נגיף הקורונה במהדורת 2023 מסוכן פחות, אבל הוא עדיין עלול לסכן נשים הרות וגם את העובר: חוקרים אמריקניים דיווחו לראשונה על שני עוברים שלקו לפני שלוש שנים בפגיעה מוחית לאחר שנדבקו בקורונה מהאמהות החולות במהלך ההיריון. הממצאים של חוקרי אוניברסיטת מיאמי פורסמו בכתב העת המוביל ברפואת ילדים Pediatrics בגיליונו החדש.
עד כה היה ידוע שכמה וירוסים מסובלים לחצות את השליה ולגרום לנזק מוחי עוברי, בהם נגיף ה-HIV, נגיפי CMV, נגיף האדמת Rubella ונגיף הזיקה. נגיף הקורונה (Covid2) זוהה כבר בעבר ברקמת מוח של מבוגרים, אך זהו הדיווח הראשון בעולם ככל הידוע, על פגיעה מוחית בעוברים.
2 צפייה בגלריה
היריון עם קורונה
היריון עם קורונה
הזנים החדשים מאיימים פחות, אבל הקורונה עדיין כאן
(צילום: Shutterstock)
התינוקות נולדו לשתי אמהות צעירות שהיו חיוביות לקורונה במהלך השליש השני להיריון, בשיאו של גל זן דלתא של הקורונה בשנת 2020, עוד לפני אישור החיסונים. מהיום הראשון לחייהם, לילדים היו סימנים של פגיעה מוחית, אולם הם לא נולדו עם מבנה ראש קטן (מיקרוצפליה) כמו בנגיפים אחרים הפוגעים במוח דוגמת נגיף ה"זיקה". אלא שעם הזמן מוחם הפסיק לגדול בקצב תקין, עד שאובחנו כסובלים מ"מיקרוצפליה".
לכתבות נוספות בנושא:
שני התינוקות לקו בעיכוב התפתחותי חמור. אחד מהם מת בגיל 13 חודשים, והשני הועבר לטיפול בהוספיס לחולים סופניים. אף אחד מהתינוקות לא היה חיובי לקורונה בבדיקות PCR, אולם בדיקות הדם הראו כי בגופם רמות נוגדנים גבוהות לקורונה, מה שמעיד על הדבקה במהלך ההיריון. החוקרים מצאו גם עדויות להימצאות הנגיף בשתי השליות של האמהות. ניתוח שלאחר המוות של מוחו של הילד שמת גילה את נגיף הקורונה במוח, מה שמחזק את ההערכה כי נגיף הקורונה הוביל לפגיעה המוחית ולמותו.
2 צפייה בגלריה
כך נראה הליקוי שממנו סבלו התינוקות
כך נראה הליקוי שממנו סבלו התינוקות
כך נראה הליקוי שממנו סבלו התינוקות
באשר לאמהות, למרות ששתיהן נמצאו חיוביות לנגיף, לאישה אחת היו רק תסמינים קלים והיא נשאה את התינוק עד ללידה ללא צורך בלידה מוקדמת, בעוד שהשנייה לקתה במחלת קורונה קשה עד שהרופאים נאלצו ליילד את התינוק בשבוע ה-32 להיריון.
טל בירוןפרופ' טל בירון
"נראה שכולנו מוטרדים היום מדברים אחרים והקורונה נדחקה וירדה מסדר היום הציבורי", אמרה ל-ynet פרופ' טל בירון, מנהלת המערך לגינקולוגיה ומיילדות במרכז הרפואי מאיר ויו"ר החברה לרפואת האם והעובר, "הדיווח החדש הוא הזדמנות להזכיר שהקורונה עדיין כאן. קיים הרבה מידע בספרות הרפואית מרחבי העולם ומהארץ שתומך בכך שהתינוקות המחוסנים ביותר הם אלה שנולדו לאמהות שחוסנו במהלך השליש השני להיריון".
"אנחנו עדיין מטפלים מדי פעם בנשים הרות שנדבקות בקורונה, ועל אף שהזנים החדשים פחות מאיימים מבחינת עוצמת המחלה האמהית, בהחלט מתחייב המשך מעקב אחר העוברים, ומניעה היא הטיפול הטוב ביותר. אם מספרי הנדבקים יעלו, סביר שגם ההמלצה להתחסן תשוב להיות על הפרק".