בבית החולים רמב"ם בחיפה, שם עברו בתחילת השבוע לפעול במתכונת חירום לאור ההסלמה בלחימה בצפון, נולדו בימים האחרונים 50 תינוקות במתחם התת-קרקעי. "חווית היולדת והעיטוף שלה, הם שעומדים במרכז הפעילות שמתקיימת בימים אלו בבית החולים התת-קרקעי הממוגן", הדגישה מיכל קרנצלר, מנהלת הסיעוד במערך ההריון והלידה של רמב"ם.
1 צפייה בגלריה
יחידת הילודים (התינוקייה) בבית החולים התת קרקעי ברמב"ם
יחידת הילודים (התינוקייה) בבית החולים התת קרקעי ברמב"ם
תוך פחות מ-5 ימים: 50 תינוקות נולדו במתחם התת-קרקעי ברמב"ם. התינוקייה מתחת לקרקע ברמב"ם
(צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)
13 תינוקות, מתוך אותם 50, נולדו בניתוח קיסרי, ובין הלידות היו גם שני זוגות תאומים. בתחילת השבוע, בעקבות ההסלמה בגבול הצפוני, עבר מערך ההריון והלידה של רמב"ם שלוש קומות מתחת לפני הקרקע, אל מה שנחשב לבית החולים הממוגן הגדול מסוגו. זה אומנם מקום לידה לא רגיל עבור היולדות - אך ללא ספק הבטוח ביותר.
"זה פשוט מטורף. עד עכשיו אני לא מאמינה שילדתי בחניון", אמרה בר סלמוב, בת 32 מטירת כרמל, שילדה הבוקר את בתה ברמב"ם. לדבריה, "הכול היה פשוט מושלם. מהרגע שהגענו, כל צוות שפגשנו, כל איש או אשת מקצוע - כולם היו מדהימים. הלידה עברה בקלות ובמהירות. ממש לא שמתי לב איפה אני. רק אחרי שהכול הסתיים אמר לי בעלי, 'בר, את קולטת? ילדנו בחניון'".
לסלמוב, שילדה כעת בת אחרי שני בנים, זו לא הלידה הראשונה בנסיבות מאתגרות. את בנה השני ילדה בתקופת הקורונה. "12 שעות בחדר לידה עם מסיכה. לא היה פשוט. כבר עדיף ללדת בחניון", אמרה וצחקה. "אבל ברצינות - זה לא חשוב מה ואיפה. העיקר שכולם בריאים ושהכול מסתיים בשלום. מה שבטוח, יש לנו סיפור לנכדים, וגם חניה חינם לכל החיים לא תזיק".
המתחם התת-קרקעי בבית החולים רמב"ם
(צילום: גיל נחושתן)

הלידות במתחם התת-קרקעי הן דבר חדש עבור היולדות, אך גם עבור המערך כולו בבית החולים רמב"ם, שהפיק לקחים מאז מלחמת לבנון השנייה. למעשה, בקיץ 2006, עם פרוץ מלחמת לבנון השנייה, על היולדות שהגיעו לבית החולים נכפתה מציאות לא פשוטה - של לידה תחת ירי בלתי פוסק של טילים. החוויות הלא פשוטות ההן הולידו מחקרים והפקת לקחים בבית החולים, שיושמו במתקן התת-קרקעי שנבנה בעקבות אותה מלחמה.
"אם בלבנון השנייה פעלנו יותר מתוך ראייה רפואית, עכשיו אנחנו ממוקדים ביולדת ובהרגשה שלה, באופן שבו היא חווה את הדברים ובניסיון לתת לה את התחושה הכי מוגנת שאנו יכולים, מבחינת בטיחות הטיפול ליולדת ולילוד", הדגישה מיכל קרנצלר, מנהלת הסיעוד במערך ההריון והלידה של רמב"ם.
לדבריה, "מעבר לעובדה שהן נמצאות פיזית במקום הכי בטוח שיש, הדבר נעשה באמצעות תפיסת טיפול מעט שונה, שמאפשרת ליולדות להיות יחד עם המלווים והילודים במצב של 'אפס הפרדה אם ילוד', כאשר אנשי המקצוע זמינים לכל צרכי האימהות וילדיהן בכל עת. למרות הסיטואציה המאתגרת, אנו מחוייבים אפשר ליולדות שלנו להיות מרוכזות במה שחשוב כעת - הלידה שלהן והחיים שזה עתה הביאו לעולם".
רמב"ם, כאמור, הוא בית החולים הממוגן הגדול מסוגו בעולם. לשם השוואה, בבית החולים הגדול והמרכזי בסינגפור, שבו הוקם גם בית חולים ממוגן שנחשב פורץ דרך בעולם, יש כ-400 מיטות. מבצע העברת החולים מבית החולים אל קומה מינוס 3, החל בשעה 12:00 בצהריים ביום ראשון ונמשך עד לאחר השעה 19:00. הורדת החולים התבצעה על פי סדר ידוע של המחלקות - כל אחת לאזור שתוכנן עבורה בבית החולים התת-קרקעי.