רבות כבר דובר על השלכות המצב הביטחוני על בריאות הנפש שלנו, אך לראשונה מתחילת המלחמה נמצאו הוכחות לקשר בין הסטרס והחרדה לבין העלייה בשיעורי הסיבוכים בהיריון.
בית החולים סורוקה בבאר שבע, השני בגודלו מבחינת מספר לידות בישראל, בחן באופן השוואתי את מספר הסיבוכים והלידות המוקדמות בין 7 באוקטובר ל-11 בנובמבר, מול תוצאות הלידה של נשים שילדו בתקופה המקבילה ב־2022. בין סיבוכי ההיריון שנחקרו נכללו ירידת מי שפיר מוקדמת, מים מקוניאליים (מצב שבו הצואה הראשונה של העובר מופרשת בעודו ברחם, ולא ביממות הראשונות לאחר הלידה) וציוני אפגר (שנועדו להעריך את מצבם הבריאותי של התינוקות).
2 צפייה בגלריה
יולדת בלידה
יולדת בלידה
ההשפעות של המצב הביטחוני ניכרות גם על יולדות. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
התוצאות: עלייה של פי 1.8 בירידת מים מוקדמת, עלייה של פי ארבעה במקרי מים מקוניאליים, ועלייה של כמעט פי שניים בציוני האפגר הנמוכים (מתחת ל-7).
עוד בנושא זה:
"ברור לנו שגוף ונפש הולכים ביחד, אבל יש מעט מאוד עבודות שמראות את האפקט של זה", הסביר פרופ' אייל שיינר, מנהל החטיבה למיילדות וגינקולוגיה בסורוקה שערך את המחקר, "מלחמה זה מצב של סטרס באופן מובהק. מצאנו שמאפייני האוכלוסייה נשארו זהים, אך שיעור הסיבוכים היה גבוה יותר. אלה שלושה סיבוכים אקוטיים שיכולים להיות מושפעים מסטרס".
פרופ' אייל שיינר מבית החולים סורוקהפרופ' אייל שיינרצילום: דני מכליס
הוא הוסיף כי "אוכלוסיית היולדות צריכה התייחסות מיוחדת. לחץ עושה לה לא טוב. אני חושב שאנחנו נראה חזרה לנורמה. אנחנו עכשיו בתקופה יותר רגועה, וגם באר שבע הפכה להיות עיר ירוקה. אבל לנשות הצפון צריך להתייחס כאוכלוסייה בסיכון, ולא לוותר על בדיקות. בתקופה הזו חייבים להגיע לבדיקה כדי לשלול סיכון או סיבוך להיריון".
ספיר כהן יוסוב (31) מבאר שבע, הייתה בסוף החודש השביעי להריונה כשפרצה המלחמה. "הייתי לבד עם הבן הגדול שלי, כי בעלי היה בחו"ל", סיפרה, "היינו סגורים בממ"ד כל הזמן, והתחלתי להרגיש את הבעיטות בבטן. בלילה של יום שלישי באותו השבוע הייתה לי ירידת מים ונסעתי לבית החולים. כעבור שבוע של שמירת היריון הייתי בלידה, אבל הכאבים התחילו כבר בבוקר של שבת. הייתי אז בלחץ ופחד מהמצב, במיוחד כי הייתי לבד בבית עם הילד".
2 צפייה בגלריה
ספיר כהן יוסוב ובנה
ספיר כהן יוסוב ובנה
"הכול היה תקין, עד 7 באוקטובר". ספיר כהן יוסוב ובנה
(צילום: אלבום פרטי)
בבית החולים אמרו לספיר שיכולות להיות סיבות רבות ללידה מוקדמת, וגם היום לא יודעים את הסיבה המדויקת. "לדעתי, בגלל שכל ההיריון היה תקין והרגשתי את הכאבים מתחילים בשבת, זה בטוח קשור. ילדתי עשרה ימים אחרי 7 באוקטובר בניתוח קיסרי, והיום אני מרגישה בסדר גמור. התינוק היה בפגייה שבוע וחצי, וכבר הגיע הביתה בריא. הכול הסתיים בטוב".
פורסם לראשונה: 00:00, 24.11.23