כשטניה שגב, אמו של ר' בן ה-25 מרמת גן, גילתה שהתור לבדיקת הרופא לבנה נקבע לאוקטובר בעוד שנתיים היא חשבה שמדובר בטעות. "הייתי בהלם, אבל תוך זמן קצר הבנתי שזה אכן התור שנקבע". זהו לכאורה מקרה אחד, אך רופאים וארגוני חולים מעידים כי מאז המלחמה זמני ההמתנה במערכת הציבורית, שהיו ארוכים עוד קודם, רק התארכו.
במשרד הבריאות מודים כי באזור הצפון, בשל צמצום חלקי של פעילות בתי החולים, נרשמים זמני המתנה ארוכים ביותר. בבתי החולים במרכז זמני ההמתנה בתחומים מסוימים, ובהם אורתופדיה, עשויים להתארך – בשל הטיפול בחיילים שנפצעו במלחמה. אלא שהטיפול הקריטי בחיילים פוגש שנים של הזנחה ומחסור ברופאים. על פי נתוני משרד הבריאות, בסוף שנת 2022 היו 0.081 מומחים עד גיל 67 בכירורגיה אורתופדית לכל 1,000 תושבים.
2 צפייה בגלריה
זמן המתנה ארוך מאוד לתור לרופא גב - טניה שגב ובנה
זמן המתנה ארוך מאוד לתור לרופא גב - טניה שגב ובנה
טניה שגב ובנה. "ברור שצריך לטפל בחיילים. אבל איפה המענה לאזרח"
(צילום: טל שחר)
"בני היה בריא עד לחודש אפריל 2023", מספרת טניה: "התחילה לכאוב לו הרגל. הוא פנה לאורתופד של הקופה שהפנה אותו לאחר כמה ביקורים לאולטרסאונד. אורתופד נוסף לא הפנה אותו לצילום גב, מה שבדיעבד היה צריך לעשות. בחודש אוקטובר הוא כבר לא יכול היה לשבת בכלל מרוב כאבים. הוא הגיע למיון של שיבא, קיבל מרשם למשכך כאבים וחזר הביתה. רק כשקבעתי ביקור ברפואה הפרטית, הפנו אותנו לצילום. בהמשך עשינו בדיקת CT, שם נמצא שיש לו פריצת דיסק".
במשך חודשים טורטרה טניה על ידי הרופאים בקופת החולים שלה, וכשהם "הרימו ידיים" הפנו אותה למרכז הרפואי שיבא, הקרוב ביותר למקום מגוריה ואחד מבתי החולים המובילים בתחום האורתופדי. אלא שאז, כאמור, היא קיבלה תור עבור בנה לעוד שנתיים וחצי.
2 צפייה בגלריה
צילום התור לרופא גב - טניה שגב ובנה
צילום התור לרופא גב - טניה שגב ובנה
עוד 834 ימים. ההודעה על התור בשיבא
"חשבתי שמדובר בטעות בספרה", היא אומרת. "כשבדקתי נודע לי שזו לא טעות. חשבתי שאם זה באמת המצב אז אנחנו הגענו לקריסה של מערכת הבריאות. במוקד של הקופה אמרו לי שבית החולים 'חנוק בחיילים'. אני מבינה את זה. ברור שצריך לטפל בחיילים. אבל איפה המענה לאזרח? עוד איכשהו הייתי מבינה שהתורים לניתוחים הם ארוכים אבל לביקור ראשוני של רופא, כדי שרק יסתכל על התיק שלו, להמתין שנתיים וחצי? הם בעצם שולחים אותו להסתדר בכוחות עצמו. הוא לא יכול לחיות ככה. אני בטוחה שאנחנו לא היחידים במצב הזה". רק לאחר פניית "ידיעות אחרונות" ו-ynet הוקדם התור של ר’.
פרופ' נמרוד רוזן, יו"ר איגוד האורתופדים בישראל: "תור של שנתיים וחצי לטיפול בכאב אקוטי של עמוד השדרה הוא לא סביר. ברגע שלא מטפלים במטופל בטווח זמנים סביר של מספר שבועות המצב יכול להחמיר"
מהי המשמעות של המתנה לבדיקת רופא אורתופד במשך שנתיים וחצי? לדבריו של פרופ' נמרוד רוזן, יו"ר איגוד האורתופדים בישראל, "תור של שנתיים וחצי לטיפול בכאב אקוטי של עמוד השדרה הוא לא סביר. אם מרפאה סתומה עקב ריבוי חולים יש להעביר למרפאה אחרת סמוכה. ברגע שלא מטפלים במטופל בטווח זמנים סביר של מספר שבועות המצב יכול להחמיר".
רוזן טוען כי בניגוד לנתון הרשמי, הבעיה היא בשעות הפעילות המצומצמות בבתי החולים: "אין מחסור באורתופדים אלא בשעות מרפאה", הוא אומר. "המרפאות בבתי החולים, גם הממשלתיים ואלו של הקופות, צריכות לעבוד עד שבע בערב ולא עד שתיים בצהריים. ניתן למצוא את כוח האדם בתשלום נאות שיסכים לעבוד בבתי החולים. המרפאות קיימות, כוח האדם הסיעודי קיים וכוח האדם האדמיניסטרטיבי קיים. אני לא מכיר הרבה רופאים שיסרבו".
בדבריו מתייחס רוזן לעובדה שבפועל, לאחר שעות העבודה המצומצמות יחסית בבתי החולים, האורתופדים ממשיכים לקליניקות הפרטיות שלהם.
גם בארגוני החולים טוענים כי מצוקת התורים בתחומים מסוימים מחריפה: "כבר לפני המלחמה, קל וחומר לאחריה, ישנם מקצועות שמשך ההמתנה הארוך בהם הוא כמו היעדר טיפול", טוענת נעמה וינר, מנכ"לית האגודה לזכויות החולה בישראל: "העומסים מורגשים במיוחד בכל הקשור לשיקום, אורתופדיה, רפואת כאב ובריאות הנפש. אנשים רבים פונים לרפואה פרטית כדי לקצר את משכי ההמתנה ולקבל ייעוץ או טיפול".
"אין ספק כי בתי החולים וקופות החולים משתדלים לעשות כמיטב יכולתם", היא מציינת, "אך ללא תוספות תקציביות משמעותיות, ובמיוחד השקעה משמעותית יותר בתחום בריאות הנפש, נמשיך לראות פערים בתחום הבריאות. על משרד הבריאות לפעול על פי החוזר שלו, המחייב את הקופות למצוא תור זמין גם בבתי חולים שלא נמצאים בהסדר עם כל קופת חולים. על המשרד ליישם מדיניות זו".
נעמה וינר, מנכ"לית האגודה לזכויות החולה בישראל: "אנו קוראים למשרד הבריאות לאפשר למבוטחי קופות החולים לפנות לקבלת טיפול במרפאות החוץ של כלל בתי החולים – לפחות באורתופדיה ובכירורגיה – ובכך לקצר את זמן ההמתנה לזמן סביר יותר"
לדבריה, "נוכח תורי ההמתנה הארוכים שנוצרו עקב המלחמה, כמו גם שירות המילואים של רופאים רבים, אנו קוראים למשרד הבריאות לאפשר למבוטחי קופות החולים לפנות לקבלת טיפול במרפאות החוץ של כלל בתי החולים – לפחות באורתופדיה ובכירורגיה – ובכך לקצר את זמן ההמתנה לזמן סביר יותר".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "המשרד והמערכת פעלו להרחבה של השירותים והתאמתם לצרכים החדשים של מערכת הבריאות ברמה הלאומית, הן עבור החיילים הפצועים והן עבור כלל האזרחים. מבחינת הטיפול בחיילים הפצועים – ההרחבות שבוצעו מונעות הארכה של זמני ההמתנה. עם זאת, בבתי החולים בצפון, בשל צמצום הפעילות, נוצרה התארכות של זמני המתנה".
מהמרכז הרפואי שיבא נמסר: “מאות אלפי מטופלים בוחרים להגיע אל המרכז הרפואי שיבא ולקבל את שירותי הרפואה המתקדמים בעולם. זמני ההמתנה הינם, בין השאר, עדות לבחירתם של המטופלים בשיבא. נמשיך להעניק רפואה ציבורית בסטנדרט בינלאומי לכל מי שזקוק לכך”.
פורסם לראשונה: 00:00, 30.06.24