כשיהל סהר נזגינוב, בת 30 מאור יהודה, ילדה את בתה הבכורה, היא מצאה את עצמה מתמודדת עם תחושות לא קלות, שרחוקות מאוד מהאושר שלו ציפתה. זמן לא רב לאחר מכן, היא כבר הצליחה לתת להרגשה שלה שם — דיכאון אחרי לידה.
"אני חושבת שהדיכאון שלי התחיל כבר בהיריון", היא משחזרת כמעט שנה אחרי. "היה לי היריון מאוד קשה, עם הקאות וצירים בשלב מאוד מוקדם. הייתי צריכה להיות הרבה בבית ולשמור על עצמי והלידה עצמה הייתה טראומטית, לידת בזק. כשהילדה שלי יצאה לאוויר העולם, מרוב הכאבים וההלם אפילו לא עניין אותי איך היא נראית.
2 צפייה בגלריה
yk13535659
yk13535659
סבלה מדיכאון אחרי לידה. יהלי סהר נזגינוב
"התחלתי להרגיש את זה שלושה או ארבעה ימים אחרי. נראיתי כמו רוח רפאים, לא היה לי חיבור לילדה ולא הרגשתי כמו שכולן אומרות, שהן התאהבו. מבחינתי לא ידעתי מי היא, לא הכרתי אותה ולא ידעתי מה אני אמורה לעשות איתה. מצאתי את עצמי בחוסר תפקוד. אמרתי לבעלי שייקח אותה ממני וברגע שהיו לי מחשבות קשות עליה, הבנתי שמשהו לא בסדר".
קראו עוד:
עכשיו, לנשים שיחוו דיכאון אחרי לידה - 13 אחוז מהיולדות על פי נתוני משרד הבריאות - יש תקווה: מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) אישר ביום שישי הפצה ראשונה אי פעם של גלולה לטיפול בבעיה. ניסויים קליניים הראו כי הגלולה, Zurzuvae, פועלת במהירות ומתחילה להקל דיכאון בתוך שלושה ימים בלבד, מהר באופן משמעותי מתרופות כלליות נגד דיכאון.
הטיפול מורכב מבליעת גלולה אחת ביום במשך 14 יום, וה-FDA דורש כי התווית של Zurzuvae תכלול אזהרות לגבי מחשבות והתנהגות אובדניות אפשריות, ישנוניות ובלבול.
Zurzuvae היא התרופה השנייה נגד דיכאון אחרי לידה שנמצאת בשוק האמריקני. ב-2019 אישר ה-FDA תרופה בשם Zulreso, אבל זו דורשת עירוי תוך-ורידי של 60 שעות בבית חולים, טומנת בחובה סיכונים לאובדן הכרה ועולה 34,000 דולר. לפי חברת התרופות Sage, שייצרה את שתי התרופות, רק כ-1,000 נשים עברו את הטיפול הזה עד כה.
"דיכאון לאחר לידה הוא מצב חמור ואף מסכן חיים שבו נשים חוות עצב, אשמה, חוסר ערך - ובמקרים חמורים גורם למחשבות על פגיעה בעצמן או בתינוק", אמרה ד"ר טיפאני ר. פרצ'יון, מנהלת החטיבה לפסיכיאטריה במרכז למחקר תרופות של ה־FDA, "ומכיוון שדיכאון לאחר לידה יכול לשבש את הקשר בין האם לתינוק, יכולות להיות לכך השלכות גם על ההתפתחות הפיזית והרגשית של הילד. גישה לתרופה אוראלית תהיה אופציה מועילה עבור נשים רבות".
"13 אחוז מהיולדות סובלות מדיכאון לאחר לידה, כשאנחנו מדברים ממש על דיכאון מז'ורי", מסבירה ד"ר ליאת הולר הררי, פסיכיאטרית מומחית בטיפול בנשים ומנהלת היחידה לבריאות הנפש של האישה במרכז לבריאות הנפש רמת חן של מחוז תל אביב-יפו בכללית. "דיכאון לאחר לידה מהווה פגיעה לא רק בנשים עצמן אלא גם בתינוק שתלוי לחלוטין בדמות שמטפלת בו ובחברה שלנו זו בדרך כלל האם".
"אני בדקתי אם יש לי דיכאון לאחר לידה בתחנת טיפת חלב", מספרת יהל סהר נזגינוב. "רוב הנשים משקרות בשאלון הזה והחלטתי שלא משנה מה, אני אומרת את האמת. האחות בטיפת חלב אמרה לי שהיא רוצה שאפגוש עובדת סוציאלית שהפנתה אותי למרפאת חוה בשיבא.
"טיפול תרופתי לבד ממש לא מספיק. בתור מישהי שנטלה טיפול תרופתי עוד לפני ההיריון, הוא עוזר מאוד אבל רק בשילוב עם תמיכה נפשית. צריך מעגל שהוא תומך מקצועית, גם אם מישהי לא רוצה להגיע למרפאה הייעודית הקיימת בשיבא, זה מאוד חשוב לפגוש איש מקצוע באופן קבוע, אחרת המצב מידרדר".
הנתונים שנמסרו ל-FDA לבדיקה הגיעו משני ניסויים קליניים שכללו כ-350 נשים. רוב אלו שקיבלו את התרופה החדשה (72 אחוז בניסוי אחד, 57 אחוז בניסוי אחר) הגיבו לטיפול אחרי שבועיים. היה שיפור התחלתי גם אצל מי שקיבלו את הפלצבו - תופעה שכיחה במחקרים על טיפולי דיכאון, אולי משום שהאינטרקציה עם צוותים רפואיים כבר עוזרת. אבל בקבוצה שקיבלה Zurzuvae השיפור היה גדול יותר בעקביות, והחל שלושה ימים לאחר התחלת הטיפול התרופתי.
איימי בינגהאם, בת 33 מצפון קרוליינה, השתתפה בניסוי הקליני ב-2018, כשישה חודשים לאחר שילדה את בנה, בנג‘מין. לפי הנוהל המקובל בניסויים כאלה, היא לא ידעה אם הגלולה שלקחה במשך שבועיים היא Zurzuvae או פלצבו. "לא הרגשתי הרבה שיפור בהתחלה", סיפרה לניו יורק טיימס, "לקח בערך חודש, אבל בהדרגה התחלתי להרגיש רגועה יותר. כבר לא היו לי כל כך הרבה ימים שבהם רק בכיתי, ובסופו של דבר הרגשתי שאני יכולה ליהנות עם הבן שלי".

לא ברור מתי תאושר התרופה בישראל

מומחים ממערכת הבריאות בישראל מברכים על האישור וטוענים כי בשלב זה, לא ברור מתי תגיע התרופה לישראל. בנוסף, הם מצביעים על שורה של תופעות לוואי, ובהן ישנוניות וגם פוטנציאל להתמכרות.
לדבריה של ד"ר ורד בר, מנהלת מרכז חוה לבריאות הנפש של האישה במרכז הרפואי שיבא, "המשמעות היא שיש הכרה בכך שדיכאון לאחר לידה מצריך טיפול ייעודי. בנוסף, לתרופות הרגילות שיש בידינו לטיפול בדיכאון לוקח ארבעה עד שישה שבועות עד שהן עוזרות, ואילו בתרופה הזו מדובר על תגובה בתוך שעות עד ימים בודדים. כל מי שבדיכאון רוצה להרגיש טוב כמה שיותר מהר אבל אם את אמא עם תינוק בבית, עוד יותר חשוב להשיג זאת בהקדם".
ואולם, בהתאם לעמדתם של מומחים אחרים, גם ד"ר בר סבורה כי טיפול תרופתי לבדו אינו מספיק. "מחקרים מראים שטיפול תרופתי לבד הוא לא מספיק בדיכאון בכלל ולא רק בדיכאון אחרי לידה. התרופות מפחיתות את התסמינים ועוזרות לאמא לישון, משפרות את התיאבון והריכוז ומאפשרות לאמא להתחיל תהליך של החלמה ושל להיות פנויה לקשר החדש. התרופות מסייעות ומפחיתות תסמינים, אבל יש לנו נשים ביחידת טיפול יום אם-תינוק שלא מקבלות תרופות ואנחנו רואות שהטיפול השיחתי, הקבוצתי והסוציאלי עושה את העבודה. כל מקרה לגופו".
"קשה להעריך מתי תרופה כזו תגיע לסל הבריאות בישראל", אומרת ד"ר הולר הררי. "מעבר לכך שאסור לתת אותה לנשים בהיריון, יש אזהרה חמורה לא לנהוג והיא יכולה לגרום לישנוניות, ואנחנו מדברים פה על נשים שצריכות לטפל בילדים שלהן".
פורסם לראשונה: 00:00, 06.08.23