משרד הבריאות פרסם הבוקר (יום ה') הודעה חריגה שבה ציין כי שיעור האובדנות בישראל נמצא בירידה מאז 7 באוקטובר, בניגוד להערכות שהושמעו במקומות שונים - כולל מפי אנשי מקצוע בדיון בוועדת הבריאות של הכנסת (בסרטון הבא). יצוין כי עד כה סירב משרד הבריאות לפרסם נתונים ופניות קודמות של ynet בנושא לא נענו. גם בהודעה הנוכחית, אין נתונים.
בדיון בכנסת נאמר שיש עלייה באובדנות
(צילום: ערוץ כנסת)

"ראש האגף לבריאות הנפש במשרד, ד"ר גלעד בודנהיימר, והמועצה הלאומית למניעת אובדנות במשרד בראשות פרופ' גיל זלצמן מבקשים להזים את השמועות בדבר עלייה בשיעורי האובדנות", נאמר בהודעה.
עוד נאמר כי "משרד הבריאות, האגף לבריאות הנפש והמועצה הלאומית למניעת אובדנות, צוות מומחים מהאקדמיה, מערכת הבריאות, משרדי הממשלה ועמותות מטופלים ומשפחות עוקבים מאז 7 באוקטובר אחרי מגמות בהתנהגות אובדנית".
במשרד הבריאות טענו כי "בניגוד לשמועות ודיווחים על אירועים בודדים בתקשורת ובמדיה החברתית, הנתונים לא מראים על עלייה ואף מראים ירידה בהתאבדויות בישראל בחודשים אוקטובר עד דצמבר בהשוואה לחודשים אלו בשנים האחרונות, כולל שנות הקורונה. על פי הנתונים, השיעור נמוך מהממוצע החודשי גם בשאר חודשי השנה. המידע מתבסס על נתוני המכון לרפואה משפטית שאליו מגיעים מרבית ממקרי ההתאבדות כל שנה והדיווחים מבתי החולים בעניין".
למועצה הלאומית למניעת אובדנות הוצגו גם נתוני גופים נוספים שהראו מגמה דומה, כך לפי משרד הבריאות. "מגמה כזו מוכרת מישראל ומהעולם בעת מלחמות ואסונות טבע ומוסברת בלכידות החברתית בשעת חירום ובקשב של האדם הסובל מכאב נפשי לאיומים החיצוניים ולהישרדות ולא לאיומים הפנימיים".
1 צפייה בגלריה
אשקלון
אשקלון
מראות המלחמה באשקלון. ההשפעה הנפשית נוכחת
( צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
משרד הבריאות והמועצה הלאומית למניעת אובדנות מדגישים כי "הרוח הישראלית מאפשרת לרוב האוכלוסייה התמודדות עם אירועים קשים בעזרת מנגנוני החוסן הטבעיים הקיימים בנפשו של כל אדם. כוחות קהילתיים שנשענים גם על ערבות הדדית וחוסן קהילתי מסייעים גם הם להתמודדות עם אירועים טראומה לאומיים.
"באופן נורמלי לאחר טראומה ישנם סימפטומים שונים שככל שהם מתמשכים יש לפנות לקבלת טיפול רגשי מוקדם ככל האפשר, שמסייע בהפחתת מצוקה נפשית ובחזרה מהירה יותר לתפקוד. התערבות ראשונית יכולה הרבה פעמים למנוע התפתחות של תסמינים פוסט טראומטיים, ולכן היא חשובה ביותר. משרד הבריאות תגבר וממשיך לתגבר את מערכי הסיוע הנפשיים לכלל האוכלוסייה".
מנהל האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות, ד"ר גלעד בודנהיימר, אמר כי "הנתונים החשובים שמראים שאין עליה באובדנות בתקופה זו לא באים להפחית מעוצמת הקושי שכולנו חווים, אלא מחזקים את ההבנה שהנפש שלנו יודעת לגייס כוחות להישרדות ולהתמודדות. כולנו נדרשים לאחריות כדי לאפשר לנפש הפוגה: לחזור לשגרות ככל הניתן, לצפות בחדשות במידה ולהימנע מצפייה בזוועות, ולא להיחפז למסקנות או ידיעות שעלולות להגביר את הייאוש במקום את התקווה".
יו"ר המועצה הלאומית למניעת אובדנות, פרופ' גיל זלצמן, אמר כי "לצד נתונים אלו הוצגו למועצה נתונים של עלייה ניכרת בפניות מצוקה לקוים חמים של ער"ן וסה"ר בעשרות אחוזים, עלייה בפניות לסיוע בקופות החולים ובשימוש בתרופות הרגעה ונוגדי חרדה. העלייה הזו עלולה לבשר שינוי מגמה בתום הלחימה ומצריכה מודעות והערכות מוגברת של שירותי היעוץ ובריאות הנפש בכל המערכת".
ניתן לפנות למרכזי החוסן או לקופת החולים על מנת לקבל סיוע נפשי. מידע על מספרי הטלפון ליצירת קשר עם מרכזי החוסן, עמותות הנותנות תמיכה וקופות החולים - בקישור הבא.
  • אם אתם או אדם בסביבתכם נמצאים במשבר ועלולים להיות אובדניים, אל תישארו לבד. פנו לאנשי מקצוע בקהילה או לגורמי תמיכה ארציים כמו ער"ן בטלפון 1201 או באתר סה"ר - סיוע והקשבה ברשת. לפרטים על הרצאות להעלאת מודעות למניעת אובדנות, היכנסו לאתר "בשביל החיים" - סיוע למשפחות שיקיריהן התאבדו, או ב-03-7487771.