גילעד הדרי (42) מאלון מורה איבד את רגלו במבצע חומת מגן, כשנכנס לחלץ את 13 חיילי גולני שנהרגו בתקרית בג'נין. בעקבות האירוע, הוא הוגדר גם כהלום קרב. לפני כארבע שנים הדרי נוכח בזירת הפיגוע בצומת אריאל, מה שהעיר מחדש את מה שעבר כלוחם. אחרי המתנה ארוכה, קיבל את כלבת השירות גולדה, ששינתה הכל. "היא פשוט מלאך", מספר הדרי. "בזכותה אני רגוע יותר, יש לי פחות התקפי זעם. כשאני עצבני היא מיד מגיעה אליי ומלקקת אותי. אם לא היא, יכול להיות שלא הייתי פה היום".
4 צפייה בגלריה
גילעד הדרי כלבת השירות גולדה
גילעד הדרי כלבת השירות גולדה
"היא פשוט מלאך". גילעד הדרי וכלבת השירות גולדה
(צילום: אלבום פרטי)
אלא שלא כולם מבינים את חשיבותה של גולדה ושל כלבי השירות האחרים לחייהם של הלומי הקרב בישראל. "יש מקומות שאני אפילו לא יוצא אליהם, כי אני מפחד שלא יכניסו אותי איתה", הוא אומר. "להופעות מוסיקה או סטנדאפ אני בכלל לא הולך, למרות שהייתי רוצה מאוד, כי אני חושש מהתגובות של הסביבה".
בנצי אלקון: "לפני שנתיים הגעתי לעשות בדיקת דם עם הכלב בקופת חולים, והמנהלת גירשה אותו. הלכתי הביתה ומאז לא עשיתי בדיקות דם, מעל שנתיים. חליתי בסרטן ואני חייב לעשות בדיקות, אבל לא מסוגל אחרי מה שחוויתי"
169 כלבי שירות פעילים כיום בישראל ועוד 213 בהכשרה, אך אין רגולציה מסודרת שמאפשרת להם להיכנס למרחב הציבורי כמו כלבי הנחייה. "חלק מתסמיני פוסט-טראומה הם הימנעות ממקומות ציבוריים והומי אדם", מסבירה נועה רופא, ראש היחידה לשירותים פסיכוסוציאליים באגף השיקום במשרד הביטחון. "כיום לצערנו, אין הבנה למענה השיקומי טיפולי הזה, מה שפוגע ממשית באיכות חייהם".
נדב וירש: "כשאתם רואים אנשים עם כלבי שירות תזכרו שהיה שם חייל עם מדים שסובל יום־יום ורק רוצה להשתלב בחברה. תבינו שמדובר בגיבורים"
נדב וירש (32) מרמת גן, יו"ר "פורום יהלומי קרב", ארגון המסייע לחיילי צהל שנפצעו בקרב, אובחן כהלום קרב אחרי שלחם ברפיח במבצע צוק איתן. לפני כשש שנים קיבל את ג'וי, כלב השירות שהפך לחלק בלתי נפרד ממנו. "הוא מזהה אותי כשקשה לי, מרגיע אותי נותן תחושת ביטחון. זה כלב מציל חיים".
4 צפייה בגלריה
נדב וירש הלום קרב וכלב השירות שלו
נדב וירש הלום קרב וכלב השירות שלו
נגב וירש וג'וי. "זה כלב מציל חיים"
(צילום: טל שחר)
גם וירש נאלץ להתגונן מול תגובות קשות במקומות ציבוריים. "במסעדות מסתכלים על ג'וי מוזר. לאחרונה חיפשתי דירה ובעלת הבית שאלה אם יש לי כלב. אמרתי לה שיש לי כלב שירות טיפולי. בסוף הפסדנו את הדירה בגלל ג'וי. כשאתם רואים אנשים עם כלבי שירות תזכרו שהיה שם חייל עם מדים שסובל יום־יום ורק רוצה להשתלב בחברה. תבינו שמדובר בגיבורים".
קובי לוי: "הכלב אמור לתת לי ביטחון במרחב הציבורי, אבל כל יציאה איתו הופכת לסטרס. עוד שנה יהיו עוד הרבה אנשים עם כלבי שירות, ואני לא רוצה שיעברו את מה שאני עובר"
קובי לוי (36) מאשדוד, המוגדר כהלום קרב אחרי שלחם במבצע עופרת יצוקה, קיבל את מורפיוס שלא עוזב אותו לרגע. "הכלב מרגיש אותי. דקה לפני ההתקף והוא קופץ, מלקק, מרגיע ומעיר אותי מסיוטי לילה". גם הוא נתקל בתגובות עוינות. "אמרו לי במסעדה לצאת החוצה כי הכלב יבריח לקוחות. באוטובוס נתנו לי דוח כי הפקח אמר שהוא לא ראה כלב שירות שחור. הכלב אמור לתת לי ביטחון במרחב הציבורי, אבל כל יציאה איתו הופכת לסטרס. עוד שנה יהיו עוד הרבה אנשים עם כלבי שירות, ואני לא רוצה שיעברו את מה שאני עובר".
4 צפייה בגלריה
קובי לוי הלום קרב וכלב השרות שלו
קובי לוי הלום קרב וכלב השרות שלו
קובי לוי ומורפיוס. "כל יציאה איתו הופכת לסטרס"
(צילום: תומר שונם הלוי)
בנצי אלקון (52) מגדרה, המוגדר כהלום קרב אחרי שלקח חלק בכמה אירועי לחימה, וביניהם מלחמת לבנון השנייה, קיבל את הכלב לוגו לפני כשנתיים. "לפניו כמעט לא יצאתי מהבית. בזכותו חזרתי לחיות. אבל אנשים נוגעים בכלב ללא אישור ושואלים אותי שאלות על הפוסט-טראומה. לפני שנתיים הגעתי לעשות בדיקת דם בקופת חולים, והמנהלת גירשה אותו. הרגשתי מותקף והלכתי הביתה ומאז לא עשיתי בדיקות דם, מעל שנתיים. חליתי בסרטן ואני חייב לעשות בדיקות, אבל לא מסוגל אחרי מה שחוויתי.
4 צפייה בגלריה
 בנצי אלקון וכלב השירות שלו
 בנצי אלקון וכלב השירות שלו
בנצי אלקון. "בזכותו חזרתי לחיות"
(צילום: קובי קואנקס)
"הייתה פעם שנסעתי למלון שעובד עם משרד הביטחון, וידאתי קודם שאפשר לבוא עם הכלב. כשירדנו לארוחת בוקר לא הורשיתי להיכנס איתו. מיד הלכתי הביתה".
פורסם לראשונה: 00:00, 21.06.24