הייסורים הכרוכים בניתוחים תחתונים להתאמה מגדרית עבור נשים ישראליות יפחתו משמעותית בזכות הכפלת מספר הרופאים בארץ שמבצעים את ההליכים הללו. זאת הודות לשבירת המונופול ההיסטורי של המרכז הרפואי שיבא בביצוע הליכים אלה בארץ. ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet נודע כי בחודשים האחרונים ולאחר אישור שניתן על ידי משרד הבריאות מתבצעים ניתוחים להתאמה מגדרית במרכז הרפואי בילינסון ובעתיד הקרוב גם באיכילוב. הודות לכך, יתקצר זמן ההמתנה עבור הליכים אלו ויעמוד על פחות משנתיים.
יש לציין כי ברקע ההמתנה החריגה העדיפו נשים טרנסג'נדריות רבות לעבור את הניתוח בחו"ל, לרוב בתאילנד, בעלות של עשרות אלפי דולרים, לעומת הניתוח בארץ, שניתן במימון ציבורי, לאחר אישור ועדה של משרד הבריאות.
3 צפייה בגלריה
דגל קהילת טרנסג'נדרים
דגל קהילת טרנסג'נדרים
בשורות טובות לטרנסיות בישראל. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
את הניתוחים בבילינסון תבצע ד"ר קרן חיה כהן, פלסטיקאית מבית החולים, ששבה מניו יורק. שם עברה הכשרה מקצועית בבית החולים מאונט סיני, אחד מבתי החולים המובילים בעולם בניתוחים להתאמה מגדרית. "הרעיון התגבש עוד בסטאז' שלי באיכילוב, שם הייתה לי היכרות עם נשים טרנסיות שהגיעו למיון", היא אמרה. "כשראיתי חלק מתוצאות הניתוחים, שבוצעו לעיתים במקומות פיראטיים בחו"ל, שאלתי למה הניתוחים הללו צריכים להיות בכל מיני מקומות נידחים בעולם ולמה האוכלוסייה הזו לא מטופלת כמו שצריך. אני מסתכלת על הניתוחים הללו כמצילי חיים ולא רק משפרי חיים, וזה נותן לי הרבה מאוד סיפוק לעשות את זה", סיכמה.
ד"ר קרן חיה כהן: "כרגע נעשים בבלינסון ניתוחי MTF (יצירת איבר מין נקבי) בלבד. השאיפה היא שברגע שנמצא אורולוג נעשה גם ניתוחים ליצירת איבר מין גברי. המטרה היא שתהיה לאוכלוסייה גם אפשרות לבחור ושהתורים לא יהיו במרחק שלוש שנים"
עד כה בוצעו בבילינסון שני ניתוחים תחתונים, וניתוחים נוספים שובצו כבר חמישה חודשים קדימה. "ללמוד את הניתוחים הללו היה רעיון שלי עם המון תמיכה ממנהל המחלקה שלי פרופ' דין עד-אל", סיפרה ד"ר כהן. "זמני ההמתנה לניתוחים הללו בישראל עמדו על ארבע שנים והם הצטמצמו בזכות הוספת ימי ניתוח בשיבא. כיום זמני ההמתנה הם בערך שנתיים או שלוש שנים, מה שעדיין מוביל נשים רבות לנסוע לחו"ל. עכשיו זה יתקצר משמעותית ובבילינסון יהיו ארבעה ימי ניתוח בחודש".
3 צפייה בגלריה
ד"ר קרן חיה כהן
ד"ר קרן חיה כהן
ד"ר קרן חיה כהן. "הניתוחים הללו מצילי חיים ולא רק משפרי חיים"
(צילום: שאול גולן)
כרגע נעשים בבלינסון ניתוחי MTF (יצירת איבר מין נקבי) בלבד. "השאיפה היא שברגע שנמצא אורולוג נעשה גם ניתוחים ליצירת איבר מין גברי", הוסיפה הרופאה. "המטרה היא שתהיה לאוכלוסייה גם אפשרות לבחור ושהתורים לא יהיו במרחק שלוש שנים. מעבר לעלויות הגבוהות של הניתוח בחו"ל, המעקבים בסוף מבוצעים בישראל. כשאת לא עושה את המעקבים אצל מי שניתח אותך – יש לכך משמעות".
בילינסון, כאמור, לא לבד. בחודש אוגוסט הקרוב יחל ד"ר אהוד פליס, רופא פלסטיקאי מומחה מהמרכז הרפואי איכילוב, את הכשרתו המקצועית במאונט סיני, וכשישוב בעוד כשנתיים יחל בית החולים לבצע את הניתוחים. בכך למעשה צפויים להתווסף בסך הכל עוד שמונה ימי ניתוח בכל חודש, ובמקום שני רופאים בלבד שפעלו בשיבא יהיו ארבעה שיבצעו את הניתוחים. "ביצוע הניתוחים באיכילוב ישלים את סל השירותים המלא שלנו עבור הקהילה וכחלק מהמרכז לבריאות טרנסג'נדרים באיכילוב המנוהל על ידי ד"ר איריס יעיש", אמר ד"ר רועי צוקר, מנהל תחום רפואת הלהט"ב באיכילוב.
3 צפייה בגלריה
נינה הלוי
נינה הלוי
נינה הלוי. "הגדלת ההיצע תקל על הסבל הכרוך בהמתנה ארוכה"
(צילום: אביגיל עוזי)
כפי שפורסם בעבר, גם במרכז הרפואי לגליל בוצעו בעבר שישה ניתוחים מסוג זה, אך הם נעשו על ידי רופאי שיבא והפרופ' האמריקני לורן שכטר שהגיע לארץ במיוחד כדי לבצעם. כעת מדובר על הצטרפות קבועה של בית חולים נוסף למערך הניתוחים.
בקהילה הטרנסית בירכו על המהלך ההיסטורי. "כניסה של בית חולים נוסף כשחקן רציני בעולם הרפואי של התאמה מגדרית היא בשורה טובה עבור מטופלות ומטופלים על הקשת הטרנסית", שיתפה נינה הלוי, פעילה ב"פרויקט גילה" להעצמה טרנסית, המשמשת כנציגת ציבור בוועדה הארצית לניתוחי התאמה מגדרית של משרד הבריאות. "הגדלת ההיצע תקל על הסבל הכרוך בהמתנה ארוכה ותאפשר לנו לקבל החלטות רפואיות באופן מושכל ומאוזן, ולהגיע לניתוחים שלנו במוכנות וברוגע".
פורסם לראשונה: 00:00, 17.06.24