוגנים שבהם יושבים שניים - מפקד ומפעיל. "אחרי כיבוש וטיהור הגזרה מגיע שלב העבודה של הנדסה קרבית. אנחנו מכניסים לשטח שופלים ומכונות קידוח שונות על גבי משאיות. מדובר בכלים רבים שנוסעים לאט ובלי כוח אש, ולכן חטיבת גולני גיבתה אותנו צמוד בסיוע אש".
26 יממות רצופות שהתה הפלוגה באזורי הלחימה השונים בעזה, ורק בהפסקת האש הראשונה יצאו החיילים להתרעננות ולתיקון כלים שהושבתו בגלל תקלות טכניות. "חלק מהכוח נשאר בפנים, וכל מי שיצא איתי להפוגה נכנס שוב אחרי פחות משבוע". ההודעה המרה על נפילת חברו הטוב, רס"ל מאור גרשוני ז"ל, לוחם בגדוד ההנדסה הקרבית 8173 שנפגע בקרב ב-6 בדצמבר שברה את ליבו. ימים ספורים אחר כך נפצע קשה סער, ומלחמת השיקום שלו נמצאת בעיצומה.
"סער הגיע אלינו עם פציעה מורכבת בכף הרגל שעלולה הייתה לגרום לכריתתה או חלילה לכריתת הגף", מסביר ד"ר אהרון עמיר, מומחה בכירורגיה פלסטית ובמיקרוכירורגיה מהמרכז הרפואי בילינסון. סער לא איבד את הכרתו ועדכן בעצמו את הוריו. "הסתלבטתי על אבא שלי ואמרתי לו שכואבת לי הרגל, אבל הכול בסדר. ביקשתי שלא יבואו ואז סיפרתי לו שאני בבית חולים. כבר באותו ערב הם כמובן התייצבו".
וכך מתאר סער את מקום הפגיעה: "רסיס המרגמה נכנס מהעקב ויצא מהצד השני, בדרך הוא לוקח הכול ויוצר בור". התיאור הרפואי פחות גרפי: "הפציעה של סער שסיכנה את כף הרגל, הייתה בין הקרסול לעצמות המסרק - עצמות אצבעות כף הרגל - שרוסקו בחלקן. נוצר חסר של שלוש מעצמות המסרק ובנוסף נוצר חסר ברקמה ובעור, כך שהוא הגיע אלינו עם פצע פעור ומרוסק", אמר ד"ר עמיר.
3 צפייה בגלריה
סרן במיל' סער שנפצע קשה בכף הרגל
סרן במיל' סער שנפצע קשה בכף הרגל
"כשניסיתי ללכת, לא הצלחתי"
(צילום: שאול גולן)
לפני שהועבר לחדר הניתוח, התלוצץ עם רופאיו: "היו לי שתי רגליים יפות, ואני רוצה אותן בחזרה". בניתוח הראשון, האורתופדים ניקו וחיטאו את הפצע הגדול שנפער, שטפו אותו בחומר אנטיביוטי וחבשו. "הייתי כאוב מאוד וטופלתי במשככים חזקים ובמורפיום. ככל שעבר הזמן, הכאב פחת וכיום אני רק על אקמול", מספר סער. לניתוח השני, שבוצע בגישה מיקרוכירורגית, זומן ד"ר עמיר שמטפל בפציעות מורכבות.
"עבדנו בשני צוותים במקביל, האורתופדים ואני. הם ערבבו צמנט רפואי עם חומרים אנטיביוטיים ונוספים. את העיסה שנוצרה הניחו כמו שמניחים פלסטלינה במרווחים שבין העצמות החסרות. בעודם ממצקים את החומר ומקבעים אותו, אני מצטרף לניתוח וכורת מהירך מתלה (שתל עור) במידת החסר מכף הרגל והוא כולל, מלבד עור, שומן תת-עורי וכלי דם. את החלק האורגני הזה אני מעביר לחסר", מסביר ד"ר עמיר, "בטכניקה הזו, המושתל מקבל איבר שלו, ולכן הוא לא יכול לדחות אותו ולפתח סיבוכים".
סער: "הכינו אותי לזה שתהיה לי מגבלת תנועה, כי אין לי תחושה בבוהן בעיקר ובחצי העליון של כף הרגל, אבל אני עוד לא שם להבין מה זה אומר. מה שכן, אני בטוח שאלך ורק מקווה שאוכל גם לרוץ"
האזור התורם, זה שממנו נכרת קטע העור עם המרכיבים החיוניים, נסגר ונתפר ראשון. אחריו נסגר ונתפר הפצע בכף הרגל שקיבל את השתל. "מה שמרתק בגישה המיקרוכירורגית הוא בעיקר היכולת להפוך כל אדם למחסן החלפים של עצמו", מסכם ד"ר עמיר. השימוש בטכניקה הזו יאפשר גם את הניתוח הבא שבמהלכו יתבצע שחזור של העצמות. "כף הרגל עדיין נפוחה ואדומה, אבל בשלב הזה אנחנו באזור ההצלה והפונקציה. מוקדם עדיין לדבר על אסתטיקה".
סך נפגעי כפות הרגליים ממלחמת חרבות ברזל נמוך יחסית, אבל הפגיעה קשה ומשנה חיים. "נכון שברוב המקרים נפגעי כפות רגליים אינם בסיכון חיים, אבל חלקם מועדים לכריתת חצי או כל כף הרגל, וכולם יסבלו מנכות לאורך חייהם", אומר ד"ר עמיר. אחת השאלות שיותר מטרידות את סער היא אם יוכל לנעול נעליים: "הכינו אותי לזה שתהיה לי מגבלת תנועה, כי אין לי תחושה בבוהן בעיקר ובחצי העליון של כף הרגל, אבל אני עוד לא שם להבין מה זה אומר. מה שכן, אני בטוח שאלך ורק מקווה שאוכל גם לרוץ".
פורסם לראשונה: 06:52, 26.02.24