לפני כחודשיים שמה זהרא ד"ר מאלכי קורבאני קץ לחייה. קורבאני, בת 28 במותה, עבדה כרופאה מתמחה בעיר ג'אסכ שבמחוז הורמוזגאן שבדרום איראן. בפוסטים שפרסמה ברשתות החברתיות זמן קצר לפני מותה תיארה קורבאני את קשייה כמתמחה, וסיפרה בין היתר שהוכתה לא אחת בידי מטופל שהגיע לבית החולים שבו עבדה. ימים ספורים קודם לכן התאבדה ד"ר סמירה אאל-י סעידי, מומחית לראומטולוגיה ומרצה באוניברסיטת טהרן. היא הותירה אחריה בעל וילדה בת שמונה. לפני כשלושה חודשים שמה מתמחה נוספת קץ לחייה –ד"ר פרסתו בחשי, מתמחה ברפואה קרדיולוגית. היא הייתה בת 35 במותה.
מותן של שלוש הרופאות – קורבאני, סעידי ובחשי – מצטרף לרשימה מתארכת של מתאבדים בקרב רופאים ורופאים מתמחים ברפובליקה האיסלאמית, שעליה כתב המומחה לענייני איראן ד"ר רז צימט ב"זמן איראן" של מרכז אליאנס ללימודים איראניים באוניברסיטת תל אביב.
2 צפייה בגלריה
רופאים בתי חולים באיראן
רופאים בתי חולים באיראן
מותן של שלוש רופאות הצית מחדש את הדיון על הסיבות לגל ההתאבדויות באיראן
(צילום: shutterstock)
שיעור ההתאבדויות הכללי באיראן עדיין נחשב נמוך יחסית למדינות אחרות, אך הוא עשוי להיות מוטה משום שההוא מבוסס על נתונים רשמיים באיראן. על-פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, שיעור ההתאבדויות עמד בשנת 2019 על 5.2 מתאבדים ל-100 אלף תושבים (2.8 לנשים ו- 7.7 לגברים). לשם השוואה, בארצות הברית השיעור הוא 16 מתאבדים. שיעור ההתאבדויות באיראן גבוה יותר בערים לעומת שיעורן בכפרים. עם זאת, שיעור ההתאבדויות בכלל ובקרב רופאים ורופאים מתמחים בפרט מצביע על מגמה של עלייה מתמשכת בשנים האחרונות.
לפני חצי שנה מסר סגן נשיא האגודה האיראנית למניעת התאבדויות, חמיד פיראוי, שכ-120 אלף בני אדם ניסו להתאבד בשנה החולפת, ויותר מ-6,000 מהם הצליחו בכך. הוא ציין כי שיעור ההתאבדויות בשנה החולפת היה גבוה ב-51 אחוזים בקירוב בהשוואה לזה שבשנת 2016–2017.
רז צימט ד"ר רז צימט
נתונים שהתפרסמו לאחרונה בעיתון הכלכלי האיראני "תג'ארת ניוז" מראים כי במהלך השנה האיראנית, שהסתיימה במרץ 2024 שמו 16 רופאים קץ לחייהם. מראשית השנה הנוכחית (21 במרץ 2024) ועד אמצע מאי התאבדו עוד חמישה רופאים איראנים לפחות. מחקר שנערך מטעם אגודת הפסיכולוגים האיראנית העלה כי 13 רופאים בממוצע מתאבדים מדי שנה בשנה מקרב אוכלוסיית המתמחים המוערכת בכ-14 אלף רופאים. לדברי ראש אגודת הפסיכיאטריה האיראנית, וחדת שריעת, מחקרים שנערכו בקרב מתמחים העלו כי כ-30 אחוזים מהם שוקלים לשים קץ לחייהם.

הנתונים מוטים משום שמשפחות לא מדווחות

בריאיון לאתר חדשות איראני, אמר הומאן סבטי, העומד בראש האגודה האיראנית לקידום השקיפות ולמאבק בשחיתות, כי שיעור ההתאבדויות בקרב רופאים צעירים באיראן גבוה מהשיעור הממוצע בעולם והוא אף הולך ועולה. מוחמד מירחאני, המשמש כיועץ במועצה הרפואית האיראנית, הזהיר כי מספר ההתאבדויות בקרב רופאים ומתמחים באיראן עלה בשנים האחרונות פי חמישה.
הוא ציין כי שיעור ההתאבדויות בקרב רופאים בארצות הברית עדיין גבוה בהשוואה לזה שבאיראן, אך אם תימשך המגמה הנוכחית, צפוי היקף התופעה באיראן להיות גבוה מזה שבמדינות האחרות. הוא הוסיף כי מספר המתאבדים בקרב הרופאים כנראה גבוה מזה שמופיע בנתונים הרשמיים, משום שחלק ממשפחות המתאבדים מעדיפות שלא לדווח על נסיבות מותם של יקיריהם.
2 צפייה בגלריה
רופאים בתי חולים באיראן
רופאים בתי חולים באיראן
מחלקה בבית חולים בטהרן בימי הקורונה
(צילום: shutterstock)
בין הסיבות הבולטות להתאבדויות בקרב רופאים מתמחים ניתן לציין קשיים כלכליים, תנאי העסקה קשים ויחס משפיל מצד הסגל הרפואי בבתי החולים. רבים מהמתמחים נאלצים לעבוד בשכר זעום, הם מוצבים בבתי חולים מרוחקים ממשפחותיהם וזכויותיהם הסוציאליות נשללות. לדברי מירחאני, המתמחים נאלצים לעיתים לעבוד במשמרות רצופות של 72 שעות ואין להם כל אפשרות לטפל בבעיותיהם האישיות, משום שהזמן שנותר להם מאפשר להם אך בקושי רב להתקלח ולישון.
בדיווחים שהתפרסמו בעיתוני איראן וברשתות החברתיות לאחר מותה של ד"ר פרסתו בחשי, שהתמחתה בקרדיולוגיה, נכתב כי זמן קצר לאחר שסיימה את לימודי הרפואה בטהרן, הלכו שני הוריה לעולמם והיא נאלצה לדחות בשנה את תחילתה של תקופת התמחותה. חרף הדיכאון שפקד אותה, לא זכתה בחשי לסיוע כלשהו מצד רשויות הבריאות, והם אף הציבו אותה בבית חולים בעיר חרמאבאד שבמחוז לורסתאן במערב איראן, הרחק ממקום מגוריה. במהלך עבודתה סבלה בחשי מהתנכלויות מצד הצוות הרפואי בבית החולים ושכרה הופחת במחצית בניגוד לחוק. עקב הקשיים שעמם נאלצה להתמודד, היה עליה לעבור לבית חולים אחר בעיר דלפאן שבאותו המחוז, וכעבור ארבעה ימים נמצאה גופתה בדירתה.