תקופת החגים מאתגרת את הרגלי הבריאות של כולנו עם ארוחות החג הרבות, שרובן עתירות קלוריות וקינוחים. האוכלוסייה הרגישה ביותר היא חולי הסוכרת, אז מה צריך לעשות כדי לצלוח את ארוחות החג בהצלחה?
עוד בנושא:
מה לאכול במהלך היום עד ארוחת החג - כדי לשמור על רמות סוכר מאוזנות? חשוב לאכול ארוחות מסודרות ולא לדלג על ארוחות גם בערב החג, דבר שיימנע מאתנו רעב ותחושת חסך מיותר בארוחות עצמן, ולא להגיע לארוחת החג במצב של רעב.
במהלך היום, לפני ארוחת החג, כדאי להקפיד על ארוחות קלות בלבד: כל 4-3 שעות (לסוכרתיים לא מומלץ לצום): אפשר לאכול גבינה/ יוגורט ופרי/ ירקות חיים וגבינות עד 5%/ מרק ירקות.
3 צפייה בגלריה
ארוחת חג משפחתית
ארוחת חג משפחתית
הכלל: לא מעמיסים אחר כך עוד תוספות לצלחת
(צילום: Shuterstock)
על מה להקפיד בארוחת החג?
  1. בארוחת החג מומלץ לבחור מאכלים דלי שומן. בנוסף, רצוי להשתמש בשיטת "צלחת אחת", כלומר: לשים בצלחת מעט מכל מאכל שאוהבים, כדי שלא תיווצר תחושת פספוס, ורק אז להתחיל לאכול. הכלל: לא מעמיסים אחר כך עוד תוספות לצלחת.
  2. רצוי גם להרבות באכילת ירקות העשירים במים, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים. כאן נכללים סלטי ירקות חיים וירקות מבושלים/אפויים כמו אנטיפסטי בתנור. כמה? מחצית מהצלחת צריכה להכיל ירקות. גם מרק ירקות עשיר או מרק עוף עם ירקות מומלצים ונותנים הרגשה מלאות ושובע.
  3. חשוב גם להקפיד על חלבון בכל ארוחה: דג אפוי בתנור, עוף, הודו, קטניות וטופו הם אפשרויות טובות.
  4. מומלץ להמעיט בטיגון ולהעדיף על פניו מאכלים מבושלים או אפויים. להפחית בשניצלים, קציצות מטוגנות ובצקים מטוגנים ולנסות להכין מאכלים אלה באפייה בתנור – זה יוצא לא פחות מוצלח.
  5. וטיפ נוסף: בזמן הארוחות יש לאכול לאט כדי לתת מספיק זמן לאיתותי השובע להגיע ולהשפיע.
אילו סוגי יינות אפשר לשלב בארוחה? חשוב להקפיד על שתיית יין אדום יבש בלבד, ולוותר על יינות קינוח מתוקים.
מה לגבי שתייה קלה? הקפידו לשתות שתעיה ללא סוכר, לפחות שני ליטר ביום, ורצוי שתי כוסות לפני כל ארוחה. מלבד מים תוכלו להתרענן גם עם תה צמחים קר כמו לימונית, לואיזה ונענע או עם סודה.
הגענו לקינוח – מה מותר? תרשו לעצמכם בחגים מדי פעם, ולא יותר מפעם ביום, כדור גלידה או פרוסה דקה של עוגת גבינה, עוגת דבש או עוגת תפוחי עץ עם בצק פילו דק.
3 צפייה בגלריה
דבש
דבש
אל תגזימו איתו
(צילום: shutterstock)
הקפידו לאכול שניים-שלושה פירות העונה בין הארוחות. זה גם נותן הרגשה של רעננות וגם משמש כממתק. רצוי לבחור בפירות טריים ולהמעיט בפירות יבשים.
חטיפי צ'יפס ואחרים מכילים כמויות גבוהות של נתרן ושומנים מעובדים. אני ממליצה להימנע מלהחזיק אותם בבית.
ולא לשכוח לזוז פעילות גופנית מסייעת מאוד לוויסות מנגנון האינסולין ולאיזון הסוכרת וגם תורמת להפעלת מערכת העיכול. זה הזמן לטייל בחיק הטבע עם המשפחה. הורידו אפליקציה למדידת צעדים או פרגנו לעצמכם בשעון חכם - כמתנה לחג - ונסו להגיע לספירה יומית של בין 8,000 ל-10,000 צעדים (כמובן, אם הרופא מאשר).
3 צפייה בגלריה
הליכה למניעת דמנציה
הליכה למניעת דמנציה
תמדדו צעדים
(צילום: shutteratock)
ד"ר רלי אבל היא דיאטנית בכירה של הכללית במחוז מרכז