ד"ר אנתוני פאוצ'י (83), שהיה יועצו הבכיר לענייני בריאות של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ולשעבר המומחה של הבית הלבן להתמודדות עם נגיף הקורונה, אושפז לאחר שלקה בקדחת מערב הנילוס. כך מסר בסוף השבוע דוברו. "ד"ר פאוצ'י אושפז בגלל קדחת מערב הנילוס", אמר דוברו, "הוא כעת מחלים בביתו וצפוי להחלים באופן מלא". ברשת "פוקס ניוז" דיווחו שאושפז במשך שישה ימים.
2 צפייה בגלריה
אנתוני פאוצ'י
אנתוני פאוצ'י
מחלים מקדחת מערב הנילוס. ד"ר אנתוני פאוצ'י
(צילום: AP)
ד"ר פאוצ'י היה האיש שאליו נשא העולם עיניים בימי המגפה. הוא רופא ואימונולוג אמריקני שניהל את המכון הלאומי לאלרגיה ומחלות זיהומיות (NIAID) והיה כאמור אחד מחברי הצוות המובילים של כוח המשימה של הבית הלבן להתמודדות עם נגיף הקורונה. פאוצ'י עוסק בבריאות הציבור בתפקידים שונים מזה עשרות שנים ותרם למחקר האיידס ומחלות אחרות.
יחסיו עם הנשיא הקודם דונלד טראמפ ידעו עליות ומורדות, בעיקר מורדות. לפני הבחירות ב-2020, תקף טראמפ את פאוצ'י שאותו הגדיר "אסון". "לאנשים נמאס מהקורונה", אמר טראמפ בשיחה עם צוות הקמפיין שלו, "הם אומרים 'תעזבו אותנו בשקט'. לאנשים נמאס לשמוע את פאוצ'י ואת כל האידיוטים האלה". הוא הוסיף כי "פאוצ'י בחור נחמד. אבל הוא כאן כבר 500 שנה". פאוצ'י עצמו סיפר באותם ימים שנעזר במאבטחים בגלל איומים עליו ועל משפחתו.
למה יתושות נמשכות דווקא אליי? ד"ר שי רייכר מהמשרד להגנת הסביבה מסביר
( צילום: ירון ברנר)

כשנבחר ג'ו ביידן לתפקיד נשיא ארה"ב, ד"ר פאוצ'י קיבל את הצעתו של הנשיא הנבחר לכהן כיועץ רפואי בכיר בממשל החדש. יום לאחר כניסתו של ביידן לבית הלבן, נשאל פאוצ'י כיצד הוא מרגיש עכשיו כשטראמפ איננו. "אני לא רוצה לחזור אחורה בזמן, אבל די ברור שנאמרו דברים למשל בנוגע לחומר חיטוי ודברים כאלה, שלא היו נוחים כי לא היו מבוססים על עובדות מדעיות", אמר.

קדחת מערב הנילוס - תמונת מצב

קדחת מערב הנילוס פגעה גם בישראלים רבים. לפי מערך מודיעין בריאות בשירותי בריאות הציבור של משרד הבריאות, מתחילת האירוע נפטרו 62 ישראלים ודווח על 870 חולים. רמת התחלואה עדיין גבוהה יחסית, אף שנמשכת מגמת היציבות בתחלואה בחודש אוגוסט. רמות התחלואה נמוכות משמעותית מאלו שנצפו בשיאו של גל התחלואה בחודשים יוני-יולי, אך כאמור הן עדיין גבוהות לעונה. לא ניתן להעריך אם אנו לקראת סוף גל התחלואה או שמא זו תתחדש בשבועות הקרובים. במשרד הבריאות מדגישים כי פעילויות הניטור והדברת היתושים וכן ההתמגנות האישית עודן חיוניות כדי למנוע עלייה מחודשת בתחלואה.
רוב החולים המדווחים בישראל הם ממרכז הארץ אך תחלואה מועטה מדווחת גם באזורים נוספים בצפון ובדרום. רוב החולים מבוגרים (מעל גיל 70), כאשר מתחילת אוגוסט לא דווח על תחלואה בילדים. בארה"ב דווחו עד כה השנה 216 מקרים של קדחת מערב הנילוס ו-152 מקרים באירופה. נתונים אלו אינם חריגים לתקופה זו של השנה בהשוואה רב-שנתית. ביוון ובספרד נצפית תחלואה גבוהה מהממוצע, אם כי עדיין ברמות נמוכות יחסית.
2 צפייה בגלריה
עקיצת יתושת הבית יתוש הבית יתושה קולקס Culex pipiens
עקיצת יתושת הבית יתוש הבית יתושה קולקס Culex pipiens
הנגיף עלול לעבור בעקיצה של יתושת הבית
(צילום: shutterstock)
כ-80% מהנדבקים לא מפתחים תסמינים לקדחת מערב הנילוס. לכ-20% מהנדבקים יופיעו תסמינים ברמות חומרה משתנות, הכוללים חום, הרגשה כללית רעה, כאבי ראש או כאבים מפושטים בגוף, וסיבוכים נוירולוגיים יופיעו בפחות מ-1% מהנדבקים. הנגיף לא עובר מאדם לאדם והמחלה לא עוברת בחזרה מהאדם ליתוש. הסיכון לתחלואה משמעותית הוא בעיקר בקרב מבוגרים ואנשים עם דיכוי חיסוני.
ד"ר אורן שטח כתבי, מנהל המחלקה למחלות זואונוטיות מהחטיבה לבריאות הציבור במשרד הבריאות, הסביר כי קדחת מערב הנילוס (West Nile Fever) היא מחלה שמקורה בבעלי חיים ומועברת גם לאדם. היא נגרמת על-ידי נגיף המצוי בעיקר בעופות, ומועברת לבני אדם ולבעלי חיים שונים באמצעות עקיצת יתושים שניזונים מעופות נגועים. ברוב המקרים, כאמור, מדובר במחלה קלה דמוית שפעת אשר חולפת מאליה. המחלה לרוב מאופיינת בחום, כאבי ראש, חולשה, כאבי פרקים ושרירים, דלקת בלחמית העין, פריחה ולעיתים בחילות ושלשולים. סיבוכים נדירים אפשריים הם דלקת חדה של המוח או דלקת קרום המוח, ולעיתים נדירות מסתיימת המחלה במוות.