בראיון מיוחד לרגל 100 ימים למלחמה, שיתפרסם מחר (יום שישי) במוסף "7 ימים", מסביר מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, בין השאר, מדוע, חרף היותו שועל קרבות ותיק, סירב עד כה להיכנס לעימות עם משרד האוצר, למרות שזה נמנע כבר שבועות ארוכים מלאשר את תקציב התוכנית הלאומית לבריאות הנפש. "אחת ההחלטות שקיבלתי בשבועות האחרונים היא שאני לא מייצר משבר. למשבר שנוצר תוך כדי מלחמה יש מחיר", אמר והוסיף, ברגע של אופטימיות, בהתייחס לתוספת התקציבית לסל הבריאות, שאושרה לפני שבועיים, "קיבלנו את השקט שמאפשר לנו להתרכז במשימה החשובה שעומדת בפנינו: הכנה למלחמה".
2 צפייה בגלריה
בית החולים ברזילי באשקלון ב-7 באוקטובר
בית החולים ברזילי באשקלון ב-7 באוקטובר
בית החולים ברזילי באשקלון ב-7 באוקטובר. אין מאיפה לקצץ
(צילום: דוברות המרכז הרפואי ברזילי)
אבל בישראל, כמו בישראל, הכל התהפך בן לילה. אתמול בבוקר (ד') השכימה הנהלת משרד הבריאות אל תוכנית לאומית אחרת, שאותה האוצר דווקא מזדרז ליישם במהירות מרשימה: תוכנית הקיצוצים למימון עלויות המלחמה. במסגרת תקציב 2024, כך נקבע, יידרש המשרד לקצץ בשורת שירותים חיוניים, שיפגעו בציבור במישרין ובאופן מיידי.
2 צפייה בגלריה
משה בר סימן טוב, בצלאל סמוטריץ'
משה בר סימן טוב, בצלאל סמוטריץ'
מנכ"ל משרד הבריאות, שר האוצר. קיצוץ שיפגע באופן מיידי במשרד הבריאות
(צילום: צביקה טישלר, אלכס קולומויסקי)
אפשר להתעמק באופן פרטני בכל אחד מחלקיה של תוכנית הגזירות המופרכת למערכת הבריאות, אבל על מנת להבין את המשמעות הקטסטרופלית שלה לא צריך להשקיע מאמץ. מספיק להכיר את המציאות הבלתי אפשרית שבה כבר פועלת המערכת הזו שנים רבות. ההוצאה הציבורית על הבריאות בישראל היא מהנמוכות בעולם המערבי. גם במדדים אחרים, כמו שיעור מיטות האשפוז והיקף כוח האדם במערכת הרפואית, ביחס לגודל האוכלוסייה, משתרכת ישראל הרחק מאחור ביחס למדינות המערב.
כל קיצוץ נוסף במערכת הבריאות הוא בלתי אפשרי. פשוט אין יותר במה לקצץ כאן. המערכת רזה עד כדי שערורייה. תוסיפו את המלחמה בדרום, ואת האיום מצפון, ותקבלו את האסון הבא על סטרואידים. אם יישארו כאלה
את התוצאה העגומה כולנו כבר חשים על בשרנו מדי יום: התורים לרופאים מקצועיים נמשכים חודשים, יותר משליש מהישראלים מוותרים על טיפולים רפואיים, ומי שיכולים להרשות לעצמם בורחים לזרועות הרפואה הפרטית. בתוך המציאות הזו, עושים צוותי הרפואה המסורים את כל שביכולתם על מנת להעניק לנו שירותי בריאות ברמה סבירה. לא תמיד זה מצליח להם.
המצב הזה מסתכם בשורה תחתונה אחת: כל קיצוץ נוסף במערכת הבריאות הוא בלתי אפשרי. פשוט אין יותר במה לקצץ כאן. המערכת רזה עד כדי שערורייה. השירות מחורבן, התורים בלתי נסבלים, תנאי האשפוז מחפירים גם בשגרה. תוסיפו את המלחמה בדרום, שהעמיסה על בתי החולים אלפי פצועים במצב קשה, ואת האיום מצפון, שיחייב את בתי החולים הקטנים בקו העימות לתת מענה רפואי בחירום בלי צוותים מספיקים ובלי מיגון, ותקבלו את האסון הבא על סטרואידים. אם יישארו כאלו במלאי.
בממשלת השררה המנופחת, החמדנית והבטלנית שלנו יש מספיק היכן לקצץ בלי שנרגיש. כל שקל שהולך למשרדי המודיעין, המורשת, ירושלים ומסורת, ההתיישבות והמשימות הלאומיות, במקום לבריאות שלנו הוא אות קלון נוסף באוסף המביש של הממשלה הכושלת בתולדות מדינת ישראל.
פורסם לראשונה: 00:00, 11.01.24