מתחילת המלחמה, הוקפאו זרעיהם של 128 גברים, 117 חיילים ו-11 אזרחים. כיום, משפחות החללים שנפלו רשאיות לקצור את זרע בנם שנפל טרם ההלוויה ולשמרו, אך חל איסור להשתמש בזרע המוקפא. במאי 2023 אישרה הכנסת בקריאה טרומית הצעת חוק של מ"מ יו"ר ועדת בריאות, ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) וח"כ קטי שטרית מהליכוד, המאפשרת שימוש בזרע של נפטר לשם הולדה לבת הזוג, ובתנאים מסוימים גם להוריו. כעת, משפחות הנופלים והנרצחים יוצאים למאבק כדי שהחוק יעבור.
בן ארי: "אני עובדת על חוק ההמשכיות במשך תקופה ארוכה. זהו חוק מורכב ומאתגר אולם לנגד עיניי עומדות אך ורק כאבן של המשפחות השכולות שאיבדו את היקר להם מכל. אמשיך לסייע לקידום החוק ולהביאו לקריאה שנייה ושלישית בהקדם".
ח"כ מירב בן אריח"כ מירב בן ארי
אחת המשפחות שהחליטה לשאוב את זרעו של בנם היא משפחת טרמין. שי טרמין, לוחם בגדוד 6623 בן 26 מראש פינה הוא בנה הבכור של שלומית טרמין. הוא גויס למילואים ולחם בעזה, ב-22 בדצמבר הוא נהרג באחד הקרבות בחאן-יונס. "שייקה היה ילד של כולם, ילד של אהבה שדאג לכל העולם בכל מקום שהיה נמצא בו", מספרת אמו שלומית.
3 צפייה בגלריה
שלומית טרמין אמו של שי טרמין זל
שלומית טרמין אמו של שי טרמין זל
שלומית טרמין אמו של שי טרמין ז"ל. "זה המינימום שהמדינה חייבת לי"
(צילום: אביהו שפירא)
כחודש וחצי אחרי תחילת הלחימה עולמה של שלומית התהפך, כאשר שי נפל בקרב, במסגרת היתקלות עם מחבלים בתוך מבנה. לדבריה, כבר באותו הערב התקבלה ההחלטה לשאוב את זרעו של בנה. "הוא נהרג בחמש בערב, ובעשר וחצי בבוקר הודיעו לנו. קציני מודיעין ישבו פה ושאלו את השאלה המאוד-קשה הזו, האם אנחנו מוכנים שישאבו זרע משי להמשכיות. אני ובעלי הסתכלנו אחד על השני, וזה היה ברור מאליו שאם יש אפשרות לדבר הזה ברור שאנחנו רוצים, מיד אמרנו כן. לא ידענו מה הפרוצדורה אבל קודם כל שיעשו את זה. כל אימא הייתה מחכה ליום הזה".
טרמין טוענת כי זה המינימום שהמדינה חייבת לה על הילד שהקריבה למענה. "המדינה היא זו שצריכה לתמוך ולעזור בעניין הזה. לא כלכלית, אלא לדאוג שיהיה לנו משהו שנשאר מהילד שהקריב את החיים שלו. אני לא מבקשת יותר. זה ילד שנלקח בתחילת חייו וזה המינימום שהמדינה צריכה לתת לנו".
מירי אבולעפיה, אמו של רז ז"ל: "ברגע ששמעתי שהוא מת, מיד חשבתי על ההמשכיות, לא ייתכן שלא יישאר לי זכר ממנו. למה בחורה רווקה שאין לה זוגיות, ורוצה ילד יכולה לבחור תורם אנונימי ולשלם כסף, ואני אמא ששכלה את הילד שלה לא יכולה לעשות את זה? לתת את החיים שלך למדינה זה בסדר ולקבל בחזרה משהו לא?"
גם משפחתו של רס"ל במיל' רז אבולעפיה, לוחם בחטיבה 12, אשר נפל בקרב בצפון הרצועה יום אחרי שחגג יום הולדת 27, מבקשת לאפשר להם להביא נכדים ממנו. "הוא היה ילד טוב, מוזיקאי מוכשר, נשמה טובה", מספרת אמו מירי אבולעפיה. לדבריה, הרעיון של שאיבת זרע, הגיע מיד אחרי ששמעה שבנה נפל. "ברגע ששמעתי שהוא מת, מיד חשבתי על ההמשכיות, לא ייתכן שלא יישאר לי זכר ממנו. למה בחורה רווקה שאין לה זוגיות, ורוצה ילד יכולה לבחור תורם אנונימי ולשלם כסף, ואני אמא ששכלה את הילד שלה לא יכולה לעשות את זה? לתת את החיים שלך למדינה זה בסדר ולקבל בחזרה משהו לא?".
3 צפייה בגלריה
מירי אבולעפיה אמו של רז ז"ל
מירי אבולעפיה אמו של רז ז"ל
מירי אבולעפיה אמו של רז ז"ל. "ברגע ששמעתי שהוא מת, מיד חשבתי על ההמשכיות"
(צילום: אלי דסה)
מרב רם, אמו של עמרי רם שנרצח במסיבת הנובה משתפת גם היא על ההחלטה להקפיא את זרעו במטרה לזכות בהמשכיות לבנה עמרי. "ביקשנו לתרום איברים ומנהלת המחלקה הסוציאלית, פרופ' שיר, שאלה אם נרצה לקצור זרע. לא ידענו שיש את האופציה אבל מיד אמרנו שכן. עמרי תמיד רצה להיות אבא והיה ברור לנו שהוא יהיה אבא מדהים. הוא היה בתחילת זוגיות חדשה וגם חברתו סיפרה לנו לאחר האובדן על רצונו להיות אבא.
3 צפייה בגלריה
עמרי רם ז"ל ואמו
עמרי רם ז"ל ואמו
עמרי רם ז"ל ואמו. "חברתו סיפרה לנו על רצונו להיות אבא"
(צילום: באדיבות המשפחה)
"יצאנו למסע חדש אחרי שהבנו שבמצב הנוכחי אנחנו צריכים לעבור תהליך חקיקתי ומשפטי כדי להמשיך את המורשת של עמרי, את החזון שלו, ואת הרצון שלו להמשכיות. הסיפור המרכזי פה זה טובת הילד. לא להיות סבא וסבתא, אלא להגשים את מה שעמרי רצה". מרב מוסיפה. "חינכנו את הילדים שלנו לתת למדינה וזה הזמן של המדינה להחזיר לילדים שלנו. מה ההבדל בין זה לבין ילד שמגיע מתרומת זרע? אמהות חד-הוריות ששוחחנו עימן אמרו שיעדיפו תרומת זרע מנפטר כי פה מגיעה משפחה, יודעים מי האבא ולילד יש שורשים שלמים וכולם יכולים לספר לילד על אבא".
עירית אורן גונדרס מייסדת ויו״ר עמותת אור למשפחות*עירית אורן גונדרס מייסדת ויו"ר עמותת אור למשפחותצילום: מוקי שוורץ
"נקודת המוצא היא שכל אדם רוצה בהמשכיות", טוענת עירית אורן גונדרס סא"ל (מיל') ויו"ר עמותת "אור למשפחות": "אחרי שהורים איבדו את הדבר הכי יקר להם, ונכד ידליק להם אור בבית, לאף אחד בעולם אין זכות לומר ראוי או לא ראוי. הטענה שילד ייוולד יתום היא טענה לא נכונה. יש היום מאות ואלפי אמהות שלא מוצאות בן זוג לחיים. הן מוצאות את עצמן מכתתות את רגליהן, משלמות הרבה כסף לבנק הזרע ומגדלות ילד שאין לו משפחה ודמות אב ודמות לחיקוי. במקרים האלה לילד יהיה אבא", מסכמת גונדרס, "הוא קיים אבל לא חי".
פורסם לראשונה: 00:00, 20.02.24