אחד האתגרים הגדולים שעימו מתמודדת המשטרה ואף צפויה להמשיך להתמודד עם המשך הלחימה או התפשטותה לזירת הצפון הוא זיהוי קורבנות וחללים. ממסמך שהגיע לידי "ידיעות אחרונות" ו-ynet עולה כי למשטרה חסר מכשור כמו מכשירי רנטגן וכן ציוד לזיהוי DNA ותוכנות שונות שמסייעות להפיק ממצאים פורנזיים.
בטרם פרצה הלחימה בעזה היו ברשות מדור זיהוי במז"פ (מחלקת זיהוי פלילי) שלושה מכשירי צילום רנטגן לצורך צילומי שיניים לזיהוי חללים.
זיהוי גופות על ידי משטרת ישראל במחנה שורה
(צילום: דוברות המשטרה)

רק בשבועות האחרונים - נתרמו 10 מכשירים נוספים למערך. מאז 7 באוקטובר בוצעו 700 בדיקות ויש צורך בהצטיידות ב-13 מכשירים. להפעלה של כל המכשירים יש צורך בסנסורים שאין ברשות המשטרה וזו התקשרה עם ספקים על מנת למלא חוסר זה. במעבדות מז"פ יש כיום רישיון לתוכנה אחת בלבד שמנתחת צילומי שיניים לזיהוי באמצעות שיטה זו. במשטרה מציינים שיש צורך ב-15 רישיונות לתוכנה זו על מנת לעמוד בקצב העבודה במעבדות במטה הארצי.
במשטרה ציינו כי "במסגרת היערכות מז"פ לעבודת זיהוי חללים קיים צורך מבצעי בהצטיידות ב-15 רישיונות, מעבר לרישיון היחיד הקיים עד כה במעבדה, לתוכנה המסוגלת לבצע המרה של ניתוחי רנטגן בצילומי שיניים לתלת-ממד, לזיהוי אפקטיבי. נכון להיום יש למשטרה תוכנה אחת ישנה. נדרשים רישיונות לכלל המחשבים לעבודה במספר עמדות במקביל על מנת להיות מוכנים עם מענה לאפשרות של התפתחות זירת לחימה נוספת".
2 צפייה בגלריה
משטרה שוטרים במשימת זיהוי גופות אזרחים מחנה שורה
משטרה שוטרים במשימת זיהוי גופות אזרחים מחנה שורה
שוטרים במשימת זיהוי גופות אזרחים במחנה שורה
(צילום: דוברות משטרת ישראל)
המשטרה אף עתידה להצטייד ב-10 מכשירי מערכת DNA ניידת בטכנולגיה מהירה לאפיון פרופיל DNA לזיהוי נעדרים ואלמונים בעלות של 9 מיליון שקלים. עוד בטרם הלחימה התבצעה לרוב הפקת פרופיל ה-DNA באמצעות סדרת בדיקות בתהליך שארך כשבע שעות. באמצעות המכשיר החדיש יתאפשר אפיון פרופיל DNA בזמן קצר של כשעה וחצי בתהליך פשוט ואוטומטי ובאמצעות מכשיר נייד.
מחסור בערכות דיגום DNA: במעבדות העלו צורך לרכוש כ-70 אלף ערכות. "מעבדת המאגר, ומז"פ משולבות במלחמת חרבות ברזל. נדגמו קרובי משפחה של נעדרים רבים על מנת לאפשר את מלאכת זיהוי החללים הרבים. נעשה דיגום מסיבי של גופות מחבלים לצורך העמקת הבירור ופענוח הפשעים", צוין במסמך. כרגע נשארו כ-20 אלף ערכות, והמשטרה יצאה לרכש של עוד 70 אלף ערכות נוספות.
המשטרה רכשה רק לאחרונה תוכנה להפקת DNA מיטוכונדריאלי, "ישנם מקרים שבהם מצבם של החללים מחייב בדיקת DNA מיטוכונדריאלי. מדובר במקרים שבהם מצב הגופה אינו מאפשר הפקת פרופיל DNA המופק אל מול המאגר הקיים. התוכנה המבוקשת היא היחידה המסוגלת לתקשר עם המאגר הממוחשב".
ראש מעבדת מאגר ה-DNA ביקשה תקציב של שני מיליון שקלים לרכישת 1,400 ערכות דגימה למערכת זו. ברקע עולה מחדל בהצטיידות במערכות נשימה: ברשות המשטרה 245 ערכות נשימה שנרכשו לפני 20 שנה. ערכות אלו מצויות בידי יחידות היס"מ השונות, ואמורות לאפשר פעילות באירועי שריפה או חומרים מסוכנים. כעת המשטרה ביקשה מהאוצר כספים על מנת לתחזק ערכות אלו.
מחסור נוסף שנרשם במעבדות מז"פ הוא ערכות דגימה לזיהוי של כרומזום y. זיהוי הכרומוזום יכול להגדיר DNA שהופק מפריט או גופה מסוימת ולקבוע האם הוא משויך לגבר או אישה ואף בחלק מהמקרים לקבוע האם ה-DNA משויך לאדם יהודי. עלות הערכות - יותר ממיליון שקלים. גם בתחום הטיפול ופענוח טביעות אצבע נרשם פער והמשטרה מתעניינת ברכישת מכשיר לייזר פורנזי. עלות המכשיר ‑ 175 אלף שקלים.
מהמשטרה נמסר: "הטכנולוגיות במדע הפורנזי מתקדמות. אנו מצטיידים מעת לעת באמצעים חדשים ומתקדמים על מנת לבצע את משימות משטרת ישראל ובכללן הזיהוי הפלילי בשגרה ובחרום ככל שנדרש".
פורסם לראשונה: 00:00, 26.12.23