מחקר חדש שפורסם השבוע בכתב העת JAMA חושף תובנות חדשות על השפעות הקורונה המתמשכת (לונג קוביד) על ילדים ומתבגרים. בין היתר, נמצא שילדים עד גיל 11 סבלו מקשיי זיכרון ומבעיות בשינה, ואילו מתבגרים סבלו מעייפות ומתסמינים נוירולוגיים. ממצא מפתיע נוסף היה שבקרב ילדים צעירים נמצאו פוביות, במיוחד פחד ממקומות צפופים או סגורים, וסירוב ללכת לבית הספר. תסמינים אלו פחות נפוצים במבוגרים עם קורונה מתמשכת.
4 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה
בדיקת קורונה
בדיקת קורונה. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
המחקר, שמומן על ידי המכון הלאומי לבריאות (NIH) בארה"ב, מזהה את התסמינים השכיחים ביותר של קורונה ממושכת בקרב ילדים בגיל בית ספר ומתבגרים, ומדגיש את ההבדלים בין קבוצות הגיל השונות. הממצאים העיקריים מראים, כאמור, שיש הבדלים משמעותיים בתסמינים בין ילדים צעירים למתבגרים:
ילדים בגילי 11-6 נטו לסבול יותר מכאבי ראש, קשיי זיכרון, ריכוז ושינה, וכאבי בטן.
מתבגרים בגילי 17-12 דיווחו יותר על תסמינים הקשורים לעייפות, כגון ישנוניות יומית או אנרגיה נמוכה, כאבי גוף ותסמינים נוירולוגיים. קבוצה זו הייתה גם בעלת סיכוי גבוה יותר לחוות שינויים בטעם או בריח.
4 צפייה בגלריה
ילדה קורונה מסכה
ילדה קורונה מסכה
קשיי ריכוז וזיכרון. ילדים עד גיל 11 עם לונג קוביד
(צילום: shutterstock)

"השפעה כמעט על כל מערכות האיברים בגוף"

המחקר, שכלל 5,300 ילדים ומתבגרים מיותר מ-60 מוסדות בריאות ברחבי ארה"ב, מצא כי תסמיני הקורונה המתמשכת משפיעים כמעט על כל מערכת איברים, ורוב המטופלים דיווחו על תסמינים המשפיעים על יותר מחלק אחד בגופם. בשתי קבוצות הגילים נמצאו תסמינים משותפים: כאבי גב או צוואר, כאבי ראש, סחרחורות וקשיי זיכרון וריכוז.
ד"ר רייצ'ל גרוס, החוקרת הראשית במחקר, הדגישה: "ידענו שילדים משתנים לאורך זמן, גדלים, מתפתחים, ושמערכת החיסון וההורמונים שלהם עשויים להשתנות. לכן לא הופתענו לראות הבדלים בין קבוצות הגיל השונות".
ד"ר רייצ'ל גרוס: "יש תפיסה מוטעית נפוצה שילדים לא מפתחים קורונה מתמשכת, ואנו יודעים ממחקרים כמו זה ואחרים שזה לא נכון, ושקורונה מתמשכת בילדים אינה מצב נדיר"
ד"ר מליסה סטוקוול, אחת מכותבות המחקר הוסיפה: "ילדים אינם מבוגרים קטנים. ככל שנבין יותר כיצד קורונה ממושכת משפיעה על אנשים בגילים שונים, כך יהיה קל יותר לאבחן ילדים ולספק טיפול מהיר".
המחקר מדגיש את הצורך הדחוף במחקר נוסף על קורונה מתמשכת בילדים, שכן רוב הידע הקיים מבוסס על מחקרים במבוגרים. ד"ר גרוס ציינה כי "יש תפיסה מוטעית נפוצה שילדים לא מפתחים קורונה מתמשכת, ואנו יודעים ממחקרים כמו זה ואחרים שזה לא נכון, ושקורונה מתמשכת בילדים אינה מצב נדיר".
המחקר מעלה גם שאלות לגבי ההשפעה של זנים שונים של הנגיף. רוב הנתונים במחקר מגיעים ממטופלים שנדבקו בווריאנטים מוקדמים יותר של COVID-19, ולא בגרסה האחרונה של אומיקרון. המחקר מרמז שפחות סביר שילדים שנדבקו באומיקרון יפתחו קורונה מתמשכת, אך מומחים טוענים שאין מספיק נתונים לתמוך בתיאוריה זו, מכיוון שאומיקרון לא היה קיים די זמן כדי לאפשר נתונים מקיפים על קורונה מתמשכת.
ד"ר אלכסנדרה יונטס, מומחית למחלות זיהומיות בילדים ומנהלת תוכנית הפוסט-קורונה בבית החולים הלאומי לילדים בוושינגטון, הביעה דאגה לגבי סגירתן של מרפאות פוסט-קורונה ברחבי ארה"ב בשל חוסר מימון ותמיכה. "אלה מטופלים כל כך מורכבים", היא אמרה. "קשה למצוא צוות רב-תחומי שיכול להגדיר את התסמינים הללו ולתמוך בהם".

יש צורך במחקר נוסף: "לא נבדקו עוד מחלות"

פרופ' מונה כידון, מומחית לרפואת ילדים ואימולוגית של הכללית במחוז מרכז, אמרה כי "מטרת המחקר שפורסם הייתה לאפיין מדדים שניתן לעקוב אחריהם באוכלוסיות ילדים המתבגרים מחשש לתופעות לוואי מאוחרות של מחלה עם וירוס הקורונה. רוב התסמינים יכולים להיות גם חלק מתופעות ארוכות תווך של וירוסים אחרים כמו 'מחלת הנשיקה' למשל, כולל עייפות, כאבי בטן ותפקוד ירוד יותר לאורך זמן".
פרופ' כידון אומרת שהחוקרים עקבו אחר הנבדקים שנה וחצי בממוצע לאחר המחלה החריפה, אולם עדיין בתוך מגפת הקורונה עצמה, "לא נבדקו נתונים כמו חיסון של האוכלוסייה או מחלות אחרות שאינן קשורות לקורונה שייתכן שהיו קשורות בתחלואה קשה יותר לאורך זמן כמו אסתמה, דלקות מעי וכו'". היא הסבירה ש"יש צורך במחקרים ארוכים יותר ובאוכלוסיות שונות. מחקר זה נתן לנו רק את הנתונים שיש לעקוב אחריהם לאורך זמן".
4 צפייה בגלריה
נערה עייפה ישנה עייפות נוער
נערה עייפה ישנה עייפות נוער
עייפות וישנוניות בקרב מתבגרים
(צילום: shutterstock)
ד"ר אורי בלה, מנהל מרכז בריאות הילד של כללית במודיעין, אומר ש"המחקר החדש שופך אור על תופעת הלונג קוביד בילדים ויאפשר לנו להיערך בהתאם ולחפש באופן פרואקטיבי ילדים הזקוקים לסיוע. הוא נותן מידע רב על התסמינים השונים ויעזור לנו לזהות אותם בילדים הפונים למרפאות שלנו. לונג קוביד מוכר לאחר תחילת מגפת הקורונה אולם ככלל היה פחות שכיח בילדים".
4 צפייה בגלריה
פרופ' מונה כידון, ד״ר אורי בלה
פרופ' מונה כידון, ד״ר אורי בלה
פרופ' מונה כידון, ד"ר אורי בלה
(צילום: דוברות כללית)
ד"ר אדם רייטר, מומחה לרפואת משפחה במכבי שירותי בריאות, מבהיר אף הוא שיש להבחין בין תסמיני לונג קוביד לבין כאלו שקשורים למחלות אחרות: "אבחנה של לונג קוביד כוללת בין היתר עדות לזיהום בעבר של נגיף הקורונה והופעה של תסמין נוסף לאחר ההחלמה מקורונה. יש מגוון רחב מאוד של תסמינים שכבר קושרו ללונג קוביד כאשר השכיחים ביותר הם כאבי ראש ועייפות, אך כפי שעולה מהמאמר, התסמינים יכולים להשפיע ממש על כל המערכות בגוף. בהמשך למחקר, אנחנו כבר יודעים שיש הבדלים בתסמינים גם בקרב גילים שונים, המחקר שם דגש על ההבדלים האלו. חשוב שגורמי הרפואה יהיו מודעים לתסמינים השונים והמשתנים הללו בבואם לברר בעיות רפואיות. יחד עם זאת, חשוב לזכור שברוב המקרים, אנשים שחלו בקורונה לא יפתחו בעתיד לונג קוביד. לכן ברוב המקרים סביר להניח שהסימפטומים קשורים לסיבה אחרת ויש לעשות את ההפרדה".