זינוק של עשרות אחוזים נרשם בצריכת כדורי שינה והרגעה ומשככי כאבים מאז השבת השחורה ותחילת הלחימה בעזה. כך עולה מנתוני קופות החולים.
על פי נתוני מכבי שירותי בריאות, בחודש האחרון נרשמה עלייה חדה של לא פחות מ־90 אחוזים בבקשות לכדורי שינה והרגעה, ובהם לוריוון, בונדורמין וקלונקס. התרופות הללו גורמות לתלות והתמכרות ובמערכת הבריאות מזהירים מפני התמודדות עם גמילה בהיקפים רחבים.
"מגיעים אנשים שלפני כן לא הגיעו", אומרת ד"ר ענבל קדמן, מומחית ברפואת משפחה במחוז השרון במכבי, "פתאום עכשיו יש גל גדול של אוכלוסייה בריאה שמבקשת מזור להתקפי חרדה שלא הכירה לפני כן".
1 צפייה בגלריה
עלייה בצריכת כדורי הרגעה, שינה ומשככי כאבים
עלייה בצריכת כדורי הרגעה, שינה ומשככי כאבים
עלייה בצריכת כדורי הרגעה, שינה ומשככי כאבים
(צילום: shutterstock)
לעוד כתבות:
לדברי ד"ר קדמן, "מומלץ לנסות מדיטציות לפני שמגיעים לכדורי שינה, או כל דבר אחר שיכול להרגיע, כמו מוזיקה נעימה או אפילו יין אדום או שוקו חם בערב. כדורי שינה הם המוצא האחרון, וגם אז זה צריך להיות תחת פיקוח קפדני של רופא משפחה. פוטנציאל ההתמכרות שלהם הוא מאה אחוזים והגמילה מלאה בתופעות לוואי".
תושבת מרכז הארץ: "בשבועות האחרונים אני מתמודדת עם התקפי חרדה וזה החמיר ככל שהלחימה המשיכה, עד שיום אחד ממש נכנסתי להתקף של לחץ והיסטריה. הרגשתי שאני לא מצליחה לנשום. ניגשתי לבית המרקחת לבקש משהו טבעי יותר ופשוט לקחתי חצי כדור"
בלאומית מדווחים על עלייה של 15 אחוזים בצריכת כדורי שינה. במאוחדת נדהמו לאחרונה לגלות כי אחוז שיעור המבוטחים החדשים שצורכים כעת כדורי שינה והרגעה שילש את עצמו. "באופן לא מפתיע, אנחנו רואים גידול של פי שלושה בהשוואה לימים שלפני המלחמה בצריכת תרופות הרגעה ושינה בקרב אנשים שלא צרכו אותן מעולם", אומר פרופ' ערד קודש, פסיכיאטר ומנהל מערך בריאות הנפש במאוחדת, "זה מצביע על כך שיש יותר הפרעות שינה ויותר הפרעות חרדה. ההמלצה שלנו היא לא לתת תרופות הרגעה אלא להכיל את התגובה הנורמלית למצב שאינו נורמלי, ולא לתייג את זה כפתולוגיה.
ד"ר ערד קודשד"ר ערד קודשצילום: ענבל מרמרי
על פי נתוני מכבי, צריכת כדורי ההרגעה הטבעיים רשמה זינוק של לא פחות מ־230 אחוזים. "באופן כללי אני ממש נגד לקיחת כדורים", מספרת לבנת, תושבת מרכז הארץ, "זה תמיד הלחיץ אותי. אבל בשבועות האחרונים אני מתמודדת עם התקפי חרדה וזה החמיר ככל שהלחימה המשיכה, עד שיום אחד ממש נכנסתי להתקף של לחץ והיסטריה. הרגשתי שאני לא מצליחה לנשום. ניגשתי לבית המרקחת לבקש משהו טבעי יותר ופשוט לקחתי חצי כדור. מאז לקחתי עוד שלוש פעמים כי לא הצלחתי לישון".
הרוקחת הראשית של רשת מכבי פארם, שרה גביש, מוסיפה: "בימים אלו ישראלים רבים מחפשים פתרון מהיר לסיוע בהפחתת הלחץ והחרדה והרוקחות והרוקחים שלנו מדווחים על התייעצויות רבות של מטופלים בנושא,כאשר רבים מתארים קושי גדול בהירדמות ובשינה רציפה בעקבות המצב. לגבי העלייה ברכישה של משככי כאבים לא מן הנמנע שהמצב במדינה מוביל לכך שהישראלים סובלים יותר מכאבי ראש ומיגרנות, אך ייתכן והעלייה קשורה גם ברצון של רבים להצטייד בתרופות שכיחות על רקע הנחיות פיקוד העורף".
פורסם לראשונה: 00:00, 07.11.23