בשורה מעודדת לתושבי הנגב המערבי ובפרט לאנשי עוטף עזה, שהיו במוקד של מתקפת 7 באוקטובר: מינהלת "תקומה" ומשרד הבריאות יפתחו בשבועות הקרובים במועצה האזורית אשכול מרפאה חדשה לבריאות הנפש שתפעל חמישה ימים בשבוע ותיתן מענה למאות ואולי אלפי מטופלים אשר משוועים לעזרה נפשית בעקבות טראומות 7 באוקטובר.
הקמת המרפאה הייתה ממילא בתכנון, אולם באגף הבריאות של מינהלת "תקומה", בראשות ד"ר מאיה גולן, הוחלט להאיץ את פתיחתה עקב המצב: מאז פרוץ המלחמה יש זינוק של מאות אחוזים במספר הפניות לקבלת עזרה נפשית, מצד בני בכל הגילים.
1 צפייה בגלריה
הנזק לבתים בקיבות בארי
הנזק לבתים בקיבות בארי
הנזק מטבח 7 באוקטובר בבארי. הנזק הנפשי נשאר
(צילום: REUTERS /Ronen Zvulun)
מרכזי החוסן עובדים מסביב לשעון, הם מתוגברים בכמות לא קטנה של מטפלים, ועדיין ישנם תורים ארוכים. אזרחים נדרשים להמתין לעיתים שבועות ארוכים בין תור לתור, ויש כאלה שפשוט נאלצים לנסוע מרחקים גדולים על מנת לקבל סיוע במקומות אחרים ברחבי המדינה. בנוסף, ההערכה היא שתושבים רבים יחזרו הביתה כבר בקיץ הקרוב – ואז יחול גידול חד בכמות הבקשות לטיפול.
איריס עזרא, מנהלת האגף לשירותיים חברתיים באשכול: "אנחנו בטוחים שמרבית האנשים יצליחו לחזור למסלול חיים נורמלי, ככל שניתן, אבל לשם כך הם צריכים תמיכה. שיהיו ברור: מבחינת החלק שלנו – האירוע של 7 באוקטובר עוד רחוק מסיום"
המרפאה תוקם בשטח השיפוט של המועצה האזורית אשכול. ינהל אותה פרופ' דורון תודר, מנהל בית החולים הפסיכיאטרי בבאר שבע, והיא תכלול צוות ותיק ומיומן של מטפלים. המרפאה תהיה פתוחה לכלל הציבור ולחברי כל קופות החולים. במקום יהיו פסיכיאטר ילדים, פסיכיאטר מבוגרים, פסיכולוגים ובעלי מקצוע נוספים מתחום בריאות הנפש.
מי שנשא עד היום בנטל אלו מרכזי החוסן במועצות האזוריות ובשדרות, שנותנים מענה נפשי הן לתושבים שחזרו לבתיהם והן לאלה שנמצאים במוקדי הפינוי. עכשיו הם מקבלים חיזוק אמיתי. "זו בשורה של ממש עבורנו", אמרה איריס עזרא, מנהלת האגף לשירותים חברתיים במועצה האזורית אשכול, "מעבר לכך שאנחנו היינו במוקד אירועי 7 באוקטובר, עם כל ההשלכות לכך, אנחנו הפריפריה של הפריפריה הרחוקה.
"בריאות וחינוך הם שני המרכיבים העיקריים שעשויים לסייע לתושבים לחזור הביתה, ומרכז שכזה הוא צעד גדול בדרך לכך. כשמביאים עד אלינו את שירותי בריאות הנפש שישתלבו כמערך משלים למערך החוסן שלנו, עם השירותים החברתיים ומרכז חוסן, שכל אחד יודע מהו תחומו, נדע לעבוד בסינרגיה למען התושבים. התושבים לא יצטרכו יותר לחכות לפסיכיאטר חודשים ארוכים או לנסוע לקבל שירות במקומות רחוקים. הם יקבלו את השירות בבית. יש פניות לסיוע בכמויות גדולות בכל האזור".
היא מוסיפה: "אצלנו למשל, מרכז החוסן גדל מ-20 מטפלים ליותר מ-200 מטפלים, אבל האזור כולו צריך הרבה עזרה. אנחנו בטוחים שמרבית האנשים יצליחו לחזור למסלול חיים נורמלי, ככל שניתן, אבל לשם כך הם צריכים תמיכה. שיהיו ברור: מבחינת החלק שלנו – האירוע של 7 באוקטובר עוד רחוק מסיום. אפילו בשורות קשות בנוגע לחטופים, כמו אלה שקיבלנו לפני כמה ימים, מחזירות אנשים אחורה. הם זקוקים לעזרה, והמון".
פורסם לראשונה: 00:00, 06.06.24