מתווה הבדיקות החדש
(צילום: חגי דקל)
עם שינוי מתווה הבדיקות, אסף ברנשטיין, הרוקח הראשי של מחוז מרכז בשירותי בריאות כללית, עושה לנו סדר: מה ההבדל בין בדיקה ביתית לבדיקה מוסדית? ומה יתרונה של בדיקת ה-PCR?
קראו עוד:
"אולי אני אפתיע אותך – אין הבדל בין הבדיקות. ההבדל הוא בדוגם. הדוגם המוסדי אמור להיות מקצועי והדוגם הפרטי - הוא פרטי", מסביר היום (ה') ברנשטיין באולפן ynet. "העניין הוא שיש הבדל מרכזי בין דגימת PCR לבין האנטיגן. ה-PCR עושה הגברה לממצא הווירוס. אם יש ממצא וירוס ולו בכמות זעירה ביותר – ה-PCR מגביר אותו עד פי טריליון, באופן תיאורטי, ואז יש זיהוי חזק גם במצב של כמות מועטה של וירוס. לכן בדיקת PCR מזהה בשלבים מאוד מוקדמים של המחלה.
"בדיקת האנטיגן, לעומת זאת, היא בדיקה ישירה של אנטיגן שנמצא במשטח הבדיקה, ולכן היא מזהה, אבל רק בכמות גדולה יותר. הבדיקות אמינות אבל גסות יותר, הן מתחילות לזהות אותך בשלב יותר מאוחר, כאשר יש עומס ויראלי ונוצרים גם סימפטומים. לכן יש איזשהו פרק זמן שבו ייתכן שאתה מדבק ועדיין אין זיהוי על ידי ערכת האנטיגן הביתית".
פרופ' דני מירון, מומחה למחלות זיהומיות בילדים, בי"ח העמק מירון, מוסיף: "רגישות הבדיקה היא בערך 85% אחוז. זאת אומרת ש-15% (מהנדבקים) יצאו שליליים אבל יכול להיות שאלה עם הכמות הקטנה גם פחות מידבקים. לכן גם בדיקת האנטיגן לא מאושרת מעל גיל 60 ולאנשים עם גורמי סיכון. יש עוד דבר לגבי הבדיקה המוסדית – הן נרשמות ומקבלות תיעוד. מי שעושה בדיקה בבית, אין לזה שום תיעוד".
כרוקח, אתה רואה את האנשים זורמים לבתי המרקחת לרכוש את הערכות? יש עלייה ברכישה? ברנשטיין: "אצלנו ב'כללית' יש עלייה מאוד משמעותית, כן".