התחלואה בדלקת ריאות משמעותית יותר, ומתמשכת גם לחודשי הקיץ. כך עולה מנתוני קופת החולים מכבי שהגיעו לידי "ידיעות אחרונות" ו-ynet. נתוני הקופה מצביעים על זינוק באבחנת דלקות הריאות, אך יש להדגיש כי אבחנה מדויקת נעשית על בסיס נתוני אשפוז וצילומי חזה - ולא כל המבוטחים אושפזו או עברו צילום. חלקם אובחנו באופן קליני בלבד.
2 צפייה בגלריה
דלקת ריאות, צילום ריאות
דלקת ריאות, צילום ריאות
עלייה בתחלואה בדלקת ריאות, גם בקיץ
(צילום: shutterstock)
על פי הנתונים, בין החודשים ינואר למאי השנה, נרשמה עלייה של 57 אחוזים במבוטחי הקופה שאובחנו עם דלקת ריאות לעומת החודשים המקבילים בשנת 2023. בעוד שבשנה שעברה אובחנו באותו פרק זמן כ-9,000 מבוטחים עם המחלה, השנה אובחנו כ-14 אלף. 41 אחוז מכלל המאובחנים השנה הם בני נוער וילדים.
יש לציין כי גם על פי נתוני משרד הבריאות המפורסמים בדוחות הרשמיים שלו עולה שלא רק שתחלואת דלקת הריאות השנה הגבוהה ביותר מאז שנת 2019 – היא רשמה שיאי אבחונים גם בחודשים שבהם בדרך כלל שכיחותה דועכת.
לדבריו של ד"ר ערן רוטמן, ראש חטיבת הבריאות במכבי, "העלייה החדה נובעת מתחלואה נגיפית נשימתית קשה יותר השנה בשילוב של ירידה בהתחסנות השנתית לשפעת בכל הארץ, וזאת בנוסף להתפשטות עולמית של חיידק המיקופלסמה שמהווה גורם שכיח לדלקת ריאות. בסופו של דבר, אחד הסיבוכים של שפעת זה דלקת ריאות. למעשה זה הסיבוך המשמעותי וזה גם מה שמביא אוכלוסיות קשות כמו קשישים לתמותה משפעת.
"לא כל דלקות הריאה נגרמות משפעת, וחלק מהן נגרמות מחיידקים שאינם קשורים לשפעת, אך בהחלט יכול להיות שזה כן גורם שהיווה עוד רכיב משפיע. באשר למיקופלסמה, זהו אחד המחוללים השכיחים לדלקות ריאה בקהילה והוא אינו חיידק חדש ומפתיע".
פרופ' צחי גרוסמן, יו"ר איגוד רופאי הילדים: "בחודשיים האחרונים אנחנו רואים עלייה במספר הילדים במרפאות. אנחנו לא רואים מספרים כאלו בדרך כלל בתקופה הזו של השנה. למרות שזה קיץ יש לשים לב לחום ושיעול וכן להביא את הילד לבדיקת רופא לצורך מתן הטיפול האנטיביוטי, ולא להתעלם"
ד"ר רוטמן מוסיף כי "תחלואת החורף החלה השנה בשלב מאוחר לעומת השנה שעברה, ולכן מה שקרה בחודש מאי, קרה בשנה החולפת כבר בחודש אפריל. ועדיין, גם כשמשווים לחודש אפריל 2023 העלייה החדה אבסולוטית, הן מבחינת כמות האבחנות והן מבחינת כמות ההפניות למיון.
"השונות בהתנהלות של מחלות נשימתיות בשנים האחרונות הייתה מאוד שונה משנה לשנה גם בגלל הקורונה. זה לא משהו שמחייב את מערכת הבריאות להתייחסות אחרת מבחינת טיפולים ומניעה. השנה גם תחלואת השפעת הופיעה מאוד מאוחר ביחס לשנים קודמות. תחלואות החורף הנשימתיות הופיעו השנה יותר מאוחר ואת זה ראינו גם סביב דלקות הריאה".
2 צפייה בגלריה
רופאה בודקת ילדה, דלקת ריאות
רופאה בודקת ילדה, דלקת ריאות
לא להתעלם מסימני המחלה, למרות העונה החמה. דלקת ריאות בילדים
(צילום: shutterstock)
יו"ר איגוד רופאי הילדים, פרופ' צחי גרוסמן: "מדובר על מחלה שמתאפיינת בחום, שיעול ובמצבים מתקדמים יותר גם קוצר נשימה. הממצא הראשוני בבדיקה הוא זיהוי חרחורים בריאות, אך המאפיינים הללו לא תמיד מוכיחים שמדובר בדלקת ריאות באופן חד משמעי. ההוכחה הסופית היא תמיד בצילום רנטגן אלא שבמצבים שגרתיים של רפואת ילדים בקהילה אנחנו לא מרבים בשליחת הילדים לצילומים הללו ונותנים טיפול אנטיביוטי.
"בחודשיים האחרונים אנחנו רואים עלייה במספר הילדים במרפאות שמתמודדים עם התמונה הזו. אנחנו לא רואים מספרים כאלו בדרך כלל בתקופה הזו של השנה. למרות שזה קיץ יש לשים לב לחום ושיעול וכן להביא את הילד לבדיקת רופא לצורך מתן הטיפול האנטיביוטי, ולא להתעלם".
פורסם לראשונה: 00:00, 16.06.24