אחרי שהעידה בעצמה שהיא שואלת "שאלות פרובוקטיביות" והציגה בוועדת הבריאות של הכנסת תהיות על קשר אפשרי בין קדחת מערב הנילוס לבין חיסונים נגד קורונה, ח"כ לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית) ממשיכה בהתבטאויות שנויות במחלוקת בעניין חיסוני הקורונה. בריאיון ל-ynet, שאלנו אותה אם לחיסונים נגד קורונה לא היה ביסוס מדעי. "לא", השיבה בנחרצות, "ההתנהלות הייתה מאוד בעייתית". צפו בריאיון:
ח"כ לימור סון הר מלך מדברת על קורונה ועל חיסונים
(צילום: ירון ברנר)

שלשום העלתה כאמור ח"כ סון הר מלך שאלות בוועדת הבריאות במהלך דיון בתחלואת קדחת מערב הנילוס: "איך בודקים, מה הליך הבדיקה והזיהוי. איך הצוות הרפואי מאשר שזו אכן קדחת הנילוס. ראיתי כתבות שעדיין אין אישור סופי שמדובר במחלה הזאת. דיברו על שבעה נפטרים מהמחלה, אז אשמח לשמוע איך בודקים ואם יש אישור ודאי שזה קשור למחלה. יודעים שגיל הפגיעה הוא מעל ל-60. איך יכולים לוודא שלא נפטרו ממחלות רקע אחרות. יש לי שאלה קצת פרובוקטיבית: האם במקרים החמורים שהגיבו בצורה קשה למחלה, האם היו מחוסנים ואם בדקתם את זה בכלל".
את ממש העלית בכנסת קונספירציה במסווה של שאילת שאלה: האם במקרים החמורים של קדחת הנילוס הם היו מחוסנים לקורונה? מתנגדי החיסונים התנפלו על האמירה כמוצאי שלל רב "אז אני לא. אלף, אני לא שאלתי את השאלה, דרך אגב, כמו שהציגו את זה אצלכם באתר (האם יש קשר בין קדחת הנילוס לחיסונים). טוב, נו, באמת. לא שאלתי. אני שאלתי אם המקרים הקשים, כשראינו תופעות קשות של קדחת הנילוס, האם במקרים האלה נבדק גם אם אותם חולים היו מחוסנים. אני לא דיברתי על קונספירציה, אני שאלתי שאלה, יש שאלות מדעיות שאתה רוצה לבדוק אותן, אתה רוצה לדעת, האם יכול להיות קשר, שאלתי דברים מאוד מאוד ברורים. אני מתנגדת לדברים שהם גורפים, אני מתנגדת לדברים שמתנהלים באופן לא נכון, אני מתנגדת לדברים שאני יודעת שהם יכולים לפגוע בבריאות הציבור ולא להועיל לבריאות הציבור. מתפקידי לברר את הדברים האלה. ולכן, אני שאלתי שאלות מאוד מאוד ברורות".
2 צפייה בגלריה
לימור סון הר-מלך במליאת הכנסת
לימור סון הר-מלך במליאת הכנסת
"היו שם דברים מאוד מאוד בעייתיים". ח"כ לימור סון הר-מלך על החיסונים נגד קורונה
(צילום: יואב דודקביץ')
בדיון בכנסת העמידה ד"ר יעל פארן, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות וסגנית מנהל מערך זיהומיות מאיכילוב, את חברת הכנסת במקום: "אנחנו בית החולים הראשון שזיהינו ודיווחנו למשרד הבריאות. לא היה דבר כזה מעולם ואני באיכילוב יותר מ-20 שנים. לא בדקנו אם הם היו מחוסנים לקורונה וזה לא רלוונטי. יש לנו שישה מונשמים במצב קשה שזה חד וחלק המחלה שגרמה להם להידרדרות במצב".
ח"כ סון הר מלך מגיבה לסערה: "קיבלתי תשובות, הכל בסדר. אבל השאלות צריכות להישאל, כי לצערי הרב, במקרה של הקורונה לא נשאלו שאלות ולא הייתה לגיטימציה".
חברת הכנסת, האם את מתנגדת חיסונים או שאת בעד חיסונים? "אני לא מתנגדת חיסונים באופן גורף, אני מתנגדת למהלכים שהם מהלכים לא נכונים, שלא נבדקו, שאין להם שום ביסוס מדעי. לזה אני מתנגדת".
לחיסון נגד קורונה לא היה בסיס מדעי? "לא. מי שמכיר את החומרים יודע שהיו שם דברים מאוד מאוד בעייתיים, אבל אני לא אכנס עכשיו לזה. לא דיברתי על קונספירציות, אל תיקחי את זה לשם".
חיסוני הקורונה היו בעייתיים? "אני לא אמרתי שחיסוני הקורונה היו בעייתיים. אני אומרת שההתנהלות שם בתוך הדבר הזה, הייתה מאוד מאוד בעייתית".

עוד מוקדי יתושות עם קדחת מערב הנילוס

בתוך כך ממשיך המשרד להגנת הסביבה לאתר עוד ועוד מוקדי יתושים נגועים בנגיף קדחת מערב הנילוס. ד"ר שי רייכר, מנהל אגף מזיקים והדברה במשרד להגנת הסביבה: "במסגרת פעולות ניטור נרחבות שביצע המשרד להגנת הסביבה במהלך השבוע האחרון נלכדו יתושות הנושאות את וירוס קדחת מערב הנילוס בתל אביב, בהרצליה, בקריית אונו, בפתח תקווה, במועצה אזורית לב השרון ובמועצה מקומית אבן יהודה שבמחוז מרכז, וכן באילת ובמועצה אזורית אילות שבדרום הארץ.
2 צפייה בגלריה
עקיצת יתושת הבית יתוש הבית יתושה קולקס Culex pipiens
עקיצת יתושת הבית יתוש הבית יתושה קולקס Culex pipiens
עקיצת יתושת הבית עלולה להעביר את המחלה
(צילום: shutterstock)
"בהתאם לתוצאות הניטור, המשרד להגנת הסביבה הנחה את כל הרשויות להגביר את מאמצי הניטור וההדברה. מעבר לפנייה החוזרת של המשרד להגנת הסביבה לכלל הרשויות בישראל, אנו מבקשים מהציבור להתמגן בפני יתושים בהתאם להנחיות המשרד, זאת במטרה לסייע במאמץ הלאומי לצמצם את מפגע היתושים. שיתוף הפעולה של כלל הגורמים נדרש כדי לייבש את היתושים, לצמצם את אוכלוסייתם ובכך להימנע מעקיצות מיותרות ומתחלואה".
ד"ר אורן שטח כתבי, מנהל המחלקה למחלות זואונוטיות מהחטיבה לבריאות הציבור במשרד הבריאות, מסביר כי קדחת מערב הנילוס (West Nile Fever) היא מחלה שמקורה בבעלי חיים ומועברת גם לאדם. היא נגרמת על-ידי נגיף המצוי בעיקר בעופות, ומועברת לבני אדם ולבעלי חיים שונים באמצעות עקיצת יתושים שניזונים מעופות נגועים. במרבית המקרים מדובר במחלה קלה דמוית שפעת אשר חולפת מאליה. המחלה לרוב מאופיינת בחום, כאבי ראש, חולשה, כאבי פרקים ושרירים, דלקת בלחמית העין, פריחה ולעיתים בחילות ושלשולים. סיבוכים נדירים אפשריים הם דלקת חדה של המוח או דלקת קרום המוח, ולעיתים נדירות מסתיימת המחלה במוות.
קראו עוד בנושא זה: