ילדה בת 9 תושבת דליית אל-כרמל מתה היום (ה') לאחר ניתוח שקדים שעברה במרכז הרפואי כרמל בחיפה. הילדה לא סבלה ממחלות רקע ונותחה לפני כמה ימים. לאחר הניתוח הידרדר מצבה של הילדה וכל המאמצים להציל את חייה עלו בתוהו. מדובר בניתוח שנחשב שכיח ולא מסוכן.
מהמרכז הרפואי כרמל נמסר כי "ילדה בת 9, שנותחה בתחילת השבוע ניתוח שקדים, פונתה אתמול לחדר המיון ואושפזה. בהמשך האשפוז חלה הידרדרות במצבה ולמרות מאמצים רבים נפטרה בהמשך. בית החולים דיווח למשרד הבריאות ומבצע בדיקה של המקרה. אנו משתתפים בצערה העמוק של המשפחה".
2 צפייה בגלריה
בית החולים כרמל חיפה
בית החולים כרמל חיפה
המרכז הרפואי כרמל בחיפה. ארכיון
(צילום: אבישג שאר-ישוב)
ד"ר יניב אבנר, מנהל שירות האף אוזן גרון לילדים במרכז הרפואי מאיר מקבוצת כללית, הסביר בעבר באתר כללית ש"ניתוח לכריתה מלאה של השקדים (ולא רק להקטנתם) נפוץ כיום פחות בילדים, מאחר שהקטנת השקדים פותחת את החסימה באותה המידה, לצד החלמה קצרה וקלה משמעותית ופחות סיכונים בניתוח. כריתה מלאה עדיין נעשית במבוגרים שסובלים מדלקות שקדים חוזרות".
מהם השקדים? השקדים (באנגלית: palatine tonsils) נמצאים בלוע. שני השקדים - אחד מכל צד - ממוקמים מעל בסיס הלשון. הם מורכבים מרקמת לימפה, והם חלק ממערכת השקדים - מערכת של רקמות לימפה שמקיפות את הלוע. מערכת השקדים כוללת גם את האדנואיד (השקד השלישי) ואת השקד הלשוני.
מהו תפקידם של השקדים? השקדים הם חלק ממערכת הלימפה שהיא חלק ממערכת החיסון. מערכת השקדים מזהה את המזהמים שנשאפים עם האוויר ואחראית לייצור נוגדנים. היא פעילה בעיקר עד הבשלתה של מערכת החיסון, בגיל שנתיים. לאחר גיל 6 עד 7 שנים היא מתחילה להתכווץ.
2 צפייה בגלריה
ניתוח שקדים
ניתוח שקדים
(איור: shutterstock)
האם לכל ילד יש שקדים? מתי הם הופכים לבעייתיים? לכל אחד ואחת יש שקדים כשהם נולדים. במצב תקין הם קטנים ושקועים בגומות בצדדים של הלוע ואינם חוסמים את מעבר האוויר. הגדלת-יתר של השקדים נפוצה יחסית בילדים. כאשר ילד או ילדה נחשפים למחלה זמנית של זיהום בדרכי הנשימה, השקדים עלולים לגדול בתגובה. לעיתים השקדים גדלים יתר על המידה ונשארים מוגדלים גם אחרי שהדלקת חולפת - מה שגורם להיצרות ואף לחסימה של מעבר האוויר בלוע.
איך מטפלים בשקדים מוגדלים? במקרים קלים שבהם הרופא מתרשם כי אין בעיה משמעותית או שהבעיה עשויה להיות זמנית וקצרה, הוא צפוי להמליץ על מעקב בלבד.
במקרים שבהם החסימה נראית משמעותית והיא פוגעת באיכות החיים ובבריאות של הילד לטווח הארוך, ייתכן שהרופא ימליץ על ניתוח להקטנת השקדים. לרוב יכלול הניתוח גם את הסרת האדנואיד (שקד שלישי) משום שברוב המקרים גם הוא מוגדל וחוסם את מעבר האוויר.
ניתוח שקדים (באנגלית: tonsillectomy) הוא הליך בטיחותי וקצר שמשפר משמעותית את איכות הנשימה ואת איכות השינה למי שסובלים משקדים מוגדלים. הניתוח עצמו נמשך בדרך כלל בין רבע שעה לחצי שעה. זמן השהייה הכולל בחדר הניתוח, כולל ההכנה להרדמה וההתעוררות, נמשך לרוב בין 45 דקות לשעה, אך עשוי להתארך מעבר לכך.
אם הילד או הילדה סובלים משקדים מוגדלים שמקשים עליהם לבלוע את האוכל, מפריעים להם לישון ואולי גם מפירים את שלוות הלילה בנחירות, ייתכן שניתוח להקטנת השקדים יפתור את הבעיה.