רק שמונה רופאים ורופאות עובדים במכון לרפואה משפטית. כך עלה בדיון מיוחד במצבו הקשה של המכון שהתקיים היום (ג') בוועדת הבריאות של הכנסת. זאת, על רקע מלאכת זיהוי הגופות מהטבח ביישובי העוטף ב-7 באוקטובר שטרם הסתיימה. בשל המחסור הקשה גויסו תשעה רופאים מחו"ל לצורך ביצוע הזיהוי.
2 צפייה בגלריה
המכון לרפואה משפטית
המכון לרפואה משפטית
עומס אדיר, מעט תקנים ומבנה שאינו ראוי. המכון לרפואה משפטית
(צילום: אלי דסה)
לדברי מנהל המכון, ד"ר חן קוגל, "עם התבררות ממדי המלחמה, גויסו תשעה רופאים משפטיים מחו"ל, וכן 40 רדיולוגים, מומחים ל-DNA ופתולוגים, ומדינת ישראל חייבת להיערך לאסונות כה כבדים. משרד הבריאות הקצה תקנים, אך רופאים לא רוצים לבוא בגלל הסכמי ותנאי השכר, כאשר לפני חמש שנים – היו 15 רופאים מול שמונה בלבד היום, ומהם שניים עומדים לעזוב. המבנה עצמו לא יכול להחזיק עוד רופאים בגלל גודלו".
עוד בנושא זה:
מנתונים שהוצגו בדיון התברר כי במכון לרפואה משפטית באבו כביר שפועל תחת אחריות משרד הבריאות, הצוות כולל רק שישה רופאים ורופאות מומחים, שתי מתמחות, חמישה טכנאים שתי מזכירות וצלם אחד. "המחסור החריף בכוח אדם והיעדר משאבים מתאימים פוגע ביכולת התפקוד של המכון בימים אלו, יותר מבכל ימות השנה", צוין בדברי ההסבר לקראת הדיון.
2 צפייה בגלריה
חן קוגל
חן קוגל
"רופאים לא רוצים לבוא בגלל תנאי השכר". ד"ר חן קוגל
(צילום: דנה קופל)
ד"ר מאיה פורמן, רופאה במכון, הסבירה כי למציאות הזו יש משמעויות והיא מביאה לעיכוב במתן דוחות משפטיים ופליליים, הנגרם מהמחסור החריף ברופאים-משפטיים. גם התנאים הפיזיים במכון זכו בעבר לביקורת חריפה, בעיקר בשל העובדה כי המשפחות מאסון מירון שהמתינו לזיהוי יקיריהם, נאלצו לעשות זאת באוהל ארעי וללא חלל מסודר ומכבד.
ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד), שיזם את הדיון, אמר כי "אם בעבר העיכובים היו בהוצאות חוות דעת, כיום העיכוב הוא כבר בזיהוי ובהוצאת גופות לקבורה. למשימת זיהוי הגופות של נרצחי מלחמת חרבות ברזל מתווספות משימות שגרתיות ומגוונות כבדיקות פורנזיות, בדיקות קליניות של נפגעי תקיפה מינית, מקרי מוות פתאומי של צעירים ותינוקות, זיהוי גופות אלמונית, חקירת תאונות עבודה, התאבדויות ובדיקת אבהות".
הסרטון הבא קשה לצפייה ומתעד את המאמץ לזיהוי הקורבנות במכון לרפואה משפטית:
המכון לרפואה משפטית אבו כביר זיהוי גופות חרבות ברזל
(צילום: אלי דסה | עריכה: שי קנפו)

ח"כ בליאק הוסיף כי המכון מהווה בין 10 ל-15 אחוזים מבחינת היקף כוח האדם לעומת הסטנדרט המקובל בעולם המערבי. "שם יש רופא משפטי לכל 200-100 אלף תושבים, כך שבישראל אמורים להיות לפחות 50 רופאים מומחים ברפואה משפטית".
בדיון הקודם בנושא בוועדה, לפני כחצי שנה, דרשה הוועדה תוכנית לאומית כהחלטת ממשלה, שתתוקצב ותכלול הקמת מכון לרפואה משפטית נוסף באזור הגליל, קידום מהיר של הקמת קמפוס חדש ומתקדם למכון, קידום השכר ותנאי העסקה של הרופאים הפתולוגים והצוות הרפואי הנדרש להפעלת המכון, תכנון הכשרה והתמחות של רופאים פתולוגים, ועיגון המכון כגוף סטטוטורי או יחידה מנהלית עצמאית.
שני שרביט, סמנכ"לית משרד הבריאות ונציגת המשרד בדיון, הבהירה כי תכנון המבנה המכון החדש יחל "בקרוב". לדבריה, "הנושא נמצא בעדיפות גבוהה ביותר, בתקציב, תקנים ובתנאי שכר, אך הודתה כי אלו אינם מספקים. דניאל תור, נציג הממונה על השכר באוצר, הוסיף ש"כל מי שעבד בחודש האחרון יתוגמל בהתאם, ומתנהל מו"מ מהיר כדי להגיע להסכם שכר".