עלייה חדה באבחון מחלת המין עגבת (סיפיליס) – בעיקר בקרב גברים. מנתונים שהגיעו ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" עולה כי רק באזור תל-אביב אובחנו בשנת 2023 קרוב ל-310 גברים עם עגבת, וכ-40 נשים בלבד. לשם השוואה, בשנת 2019 אובחנו פחות מ-260 גברים עם המחלה. לפני עשר שנים התגלו 70 גברים חולים בלבד. ברמה הארצית הנתונים מובהקים אף יותר: בשנת 2010 אובנו פחות מ-50 בני אדם, גברים ונשים, עם מחלת המין. זאת לעומת קרוב ל-500 בני אדם ב-2023. כלומר: קרוב לפי עשרה מאובחנים.
1 צפייה בגלריה
עגבת מחלת מין כיב
עגבת מחלת מין כיב
כיב כתוצאה מעגבת
(צילום: shutterstock)
לדבריה של ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש חטיבת בריאות הציבור במשרד הבריאות, חלק ניכר מהנדבקים הם גברים המקיימים יחסי מין עם גברים, "בעולם ובישראל רואים בשנים האחרונות, וביתר שאת מאז כניסת הטיפול המונע, זינוק באבחון מחלות המין. בישראל העלייה בעגבת היא הכי בולטת וזה בזכות הניטור שהוא יותר מהימן עקב בדיקות סיקור קבועות לנשים בהיריון, בחידוש מרשם טיפול מונע ל-HIV ועוד. עגבת היא מחלה מידבקת מאוד, כאשר עיקר העלייה בתחלואה היא בגברים, בעיקר במחוז תל אביב ונובעת ככל הנראה מיחסי מין לא מוגנים בין גברים".
ד"ר שרון אלרעי פרייסד"ר שרון אלרעי פרייסצילום: משרד הבריאות
משרד הבריאות מפעיל כל השנה שתי מרפאות לאבחון ולטיפול במחלות מין, מרפאת לוינסקי בתל אביב ומרפאת הפרסים בחיפה, שמציעות שירות אנונימי וללא תשלום לבדיקות ולטיפול במחלות מין. בנוסף, ניתן להיבדק בכל אחת מקופות החולים דרך הרופא המטפל. לדברי ד"ר אלרעי פרייס, "חשוב להקפיד על קיום יחסי מין מוגנים ולדעת שPrEP, הטיפול המונע ל-HIV, אינו מגן מפני מחלות מין אחרות, ובהן עגבת, זיבה וכלמידיה. אנחנו צפויים לקיים במהלך החודש אירועי הסברה נקודתיים לקהילה הגאה ובאמצעות המרפאות שלנו בתל אביב ובחיפה להציע למטופלים להיבדק".
עגבת אינפו לפי מין
במרפאות קופות החולים ובבתי החולים מעידים גם כן על עלייה חדה ומתמשכת בכמות הנדבקים והמאובחנים החדשים. "אין לכך הסבר ברור, אבל בפירוש נצפית עליה דרמטית בשכיחות המחלה", אומר ד"ר דודו ששה, מנהל המרפאה למחלות מין באיכילוב. "לפי דוחות ה-CDC (המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב) נצפית בעשור האחרון עלייה של מאות אחוזים במחלה ועלייה זו נצפית גם בישראל. במרפאתי אני רואה מדי שבוע חמישה מקרים חדשים של עגבת בממוצע, ואני רק רופא אחד מני רבים".
ד"ר דוד ששה מבית החולים איכילובד"ר דוד ששהצילום: ניר ששון
לדבריו, "העלייה בשכיחות העגבת היא חלק מהעלייה בשכיחות כל הזיהומים העוברים במגע מיני, וההסברים לכך מגוונים. בין היתר, שינויים חברתיים שמתרחשים בשנים האחרונות כמו פתיחות בנוגע למין, מין איננו טאבו יותר, ריבוי של פרטנרים מיניים נפוץ בקרב גברים ונשים, ויש פחות הקפדה על שימוש בקונדום. עניין חשוב בהקשר זה הוא החשש ההולך ופוחת מהדבקה ב-HIV בגלל הטיפול היעיל. לאנשים החיים עם HIV יש תוחלת חיים הדומה לתוחלת החיים של אנשים ללא HIV, ועם הירידה בחשש מ-HIV יש פחות הקפדה על מניעת הדבקה".
בדומה לד"ר אלרעי פרייס, גם ד"ר ששה מצביע על מגמה דומה של הדבקה בקהילה הגאה. "חלק גדול ממקרי העגבת במדינת ישראל מאובחנים בקרב גברים המקיימים יחסי מין עם גברים. מאידך חשוב לזכור כי בשנים האחרונות ה-CDC מתריע מפני עגבת בקרב נשים הרות, כולל מקרים של סיבוכים ופגיעה בעובר – ואנחנו רואים זאת גם בישראל. הדבר מלמד כי עגבת זולגת גם לאוכלוסייה ההטרוסקסואלית ומספר המקרים בכלל האוכלוסייה צפוי שימשיך לעלות".

חשוב לאבחן בזמן ואפשר להימנע מהדבקה

עגבת היא מחלת מין הנגרמת כתוצאה מחשיפה לחיידק טרפונמה פלידום בעקבות מגע מיני לא מוגן. למחלה שלושה שלבים: ראשוני, שניוני ושלישוני. בשלבים המאוחרים שלה היא יכולה לגרום למגוון רחב של בעיות ופגיעות באיברים פנימיים וגם למוות, אם כי מדובר על מקרים נדירים ביותר שלא אובחנו במשך שנים. "עגבת היא לכאורה מחלה שפשוט לטפל בה", מסביר ד"ר ששה. "הטיפול הוא באנטיביוטיקה פניצילין. מאידך, פעמים רבות הסימנים של המחלה קלים או כאלה שניתן להתעלם מהם. הסיכון הטמון בהיעדר טיפול נובע מהסיבוכים של עגבת, ובראש ובראשונה סיבוכים במערכת העצבים המרכזית".
תסמיני מחלת העגבת
עגבת מוקדמת עלולה לגרום בשיעור לא מבוטל לדלקת קרום המוח, לשיתוק בעצבי הפנים, לפגיעה בשמיעה או בראייה. פגיעות אלה עלולות לגרום לנכות. בנוסף, עגבת מוקדמת שלא טופלה נכנסת לשלב "רדום" שעלול להימשך שנים רבות ואף עשרות שנים, שבו אין כל סימן לזיהום פרט לעדות לנוגדנים לחיידק בבדיקות דם. בכל זאת עלולים להתפתח סיבוכים קשים אפילו לאחר שנים רבות של עגבת רדומה ובכלל זה פגיעות קשות במערכת העצבים המרכזית כמו שיתוק, כאבים, פגיעה קוגניטיבית ופסיכיאטרית, פגיעות בלב ובכלי הדם הגדולים, ופגיעות באיברים נוספים.
זו הסיבה שכדאי שכל אדם פעיל מינית שייתכן שנחשף לעגבת, בעיקר אם הוא משתייך לקבוצות הסיכון כמו גבר שמקיים יחסי מין עם גברים ייבדק לעגבת בתדירות התלויה במידת החשיפה. גורם הסיכון המשמעותי ביותר להדבקה בעגבת הוא מידת החשיפה, ולכן הדרך המשמעותית ביותר למניעת עגבת היא הפחתת החשיפה וצמצום מספר הפרטנרים למין. בנוסף, חשוב להקפיד על שימוש בקונדום ביחסי מין שאינם בזוגיות מונוגמית וארוכת טווח. "קונדום אמנם לא מונע ב-100 אחוזים הדבקה, כי מדובר בזיהום העובר גם בסקס אוראלי", אומר ד"ר ששה, "אבל הוא מפחית בצורה משמעותית את הסיכון להידבק. דרך חשובה נוספת למניעה היא בדיקה וקבלת טיפול אנטיביוטי במקרה שזוהתה הדבקה. אם אנשים שנדבקו יאובחנו ויטופלו מוקדם – תופסק שרשרת ההדבקה".
פורסם לראשונה: 00:00, 03.06.24