ניתוח גלובלי מקיף חשף ממצאים מדאיגים: ראייתם של ילדים ברחבי העולם הולכת ומידרדרת בהתמדה, כאשר אחד מכל שלושה סובל כעת מקוצר-ראייה. כך עולה ממחקר, שפורסם ב-British Journal of Ophthalmology, שמזהיר כי קוצר-ראייה מהווה דאגה בריאותית גלובלית שהולכת וגוברת - וצפויה להשפיע על מיליוני ילדים נוספים עד שנת 2050. בנוסף, החוקרים טענו כי לסגרי הקורונה הייתה השפעה שלילית על הראייה, כיוון שילדים בילו יותר זמן מול מסכים ופחות זמן בחוץ.
5 צפייה בגלריה
ילד עיניים משקפיים קוצר ראייה
ילד עיניים משקפיים קוצר ראייה
אחד מכל שלושה ילדים בעולם סובל מקוצר ראייה. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הסימנים לקוצר-ראייה
ד"ר מוחמד עתאמנה, מומחה ברפואת עיניים במכבי שירותי בריאות בחריש, הסביר כי "הסיבה הראשונה והנפוצה ביותר בעולם היא גנטיקה. ילד שנולד להורים שסובלים מקוצר-ראייה, סביר יותר שילקה אף הוא בקוצר-ראייה. הסיבה השנייה היא סביבה, אם הילד לומד הרבה מתוך ספרים ומסתכל על מסכים מקרוב זה עלול לפתח קוצר ראייה בגיל צעיר מאוד. לדוגמה, במגזר החרדי ניתן לראות שרבים מהילדים ומהמבוגרים קצרי-ראייה, כיוון שמגיל צעיר מאוד הם מאמצים את עיניהם בקריאת ספרים".
ד"ר מוחמד עתאמנה, מומחה לרפואת עיניים במכבי שירותי בריאותד"ר מוחמד עתאמנהצילום: נור עתאמנה
הוא הוסיף פרט חשוב, וציין כי "הסיבה שילדים בימינו מרכיבים יותר משקפיים היא שהם נבדקים יותר ממה שהיה נהוג להיבדק לפני שלושים שנה או יותר". לדבריו, "ההורים היום בעלי מודעות יותר מפעם, לוקחים את הילדים לבדיקות מגיל אפס. בימינו ההורים מאוד מקפידים להגיע לבדיקות שמיעה, ראייה, חיסונים ועוד. פעם היו מתחילים להרכיב משקפיים רק באוניברסיטה כשלא ראו את הלוח".

בין קורונה לקרנית

המחקר שפורסם בחן נתונים מיותר מחמישה מיליון ילדים ובני נוער מ-50 מדינות ברחבי העולם. הממצאים הראו כי קוצר הראייה שילש את עצמו בין 1990 ל-2023 - ועלה ל-36%. העלייה הייתה בולטת במיוחד לאחר מגפת הקורונה, טענו החוקרים.
ד"ר עתאמנה: "לא מפתיע אותי שיש קשר בין הקורונה לקוצר-ראייה. זה מחזק מחקרים שנעשו עוד לפני כן על שהייה ממושכת בבית והפרעות בראייה"
במהלך סגרי הקורונה ברחבי העולם, כאשר מיליונים נאלצו להישאר בבית לתקופות ארוכות, ראייתם של ילדים ובני נוער נפגעה. "ראיות רבות מצביעות על קשר פוטנציאלי בין המגפה להידרדרות מואצת בראייה בקרב צעירים בוגרים", כתבו החוקרים.
ד"ר עתאמנה הוסיף: "לא מפתיע אותי בכלל שיש קשר בין הקורונה לקוצר-ראייה. זה מחזק מחקרים שנעשו עוד לפני כן על שהייה ממושכת בבית והפרעות בראייה. כשילדים שוהים זמן רב יותר בתוך הבית הם באופן טבעי נצמדים למסכים כמו אייפדים, טלפונים או מסכי טלוויזיה. כמו כן הם פחות חשופים לאור יום בחוץ, וטווח הראייה שלהם מצטמצם".

ואולי המסכים הם המגפה האמיתית

לפי המחקר, השיעורים הגבוהים ביותר של קוצר-ראייה נמצאים באסיה: 85% מהילדים ביפן ו-73% בדרום קוריאה הם קצרי-ראייה, כאשר יותר מ-40% בסין וברוסיה. לעומת זאת, בפרגוואי ואוגנדה, רק כ-1% מהילדים סובלים מלקות בראייה. בבריטניה, אירלנד וארצות הברית השיעור עומד על כ-15%.
כך תגנו על ראיית ילדיכם
5 צפייה בגלריה
ילדים מרוכזים במסך
ילדים מרוכזים במסך
ד"ר עתאמנה: "החשיפה של הילדים למסכים צריכה להיות מוגבלת ומבוקרת". אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
קוצר-ראייה מתחיל בדרך כלל בשנות בית הספר היסודי ונוטה להחמיר עד שהעין מפסיקה לגדול, בגיל 20 בערך. ישנם גורמים שהופכים את הלקות לסבירה ושכיחה הרבה יותר - חיים במזרח אסיה הוא אחד מהם, והגיל הצעיר במיוחד (שנתיים) שבו ילדים מתחילים את חינוכם במקומות כמו סינגפור והונג-קונג. משמעות הדבר היא שהם מבלים יותר זמן בהתמקדות בספרים ובמסכים עם עיניהם במהלך שנותיהם המוקדמות, מה שמאמץ את שרירי העין ומוביל ללקות בראייה. באפריקה, שם הלימודים מתחילים בגיל שש עד שמונה, קוצר-ראייה נפוץ פי שבעה פחות מאשר באסיה.
ד"ר עתאמנה ציין כי בישראל מצב המחקר מורכב יותר: "בארץ יש הרבה מאוד 'עמים', אנחנו פסיפס של תרבויות - אשכנזים, מזרחים ועדות שונות שמגיעות ממקומות רבים בעולם - לכן קשה להצביע באופן מדויק על נתוני המחקר כמו שמצביעים על סין או יפן, למשל. מה שבטוח זה שבארץ, כל נושא המסכים בבית בהחלט משפיע על הראייה של ילדים".
המחקר אף מצא כי בנות נוטות לקוצר-ראייה יותר מבנים. החוקרים שיערו כי זה נובע מכך שבנות נוטות לבלות פחות זמן בפעילויות חוץ במהלך התבגרותן. ד"ר עתאמנה הדגיש את חשיבות הפעילות בחוץ: "ככל שילד משחק יותר בחוץ, הוא נחשף לטווח ראייה יותר רחב, וכך יותר נוח לעין לגדול". הגדילה וההתפתחות של בנות, כולל גיל ההתבגרות, מתחילות מוקדם יותר, מה שאומר שהן נוטות לחוות קוצר ראייה בגיל מוקדם יותר גם כן.
5 צפייה בגלריה
בסל התרופות: משקפי ראייה לילדים עד גיל 7
בסל התרופות: משקפי ראייה לילדים עד גיל 7
לפי המחקר: בנות נוטות לקוצר-ראייה יותר מבנים
(צילום: shutterstock)
5 צפייה בגלריה
1208
1208
תזונה נכונה תעזור לכם להגן על הראייה של ילדיכם
(צילום: Shutterstock)
לגבי השפעת המסכים על בריאות העיניים, ד"ר עתאמנה מזהיר: "זה חייב להיות מאוד מבוקר ומוגבל. עד גיל שלוש שנים כל המחקרים מראים שאסור לתת לילדים מסכים. גם מבחינת התפתחות ובריאות העין, מסכים עלולים לגרום לקוצר ראייה, יובש בעיניים, מיקוד ראייה עד פזילה. אין ספק שאם נותנים לילד לשחק בפאזל וירטואלי באייפד או לחלופין לשחק בפאזל אמיתי, זה לא אותו הדבר. יש קשר עין יותר טוב במידה והילד עובד עם הידיים ומפעיל את השרירים. הוא מפעיל יותר חושים כשהוא מרכיב פאזל אמיתי ולא פאזל באייפד".

ההמלצות של ד"ר עתאמנה שיעזרו לכם להגן על ראיית ילדיכם:

זמן בחוץ: מומלץ מאוד שילדים יבלו לפחות שעתיים בחוץ מדי יום, במיוחד בין הגילאים שבע לתשע. אור השמש הטבעי, הפעילות הגופנית בחוץ והעובדה שעיני הילדים מתמקדות בעצמים רחוקים יותר - כל אלה עוזרים להתפתחות בריאה של הראייה.
בדיקות עיניים סדירות: ד"ר עתאמנה הדגיש: "ההמלצות העולמיות לבדיקת עיניים לילדים בגיל אפס, בגיל שנה, שלוש ושש. למה דווקא בשנים האלה? כי אלו השנים בהן העין עדיין גדלה".
הגבלת זמן מסך: "אני תמיד מסביר להורים - אל תאסרו על המסכים, זה בסדר לתת מסך לילד, אבל לא משבע בבוקר עד שבע בערב. זה חייב להיות מוגבל ומבוקר", אמר ד"ר עתאמנה.
תזונה נכונה: "תזונה מאוד חשובה בקרב ילדים, בעיקר בגילאי אפס עד שש", הסביר ד"ר עתאמנה. "אוכל ובריאות העין בהחלט קשורים זה לזה, מאוד חשובים הויטמינים הבאים - ויטמין A, ויטמין B6 ו-B12. וכמובן ברזל. אני ממליץ להכניס לתזונה של הילדים אבוקדו, קוטג', דגים, ביצים, בשר וגזר".

הסימנים שההורים לא רואים

ד"ר עתאמנה הזהיר כי רוב המקרים של בעיות ראייה לא מזוהים על ידי ההורים. הוא המליץ לשים לב לסימנים כמו קירוב חפצים לעיניים, קושי במילוי הוראות, עיכוב בהתפתחות, בעיות למידה והיפראקטיביות. "היה לי מקרה שאמא חשבה שהילד מקרב דברים לעיניים כי הוא לא רואה טוב, הילד הגיע אליי מספר פעמים לבדיקות ראייה ולא מצאתי אף בעיה. בסוף התגלה שהילד סובל מלקות בשמיעה ולכן הוא מקרב את האייפד לפנים, כדי לשמוע טוב יותר", סיפר.
5 צפייה בגלריה
בסופו של דבר, רופאי עיניים ממליצים להמשיך לקרוא ספרים
בסופו של דבר, רופאי עיניים ממליצים להמשיך לקרוא ספרים
בסופו של דבר, רופאי עיניים ממליצים להמשיך לקרוא ספרים
(צילום: shutterstock)
אם ביקשת מהילד כפית והוא הביא לך מזלג, הסביר ד"ר עתאמנה, פעמים רבות מדובר בקוצר-ראייה, ולא בבעיית הבנה או שפה. כמו כן גם עיכוב בהתפתחות - אם יש הפרעה בדיבור של הילד או בעיה של מוטוריקה עדינה, לדוגמה, הילד לא מחזיק היטב את הכפית בגיל שלוש, לא תמיד ההסבר הוא חולשה בשרירים, לפעמים זה בגלל שהוא לא רואה את הכפית. גם בעיות למידה יכולות להיות מושפעות מקוצר-ראייה, ייתכן שהילד לא רואה את הלוח או את המילים בספר. ילד עם לקות בראייה, במקרים רבים הוא יהיה היפרקטיבי, כי הוא "עצבני" או מתוסכל מהמצב שלו.
לסיכום, אמר ד"ר עתאמנה: "בסופו של דבר רופאי עיניים ממליצים להמשיך לקרוא ספרים, להפחית שעות שהייה מול מסכים ולהגדיל את שעות השהייה בחוץ. וגם קריאת ספרים חייבת להתבצע עם תאורה טובה, שהיא תאורה לבנה, הכי קרובה לתאורה של השמש, ועדיף לקרוא בחדר עם חלונות פתוחים או שקופים". עם המודעות הגוברת לבעיה והמלצות המומחים, יש תקווה כי נוכל לשפר את בריאות העיניים של הדור הבא ולהפחית את שכיחות קוצר הראייה בקרב ילדינו.