שר הבריאות אוריאל בוסו אמר היום (א'), כי "בימים אלו ועקב האיומים המתרחבים, אנו עובדים יחד עם השלטון המקומי על היערכות לתרחיש עלטה, שמאתגר מאוד את המערכת בכל הקשור לטיפול בחולים עם צרכים רפואיים מיוחדים, בהם מונשמים ונתמכי נשימה". תרחיש העלטה עלה בחודשי המלחמה כמה פעמים, בעיקר מחשש לפגיעת חיזבאללה בתשתיות אנרגיה במקרה של התלקחות בחזית הצפונית. ההערכות הללו אף הובילו להתנפלות אזרחים על גנרטורים.
השר, שדיבר בכנס MUNI EXPO 2024 "תקומה ישראלית" על שיתופי פעולה בין השלטון המקומי והאזורי למערכת הבריאות בשגרה ובחירום, אמר כי משרד הבריאות נערך בבתי החולים ובמרפאות, ורכש בין היתר גנרטורים: "בכל רגע נתון מטופלים בביתם יותר מ-45 אלף בני אדם, מתוכם כ-3,000 מונשמים. במקרה שחלילה ניקלע לתרחיש העלטה המשימות על כל הארגונים במערכת הבריאות - תהיינה אדירות ואינסופיות. על כן, העבודה המשותפת עם ראשי הרשויות היא צורך קיומי - מציל חיים במלוא מובן המילה".
2 צפייה בגלריה
מיטות אשפוז בית חולים בתי חולים
מיטות אשפוז בית חולים בתי חולים
אשפוז בבית חולים. ארכיון
(צילום: הדר גיל-עד)
עוד אמר השר כי במהלך המלחמה הוביל משרד הבריאות שיתופי פעולה רבים עם הרשויות, "ואני שמח לבשר שבקרוב נשיק מיזם חדש עם הג'וינט ומשרד ראש הממשלה לקידום בריאות גופנית, נפשית וחוסן בקהילה. תפיסת ההפעלה של המיזם היא שהמנהיגות המקומית תהיה בסיס להובלה ולקידום בריאות וחוסן נפשי".
מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, ציין כי "אם תרחיש העלטה יהפוך למציאות, אנחנו לא נוכל להתמודד לבד. חייבים לתת סמכויות ולשתף פעולות עם השלטון המקומי בשביל לצלוח את זה".
לדבריו, "השלטון המקומי משפיע באופן ישיר על בריאות הציבור בעזרת החינוך לבריאות בגני הילדים ובבתי הספר, בסלילת שבילי הליכה וכדומה. את משמעות שיתוף הפעולה לבריאות של הציבור ראינו בקורונה. בזכות ראשי רשויות מעורבים שלקחו אחריות התמונה נראתה אחרת. יחד, בזכות מחויבות שלנו ושל השלטון המקומי אנחנו יודעים להגיע לתוצאות. גם עכשיו, במלחמה פעלנו ונמשיך לעבוד יחד כמו גם בתקופות שגרה".
2 צפייה בגלריה
שר הבריאות אוריאל בוסו מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס
שר הבריאות אוריאל בוסו מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס
שר הבריאות והמנכ"ל בכנס עם מרכז השלטון המקומי
(צילום: גל סזון)
יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, ציין את שיתוף הפעולה שהולך ומתעצם בין משרד הבריאות לשלטון המקומי מאז תקופה הקורונה, "מתוך הבנה שהשלטון המקומי הוא הזרוע הביצועית של המדינה. בשנים האחרונות אנחנו עובדים יחד בשיתוף פעולה הדוק שמוביל לשינויים אמיתיים בשטח. משרד הבריאות היה אחד המשרדים הראשונים להבין את האירוע ב-7 באוקטובר. כחלק משיתוף הפעולה שלנו בקורונה ידענו לעבוד יחד גם באוקטובר 2023. גם בשגרה, לא רק בחירום, יש לנו ממשקים חשובים יחד".