הם מתייצבים מדי יום להילחם על חיי אדם, בריאותם ושלמות גופם, אבל בשבועות האחרונים הם מנהלים מלחמה מסוג אחר לגמרי - בשדה הקרב מול כוחות האויב מדרום ומצפון.
11 רופאים, מתמחים ובכירים, המועסקים במשרה מלאה במערך האורתופדי של המרכז הרפואי רמב"ם בחיפה, נמצאים כעת בשטח, מגויסים בצו 8, רובם המכריע כלוחמים ביחידות קרביות שונות. הנתון הזה מרשים עוד יותר כשמתברר כי מדובר בכשליש מכוח האדם הרפואי הקבוע של המערך.
2 צפייה בגלריה
ד"ר דוד ניקומרוב מבית החולים רמב"ם
ד"ר דוד ניקומרוב מבית החולים רמב"ם
ד"ר דוד ניקומרוב במדים
(צילום: דוברות רמב"ם)
אחד הרופאים הללו הוא ד"ר דוד ניקומרוב, נשוי ואב לארבע בנות, המשמש כמנהל היחידה לאורתופדיה אונקולוגית. בשבועות האחרונים הוא מחלק את זמנו בין תפקידו כסגן מפקד גדוד בשריון בדרגת סא"ל במילואים, חלק מהפיקוד הבכיר באוגדה שנלחמת כעת בעזה, לבין תפקידו הרפואי שבמסגרתו הוא מבצע ניתוחים מצילי חיים, בעיקר בילדים.
כל כמה ימים מחליף ד"ר ניקומרוב את מדי הצבא במדי חדר הניתוח, ומגיע לרמב"ם ליום ניתוחים מרוכז. "בדרך כלל כשאתה הופך לרופא, מיד לוקחים אותך למילואים כרופא, וזה חשוב כי אנחנו צריכים כמה שיותר רופאים בצבא", אומר ד"ר ניקומרוב. "אבל כשהתחלתי ללמוד רפואה כבר הייתי בתפקיד מספיק משמעותי בצבא והחלטתי שאני נשאר בו. ב-7 באוקטובר, בדיוק כמו בשאר המבצעים בעבר, הוקפצתי בצו 8 יחד עם יתר החברים ליחידה. מאז אנחנו כאן יחד בלחימה בדרום".
הוא מספר: "אני מגיע לבית החולים כשמתאפשר, מנתח, פוגש מטופלים למעקב, וחוזר לדרום, בכדי שהטיפול בחולים לא יתעכב או יפגע. המעבר הזה בין העולמות של הצבא לבית החולים לוקח לי כמה רגעים של התאקלמות, אבל למזלי יש סביבי צוות קולגות מסור, שמאוד דואגים ושולחים הודעות כל הזמן ומשפחה שאוהבת ותומכת, גם אם כרגע זה רק מרחוק - כי כשאני מגיע הביתה, אני הולך למטופלים שחייבים אותי. אני עושה הכול כדי שהטיפול בהם לא ייפגע".
2 צפייה בגלריה
ד"ר דוד ניקומרוב מבית החולים רמב"ם
ד"ר דוד ניקומרוב מבית החולים רמב"ם
מדי כמה ימים, חוזר ד"ר ניקומרוב לחדר הניתוח
(צילום: דוברות רמב"ם)
את הפגישות הרב-מקצועיות מול הקולגות בבית החולים, מספר ד"ר ניקומרוב, הם עושים בזום. "אני משרת כאן עם אנשים מדהימים, שחלקם איתי יחד כבר מגיל 18, ואנחנו ממשיכים יחד בשביל אותה מטרה. הסיטואציה שנכנסנו אליה באותו יום שבת הייתה מורכבת מאוד, אבל ברגע שנכנסנו לעבודה אנחנו מרוכזים בעבודה המקצועית שלנו כאן. כשיש כמה דקות, המחשבות מתעמקות באופן טבעי, אבל האחריות כלפי הלוחמים בשטח וגם כלפי המטופלים בבית החולים מחזקת אותי.
"אני כאן, ואני שמח שיש לי את האפשרות לקחת חלק במלחמה החשובה הזאת, וגם לוודא שהחולים שלנו ימשיכו לקבל את הטיפול הטוב ביותר".
פורסם לראשונה: 00:00, 10.11.23