השפעות המלחמה ניכרות גם במוסדות להשכלה גבוהה: עלייה של 122 אחוזים בפניות סטודנטים ואנשי צוות אקדמי לטיפול נפשי מאז 7 באוקטובר.
כך נחשף השבוע במפגש ראשון מסוגו של פורום תוכנית "חוסן לאקדמיה", בניהולה של הקואליציה הישראלית לטראומה ובהשתתפות 22 מוסדות אקדמיים. "המלחמה והשלכותיה פוגשות את כולנו, גם צעירים באקדמיה כמובן", אמרה מיכל אלרן, מנהלת תוכנית "חוסן לאקדמיה" בקואליציה הישראלית לטראומה. מטרתה של התוכנית לספק מענים ושירותים ייחודיים לחיזוק החוסן הנפשי במוסדות האקדמיים.
אינפו מצוקת סטודנטים פניות לקבלת סיוע נפשי
הנתונים נאספו מהמוסדות האקדמיים המשתתפים בתוכנית, אוניברסיטאות ומכללות, מספיר בדרום ועד מכללת תל-חי בצפון. במוסדות האקדמיים באזור המרכז נרשמה עלייה של כ-144 אחוזים בפניות לטיפול נפשי מאז תחילת המלחמה. זאת, לעומת עלייה של 20 אחוזים במוסדות האקדמיים בצפון. הנתון המדאיג ביותר הגיע מהמוסדות האקדמיים בדרום, עם עלייה של 600 אחוזים בפניות לסיוע פסיכולוגי.
תוכנית "חוסן לאקדמיה" ביוזמת ובתמיכת קרן רוטשילד, התאחדות הסטודנטים, קרן גרוס, קרן עזריאלי וה-JFNA, נועדה להתאים את מודל מרכזי החוסן הפועלים ברשויות המקומיות למוסדות האקדמיים.
סימן נוסף למצוקה, הוא ההכפלה בשיעור הסטודנטים השוקלים לפרוש מהתואר מאז המלחמה. השנה 38 אחוזים מהסטודנטים שקלו לפרוש, לעומת 20 אחוזים בימי שגרה. בפרק התעסוקה נמצא כי 22 אחוזים נאלצו להיעדר מהעבודה למשך זמן רב, 20 אחוזים סיפרו על עיכוב בתחילת העבודה ו-11 אחוזים פוטרו או הוצאו לחל"ת בעקבות המלחמה. “המלחמה חשפה את הפגיעות הגדולה של סטודנטים במצבי משבר - הן מבחינה נפשית והן מבחינה תעסוקתית”, סיכם אלחנן פלהיימר, יו"ר ההתאחדות הארצית של הסטודנטים.
פורסם לראשונה: 00:05, 27.06.24