דיונים סביב האיסור על יבוא ביציות מופרות מחו"ל לישראל מדירים שינה מעיניהם של זוגות רבים בתהליכי פוריות. הדיונים מתקיימים בימים אלו בין משרד הבריאות למשרד המשפטים, והאיסור, שעשוי להיכנס לתוקף באוגוסט, עלול לפגוע בזוגות רבים. אין זו הפעם הראשונה שמשרד הבריאות מנסה לעצור הבאת ביציות מופרות. ניסיון קודם מחודש אוגוסט האחרון נבלם לבסוף לאחר הפרסום ב-ynet ובעקבות לחץ ציבורי.
"ההחלטה הזו תפלה זוגות חד-מיניים בפועל, גם אם כוונת המחוקק איננה זו", אומר יונתן קצנלנבוגן, שיחד עם בן זוגו, גילי איזבל, מנסים להביא ילדים משותפים לעולם. "רוב האנשים שמביאים ביציות מופרות לארץ הם חד-מיניים. הרבה מהנשים שפונות לפונדקאות משתמשות בביציות שלהן, שהוקפאו מבעוד מועד. הדרישה לביציות היא חובה עבור זוגות הומואים, כי לנו אין אפשרות אחרת".
3 צפייה בגלריה
מימין: רז חמו (בן זוגה של שיזף), שיזף חמו (פונדקאית), יונתן קצנלנבוגן וגילי איזבל
מימין: רז חמו (בן זוגה של שיזף), שיזף חמו (פונדקאית), יונתן קצנלנבוגן וגילי איזבל
מימין: רז חמו (בן זוגה של שיזף), שיזף חמו (פונדקאית), יונתן קצנלנבוגן וגילי איזבל
החוק כיום אוסר על יבוא ביציות מופרות, וזאת כדי לפקח על תנאי ההפריה בבתי החולים בישראל. על כן, מותר יבוא מחו"ל של ביציות בלבד. אולם, בפועל התיר משרד הבריאות לאורך השנים את יבוא הביציות המופרות בשל סיכויי ההפשרה והקליטה הגבוהים יותר לעומת ביציות שאינן מופרות. מעת לעת האריך משרד הבריאות את התקנה המאפשרת את הבאת הביציות המופרות, אך עתה המדיניות הזו עומדת בסימן שאלה.
הזוג, בשנות ה-30 לחייהם מתל-אביב, שיתפו את "ידיעות אחרונות" ו-ynet בקשיים שחוו מאז ניסו להפוך להורים באמצעות יבוא לארץ של ביציות שאינן מופרות. "הבאנו ביציות מקפריסין ממניעים כלכליים, משום שביציות לא מופרות זולות יותר מהחלופה", סיפר יונתן. "נאמר לנו שהפשרה של ביציות טובה לנו כמו הפשרה של ביציות מופרות. מה שלא נאמר לנו זה שהסטטיסטיקות הללו נכונות ונלקחות בדרך כלל כשההקפאה וההפשרה נעשית באותה מרפאה. אולם במקרה של הקפאה במקום אחד, שינוע והפשרה במקום אחר – נפגעים אנושות סיכויי ההישרדות של הביציות. זה מה שקרה לנו. למעשה הבאנו 20 ביציות מקפריסין מתוך הנחה שזה יספיק לנו לשתי לידות. בפועל רוב הביציות לא שרדו את ניסיונות ההחזרה. בניסיון האחרון הפשרנו את כל מה שנותר".
3 צפייה בגלריה
הפריה חוץ גופית IVF
הפריה חוץ גופית IVF
הפריה חוץ גופית. רוב הביציות לא שורדות את ההחזרה
(צילום: shutterstock)
יונתן וגילי השקיעו את הונם בהגשמת חלומם להפוך להורים ומקווים שיוכלו הפעם לממש אותו, אם האיסור לא יעבור. "כרגע אנחנו מחויבים להמשיך להביא לארץ ביציות ולא עוברים מוקפאים בשל השינוי במדיניות משרד הבריאות ואף אחד לא לוקח על זה אחריות", הסביר. "מדובר על 14 אלף יורו שלמעשה לא יוחזרו אלינו ונצטרך לעשות הכל מחדש אם השינוי ייצא לפועל. ההיריון הזה הוא לא היריון רגיל ובסופו של דבר אנחנו נמצאים במערכת יחסים מורכבת וכל פעם יש הרבה מטען שמושקע בכל החזרה וברגע שהביציות אינן טובות מספיק זה מכניס את כל התהליך למתח".
100 נשים פונדקאיות בפנייה למשרד הבריאות: "אם יביאו ארצה ביציות קפואות, שאין לדעת את פוטנציאל הפרייתן, לא נדע כמה עוברים תקינים יש ברשות ההורים. בסיטואציה כזו אנו נערכות להפקדה, נפשית ופיזית, ורק ביום ההפקדה מתגלה שכלל אין מה להפקיד, כי אין עוברים תקינים. מדובר ברכבת הרים רגשית שעלולה להסתיים במפח נפש של ממש"
ברקע המאבק לבלימת ההחלטה, שיגרו בימים האחרונים יותר מ-100 נשים פונדקאיות מכתב להנהלת משרד הבריאות בנושא וביקשו להמשיך ביבוא הביציות המופרות. לטענת הנשים, סיכויי ההפשרה והקליטה הגבוהים של הביציות המופרות מקילות גם עליהן. "רמת הוודאות עבורנו במצב כזה גוברת ואנו יודעות לקראת מה אנו הולכות", כתבו הפונדקאיות במכתב. "לעומת זאת, אם יביאו ארצה ביציות קפואות, שאין לדעת את פוטנציאל הפרייתן, לא נדע כמה עוברים תקינים יש ברשות ההורים. בסיטואציה כזו אנו נערכות להפקדה, נפשית ופיזית, לעיתים עם תמיכה תרופתית, ורק ביום ההפקדה מתגלה שכלל אין מה להפקיד, כי אין עוברים תקינים. מדובר ברכבת הרים רגשית שעלולה להסתיים במפח נפש של ממש. אנו מבקשות ממשרד הבריאות להמשיך ולאפשר להורים מיועדים לייבא לארץ עוברים כפי שהתאפשר כל השנים".
3 צפייה בגלריה
פונדקאות אם פונדקאית פוריות
פונדקאות אם פונדקאית פוריות
פונדקאות. "רכבת הרים רגשית"
(צילום: shutterstock)
"כשנכנסתי לתהליך לא ידעתי מה ההבדל", תיארה טלי, אחת החותמות על המכתב. "בניסיון הראשון עם הזוג שאני איתו שמונה ביציות נהרסו. עם עובר מוקפא זה כנראה לא היה קורה לפי הסטטיסטיקה. אם הייתי יודעת את מה שאני יודעת עכשיו, הייתי מסכימה לעבור את התהליך רק עם עוברים מוקפאים ולא עם ביציות בלבד".
ברקע הדיונים על האיסור, התפרסמה בחודש מרס השנה פרשייה של יבוא ביציות מופרות מגיאורגיה עם מחלה גנטית לשם טיפול בהפריה חוץ-גופית בנשים בארץ. חלק מהביציות התגלו עם מחלה גנטית (המופיליה B) קשה. לפחות תינוקת אחת נולדה בישראל עם מום ואחת הנשים עברה לידה שקטה. במסגרת הפרשייה נעצרו רופא בכיר שמנהל קליניקה להפריה חוץ-גופית וכן מנהל מעבדה בבית חולים במרכז הארץ.
משרד הבריאות מסר: "המשרד רואה חשיבות גדולה לדאוג לזוגות שנמצאים בהליך פוריות, ועושה מאמצים רבים שאלו לא ייפגעו. לשם כך משרד הבריאות פועל להאריך את ההנחיה להמשיך ולייבא ביציות מופרות לישראל לפרק זמן מוגבל נוסף על מנת לאפשר התארגנות מערכתית לכולם. יובהר, כי זוגות שכבר נמצאים בהליך יוכלו בכל מקרה להמשיך בו כרגיל, זאת עד הארכת ההנחיה באופן רשמי לשנה".
פורסם לראשונה: 00:00, 25.06.24