עדות נוספת להשפעה ההרסנית של נגיף הקורונה על הבריאות גם לאחר החלמה מהמחלה: חוקרים בארצות הברית מצאו שהידבקות בקורונה עלולה להגביר את הסיכון להתפתחות של סוכרת סוג 2 (סוכרת מבוגרים). המחקר פורסם בכתב העת JAMA Network Open journal.
קראו עוד:
החוקרים ממכון הלב של בית החולים סידרס-סייני בלוס אנג'לס בדקו נתונים של 23,709 חולים מבוגרים שנדבקו בקורונה לפחות פעם אחת וטופלו במרכז הרפואי. הם מצאו שהסיכון לסוכרת סוג 2 לאחר חשיפה לנגיף הקורונה היה 2.1%. הסיכון לחולים לא מחוסנים עמד על 2.7%, והסיכון לחולים מחוסנים עמד על 1%. "התוצאות מאששות מחקרים קודמים שמצאו סיכון מוגבר לסוכרת לאחר חשיפה לקורונה" אמר ד"ר אלן קוואן, מחבר המחקר ומומחה לקרדיולוגיה.
"מתחילתה של מגפת הקורונה עלו השערות על קשר בין תחלואה בה לבין סיכון לפתח סוכרת מסוג 1 ו-2", מסבירה ד"ר הדר דסקין, מומחית לאנדוקרינולוגיה ולשעבר רופאת הקורונה של שירותי בריאות כללית. "חלק מההשערות הצביעו על קשר אפשרי להפעלת מערכות דלקתיות בגוף לאחר ההידבקות ותגובה של קרישיות יתר אצל החולים.
"הידבקות בנגיף הקורונה מתבצעת דרך רצפטור בשם ACE2, שגורם לתגובה דלקתית ולסערה ציטוקינית. הרצפטור הזה מעורב במערכות שונות שאחראיות לכלי הדם ולמערכת הקרישה ולשפעול תאים בלבלב. כל אלו עלולים להוביל לסיכון מוגבר לסוכרת וליציאה מאיזון סוכרת. ההמלצות שלנו הן להתחסן נגד קורונה ולשמור על תזונה מאוזנת, פעילות גופנית סדירה ומשקל תקין".
1 צפייה בגלריה
סוכרת גבר חולה סוכרת
סוכרת גבר חולה סוכרת
"ההמלצות הן להתחסן נגד קורונה ולשמור על תזונה מאוזנת, פעילות גופנית סדירה ומשקל תקין", אומרת מומחית ישראלית
(אילוסטרציה ShutterStock)

סוכרת מבוגרים: הידלדלות מאגרי האינסולין

מחלת הסוכרת נחלקת לשני סוגים: סוכרת מסוג 1, שכונתה בעבר גם "סוכרת נעורים", וסוכרת מסוג 2, המכונה "סוכרת מבוגרים". סוכרת סוג 1 היא מחלה מולדת שבה תוקף הגוף את התאים בלבלב האחראים על ייצור האינסולין - ההורמון שאחראי להחדרת הסוכר מהדם לתאי הגוף לצורך יצירת אנרגיה. כ-10% מכלל חולי הסוכרת לוקים בסוכרת נעורים, והשאר בסוכרת מבוגרים.
על פי ההערכות, בסוכרת סוג 2 חולים כ-400 אלף ישראלים, ומספר דומה נמצא במצב של טרום סוכרת. חלקם אינם יודעים זאת. סוכרת המבוגרים פורצת בדרך כלל אחרי גיל 40 עקב רגישות מופחתת של הגוף לאינסולין. במצב זה הלבלב מפריש כמויות עולות של ההורמון, עד להידלדלות מוחלטת של המאגרים. רבים מהחולים הללו נאלצים להזריק אינסולין מדי יום.
סוכרת נעורים מופיעה בגיל הילדות, סביב גיל חמש-שבע ובסביבות גיל 14-10. עם זאת, המחלה יכולה להופיע למעשה בכל גיל, גם בקרב תינוקות עד גיל חצי שנה, וגם במבוגרים.
הטיפול בסוכרת מבוגרים מתחיל בדרך כלל בהמלצה על תזונה נכונה ופעילות גופנית, לצד תרופות דרך הפה. עם ההידרדרות במחלה מתחיל הטיפול באינסולין. מאז המצאתה של זריקת האינסולין ניצלו חייהם של מיליוני חולי סוכרת בעולם, שיכולים היום לקיים אורח חיים תקין.
טיפול החדש שנכנס לאחרונה לסל התרופות הוא ב"לבלב מלאכותי": משאבה משוכללת המנטרת את רמות הסוכר בגוף, מזליפה אינסולין לפי הצורך ומתריעה על רמות סוכר נמוכות העלולות לסכן את חיי החולה.