כמה פעמים ביום אתם הולכים לשירותים ומה המשמעות של שינויים במרקם הצואה? מתברר שאלו עשויים להיות מדדים מדויקים למדי בנוגע למצב הבריאותי הכללי שלנו. מחקר שפורסם לאחרונה חושף את הקשר בין תדירות תנועות המעיים לבריאות הכללית.
3 צפייה בגלריה
צואה
צואה
מה אומרת עלינו הצואה שלנו?
(צילום: shutterstock)
המחקר שנערך על 1,400 מבוגרים ופורסם ב-Cell Reports Medicine, מצא כי תדירות תנועות המעיים משתנה בהתאם לגורמים כמו גיל, מין ומדד מסת גוף (BMI). אנשים צעירים יותר, נשים, ואלו עם BMI נמוך נוטים לתדירות נמוכה יותר של תנועות מעיים.
תדירות תנועות המעיים עשויה לשמש אינדיקטור לבריאות הכללית. שינויים בתדירות עשויים להצביע על בעיות בריאותיות כמו מחלות מעי דלקתיות, תסמונת המעי הרגיז, או זיהומים. המחקר מדגיש את החשיבות של תזונה, פעילות גופנית ושתייה מספקת בשמירה על תנועות מעיים תקינות.
3 צפייה בגלריה
איש יושב על אסלה שירותים מעיים
איש יושב על אסלה שירותים מעיים
כמה פעמים אתם הולכים לשירותים? זה מאוד משנה
(צילום: shutterstock)

מה נחשבת תנועת מעיים בריאה?

תדירות: תדירות תנועות המעיים הנורמלית משתנה מאדם לאדם. יש אנשים שמבקרים בשירותים שלוש פעמים ביום, ואחרים שלוש פעמים בשבוע. כל עוד התדירות קבועה ואין שינויים פתאומיים, זה נחשב נורמלי.
צבע: צבע הצואה הבריא הוא בדרך כלל חום, כתוצאה מחומצות המרה המיוצרת בכבד ומופרשות למעי. שינויים בצבע יכולים להתרחש בהתאם לתזונה, אך שינויים מתמשכים צריכים להיבדק. לדוגמה, אכילת סלק יכולה לגרום לצואה להיות אדומה. שימוש בתכשירים המכילים ברזל או ביסמוט לשיכוך כאבים או שלשול, יכולים לגרום לצואה להיות שחורה.
מרקם: "תרשים בריסטול" יכול להיות כלי שימושי להערכת מרקם הצואה. סוגים 3 ו-4 (צורת נקניק חלקה) נחשבים לנורמליים. צואה קשה או נוזלית מדי עשויה להצביע על בעיות תזונתיות או בריאותיות.
אינפו סולם בריסטול
קלות מעבר: הצואה צריכה לעבור בקלות ללא מאמץ או אי נוחות. מאמץ מוגזם או כאב במהלך תנועות המעיים עשויים להצביע על בעיות כמו עצירות או טחורים.
"תדירות תנועות המעיים הנורמלית משתנה מאדם לאדם. יש אנשים שמבקרים בשירותים שלוש פעמים ביום, ואחרים שלוש פעמים בשבוע. כל עוד התדירות קבועה ואין שינויים פתאומיים, זה נחשב נורמלי"

סימני אזהרה ותסמינים שחשוב לשים אליהם לב

1. שינויים בצבע דם טרי נפרד מהצואה (טיפות דם על נייר הניגוב, או דם המטפטף באסלה): עשוי להצביע על טחורים או פיסורה ("סדק") או פוליפ בפי הטבעת.
צואה שחורה או זפתית: עלולה להצביע על דימום במערכת העיכול העליונה, כדוגמת כיב קיבה.
צואה אדומה (גוון דובדבן): יכולה להצביע על דימום במערכת העיכול התחתונה, כדוגמת סעיפים המדממים במעי הגס (דיברטיקולוזיס).
צואה בהירה או בצבע חימר: עשויה להצביע על חוסר במרה, ייתכן עקב חסימת צינור המרה או מחלת כבד.
2. שינויים במרקם שלשול מתמשך: הנמשך יותר מכמה ימים עשוי להצביע על זיהום במערכה העיכול, או תסמונת המעי הרגיז, או מחלות מעי דלקתיות (מחלת קרוהן, או קוליטיס כיבית).
עצירות כרונית: עשויה להצביע על בעיות תזונתיות (חוסר בשתיית נוזלים), חוסר פעילות גופנית, מצבים מטבוליים כגון: עלייה ברמת הסידן או תת פעילות בלוטת התריס, או מצבים חמורים יותר כמו חסימת מעיים או גידולים.
3 צפייה בגלריה
כאבי בטן מתמשכים הם תמרור אזהרה ויש לפנות לרופא
כאבי בטן מתמשכים הם תמרור אזהרה ויש לפנות לרופא
כאבי בטן מתמשכים הם תמרור אזהרה ויש לפנות לרופא
(צילום: shutterstock)
3. תסמינים נוספים כאבי בטן: כאב מתמשך או חמור צריך להיבדק על ידי רופא, במיוחד אם הוא מלווה בתסמינים אחרים כמו חום או הקאות.
ירידה בלתי מכוונת במשקל: יכולה להצביע על בעיות בריאותיות בסיסיות כמו מחלות מעי דלקתיות, צליאק או גידולים.
דם בצואה: תמיד מצריך תשומת לב רפואית, שכן הוא יכול להצביע על דימום במערכת העיכול.
פרופ' ערן ישראליפרופ' ערן ישראלי

טיפים לשמירה על תנועת מעיים בריאה

להקפיד על תזונה בריאה: מזונות עשירים בסיבים כמו פירות, ירקות ודגנים מלאים יכולים לקדם יציאות סדירות. סיבים עוזרים להוסיף נפח לצואה ולהקל על המעבר שלה במעי.
לשתות בכמות מספקת: שתיית מים מרובה עוזרת לשמור על הצואה רכה וקלה למעבר. מומלץ לשתות לפחות שמונה כוסות מים ביום, במיוחד אם צורכים הרבה סיבים.
להקפיד על פעילות גופנית: פעילות גופנית סדירה יכולה לעזור לעורר את תפקוד המעיים. הליכה, ריצה ופעילויות אחרות יכולות לשפר את תנועתיות המעי.
לשמור על שגרה: קביעת שגרה קבועה לשירותים יכולה לעזור לשמור על בריאות המעיים. נסו ללכת לשירותים באותו זמן כל יום, במיוחד לאחר ארוחות.
הכותב הוא רופא בכיר במרכז הרפואי רמת אביב ומנהל המכון לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד במרכז הרפואי וולפסון