ישראל במלחמה כבר יותר מחודש, ומצב המיגון בבתי החולים ברחבי הארץ רחוק מלהשביע רצון: רק 40 אחוזים מהמיטות יכולות לפעול בחלל ממוגן ורק כמחצית מחדרי הניתוח ממוגנים. גורמים במערכת הבריאות מעריכים כי הפער התקציבי הקיים כיום לצורך מיגון מלא עומד על ארבעה מיליארד שקלים.
בשבוע שעבר התקיימה בוועדת הבריאות של הכנסת ישיבה מיוחדת שהתמקדה במיגון בתי החולים. הישיבה הייתה חסויה ובמהלכה הוצגו נתונים בדבר היקף המיגון בבתי החולים השונים. גורם שנכח בישיבה מספר כי משרד הבריאות אמנם קידם בשבועות האחרונים ביתר שאת מיגון ארעי או מלא של חלק ממחלקות בתי החולים, אך שני תנאים צריכים להתקיים כדי שזה יספיק: המשך היקף הפעילות המצומצם בהם והיעדר התרחבות הלחימה.
1 צפייה בגלריה
הסבת החניון התת קרקעי ברמב"ם לחדר מיון
הסבת החניון התת קרקעי ברמב"ם לחדר מיון
הסבת החניון התת-קרקעי ברמב"ם לחדר מיון
(צילום: Thomas COEX / AFP)
אם מחלקות בתי החולים שחלקן אינן בתפוסה מלאה כעת יתמלאו, או בתרחיש שבו נפתחת חזית לחימה נוספת ועקבית מצפון - התמונה תשתנה לחלוטין ומאושפזים רבים עשויים להישאר ללא מיגון. "בגלל שהפעילות של בתי החולים היא מצומצמת כעת ובוטלו שירותים אמבולטוריים, אז כל מי שנמצא בבית חולים יכול לשהות כעת במרחב מוגן", מספר הגורם. "מה שכן הצלחנו זה לקבל העברת תקציבים לטובת זירוז ופתיחה של מחלקות ממוגנות". לדבריו, "היו המלצות מוועדות קודמות של מיגון מוסדות ולא כל ההמלצות יושמו, וזה הזמן ליישם את הכול".
עוד בנושא זה:
משרד הבריאות קידם בשבועות האחרונים גם פתרונות זמניים כמו מיגון ארעי. "עשו עבודה מסוימת, אבל כמובן צריך יותר. אם תיפתח חזית גם בצפון אנחנו צריכים שכל מוסדות הבריאות יהיו ממוגנים. בחלק מבתי החולים אפשר להעביר מחלקות אבל לא את כולן. המצב היום מתאים לפעילות מצומצמת ולא לפעילות מלאה. לפי מה שראינו, רמב"ם ממוגן כמעט כולו, אבל עם בתי החולים הקטנים המצב יותר בעייתי, אי אפשר להעביר שם מחלקות שלמות, אלא רק חלק".
לאחר מלחמת לבנון השנייה הופנו תקציבים רבים לבתי החולים בצפון, בעיקר למרכז הרפואי לגליל בנהריה, אלא שגם כיום המצב באחד מבתי החולים המרכזיים שם רחוק מלהוות פתרון מלא במקרה של מתקפת טילים של חיזבאללה. מתוך 775 מיטות - יש בשגרה 101 מיטות ממוגנות. בעת חירום בית החולים יכול להוריד מחלקות למרחבים מוגנים כך ש-475 מיטות בו יהיו ממוגנות בבית החולים התת-קרקעי, אך מתוך 13 חדרי הניתוח, ארבעה אינם ממוגנים כלל.
בבית החולים פוריה בטבריה מתוך 355 מיטות בתקן - רק 160 ממוגנות. יש לציין כי רמב"ם, בית החולים הגדול בצפון, יכול להכיל בבית החולים התת-קרקעי שלו 2,200 מיטות, אך בעת חירום יקלוט גם חולים מבתי חולים נוספים באזור חיפה. בחודש האחרון הוקצו 250 מיליון שקל לטובת מיגון מהיר של תשתיות באמצעות בטון, וכן להסבת חניונים לטובת אשפוז.

בברזילי ובסורוקה - המצב קשה

בבתי החולים בדרום המצב קשה יותר. בבית החולים ברזילי באשקלון, שסופגת פגיעות רבות במלחמה הנוכחית, חלק ניכר מהמיטות אינן ממוגנות. בקפלן ברחובות, שנכנס אף הוא לטווח האש ביתר שאת במלחמה, רוב חדרי הניתוח אינם ממוגנים באופן מלא. השבוע נפתחו בבית החולים שלושה חדרי צנתור ממוגנים. בסורוקה 24 חדרי ניתוח ממוגנים ושמונה לא ממוגנים. בבתי החולים השיקומיים, הגריאטריים ובחלק מבתי החולים לבריאות הנפש - מצב המיגון קשה עוד יותר מפאת בנייתם המיושנת.
מסעד ברהוםפרופ' מסעד ברהוםצילום: תומס סולנסקי, באדיבות אגודת הידידים
"כשאתה רוצה לשמור על מערכת בריאות עובדת תחת אש צריך להשקיע הרבה יותר כסף ממה שהשקיעו עד עכשיו", אומר גורם במערכת הבריאות. "הבעיה היום היא שכל מיני שירותים אמבולטוריים מושבתים. קשה מאוד לתת שירותים של שגרה, שם הפגיעה".
לדברי מנהל המרכז הרפואי לגליל, פרופ' מסעד ברהום: "ב-7 באוקטובר החלטנו מיד שאנחנו מורידים את כל המחלקות הקריטיות למחלקות הממוגנות. המחלקה הראשונה שהורדנו הייתה הפגייה. כל בית החולים עובד עכשיו בצורה ממוגנת. אם תהיה התלקחות אנחנו ערוכים ובודקים כמה מיטות חירום וכמה מיטות טראומה יש לנו, כדי שנוכל לספוג אירוע רב-נפגעים.
"אם תהיה התלקחות אני מניח שכל בתי החולים בארץ יהיו מלאים, לא רק אנחנו. נצטרך לברור את הפצועים, את החיילים והאזרחים שאפשר להציל. אני מניח שהצבא יידע לברר בדרך איפה להנחית את החולים וכל בתי החולים יצטרכו לעבוד ביחד. הסיסמה הזו 'יחד ננצח' היא לא סיסמה, אלא מצב אמיתי".
פורסם לראשונה: 00:00, 12.11.23