מחפשים תקציב מיהדות העולם: מאז תחילת המלחמה אשקלון עומדת במרכז המלחמה וסופגת מטחי ירי כבדים יותר מכל עיר אחרת בישראל. ואולם, לאחר שנים של הבטחות, חלקים נרחבים בבית החולים ברזילי שבעיר עדיין לא ממוגנים.
המדינה ומשרד הבריאות לא מתכוונים בשלב זה למגן באופן מלא את בית החולים, וקברניטיו נאלצים לקושש תרומות, בעיקר מיהדות ארצות־הברית, לצורך השלמת המיגון וגם לצורך ציוד חסר. בימים אלו פונים בבית החולים לתרומות לשם השלמת הבנייה של הפגייה הממוגנת ומכון הדיאליזה - וגם עבור ציוד.
3 צפייה בגלריה
ברזילי אשקלון
ברזילי אשקלון
פצועים מגיעים לבית החולים ברזילי
(צילום: ירון שרון)
מאז תחילת המלחמה שימש בית החולים ברזילי אחד ממוקדי הטיפול המרכזיים בפצועי הטבח בעוטף עזה ובחיילים והחיילות שנפצעו בקרבות. למעשה, קרוב ל־800 בני אדם טופלו בו מאז פרצה המלחמה. עדות כואבת לעובדה שבית החולים נמצא בחזית וחשוף יותר מכל התקבלה רק בשבוע שעבר, כאשר בית החולים ספג פגיעה ישירה.
יש לציין כי עם תחילת המלחמה הועברו כלל החולים והמאושפזים לאזורים ממוגנים, וכי בפועל אין כעת בבית החולים אנשים שאינם מטופלים במרחב מוגן.
3 צפייה בגלריה
פגיעת טיל בבית החולים ברזילי באשקלון
פגיעת טיל בבית החולים ברזילי באשקלון
פגיעת טיל בבית החולים ברזילי באשקלון
"פנינו לתרומות להרבה ציוד, בעיקר בקשר לחירום וטראומות, ואנחנו מנסים ללקט תרומות להשלמות הפגייה הממוגנת והדיאליזה הממוגנת למרות שמרבית התורמים מתרכזים בציוד לחירום מיידי ולא לבינוי כעת", אומר פרופ' חזי לוי, מנהל בית החולים. "עם הזמן כספי התרומות כבר לא מספיקים כי זה לוקח זמן, וכל השינוי בשער הדולר ובמדד תשומות הבנייה מביא אותנו לצורך להשלים את מה שכבר יש לנו.
"משרד הבריאות גם השתתף במיגון, אבל לא באופן מלא. הפגייה לא ממוגנת בכלל ואנחנו מעבירים את הפגים למרחב מוגן. הדיאליזה ממוגנת אך אין בה מספיק עמדות. אנחנו בונים יחידת דיאליזה שאמורה להיות מושלמת בעוד חודשיים שהיא מתרומה. הכסף פה לא הספיק כי אנחנו ממגנים אותה ולמגן אותה עולה הון עתק".
לדברי פרופ' לוי, "אין תוכנית למגן את כל ברזילי. אנחנו מתקדמים על פי הדחיפויות והצורך והתרומות.
“עם זאת, בית החולים היום הוא עולם אחר לגמרי ממה שהיה ב'צוק איתן' והוא הרבה יותר ממוגן. אני מרוצה מהקצב אבל לא מרוצה מהיקף המיגון. הייתי רוצה שיחידת הדיאליזה תושלם והפגייה תושלם. אנחנו צריכים למגן גם את המעבדות ובנק הדם ואת המחלקות הפנימיות".
לדבריו של בכיר בעולם גיוס הכספים, "כמי שעוסק בגיוס תרומות בארה"ב למטרות שונות בישראל במשך שנים, אני יכול להגיד שאני ממש מרגיש את הקריסה של המדינה גם במערכת הבריאות. המוסדות הבינו שכל אחד לעצמו. לא חוויתי דבר כזה אף פעם. כל אחד שמכיר איזשהו אמריקאי - פשוט מתקשר ומתחנן לכסף, זה קורע את הלב".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות השקיע מאות מליוני שקלים במיגון מחלקות שונות בבתי חולים בברזילי, בהקמת בית חולים ממוגן שיאפשר ככל הניתן שמירה על רציפות תפקודית בזמני חירום. לצערנו מגבלות התקציב לא מאפשרות מיגון מלא באף אחד מבתי החולים, לרבות באזורי עימות".
פורסם לראשונה: 00:00, 17.10.23