ברקע ההכנות לתרחיש של התרחבות הלחימה ללבנון – דוח חדש של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שהגיע לידי "ידיעות אחרונות" ו-ynet מותח ביקורת חריפה על התנהלות מגן דוד אדום ועל הפיקוח והבקרה של משרד הבריאות על ארגון ההצלה הלאומי.
מחברי הדוח, שהוזמן על ידי ח"כ אליהו ברוכי מיהדות התורה עוד לפני טבח 7 באוקטובר, ומטרתו הייתה בדיקת ההיערכות של כוחות ההצלה לתרחיש של פינוי חיילים ואזרחים בשעת אסון ואירוע רב-נפגעים – מודים כי לא יצליחו למלא את תפקידם ולהשלים את כתיבתו.
2 צפייה בגלריה
מסוק במנחת מד"א
מסוק במנחת מד"א
מסוק של מד"א. האם הארגון ערוך כראוי לטיפול בחירום?
(צילום: דוברות מד"א)
"עד למועד הגשת עדכון זה, כשנה לאחר פנייתנו, לא התקבלה תשובת מד"א – שהוא ארגון ההצלה הארצי לפי חוק מגן דוד אדום - וזאת למרות פניותינו החוזרות ונשנות בכתב ובעל פה, לרבות שלוש פניות מהיועצת המשפטית של הכנסת. בשל המרכזיות המובהקת של מד"א במערך ההצלה בישראל – הן בשל מעמדו הרשמי והן בשל חלקו הדומיננטי בפינויי החירום – אין ביכולתנו להציג סקירה של מערך זה ללא נתוני הארגון".
על פי חוק, מד"א נושא באחריות המרכזית לפינוי אזרחים לטיפול רפואי בשעת חירום, אך ככל הידוע אין בידי הארגון אמבולנסים ממוגנים – עובדה שעשויה להשפיע על זמני הפינוי לבתי החולים בעת מתקפת טילים או כטב"מים. "היעדר המידע על מספר האמבולנסים ופריסתם מתווסף על היעדרם של נתונים חיוניים נוספים, שבשל הדומיננטיות של מד"א בתחום ובשל סירובו להשיב למרכז המחקר והמידע של הכנסת אינו מאפשר ללמוד על מערך פינויי החירום בישראל", נכתב בעדכון המרכז.

"פגיעה בציבור הרחב"

מהדוח עולה כי למרות נהלים מוסדרים של משרד הבריאות בדבר העברת קריאות ממד"א לארגונים אחרים, ובראשם איחוד הצלה – בפועל במד"א לא מעבירים להם קריאות שיכולות להציל חיי אדם – גם כשמד"א רחוקה יחסית מזירת הקריאה וכוחות סיוע של איחוד הצלה קרובים.
2 צפייה בגלריה
כוחות מד"א מפנים פצועים מבתי החולים בדרום לקבלת טיפול רפואי במרכז הארץ
כוחות מד"א מפנים פצועים מבתי החולים בדרום לקבלת טיפול רפואי במרכז הארץ
צוותי מד"א הצילו חיים ב-7 באוקטובר
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
"איחוד הצלה ואיחוד האמבולנסים בישראל תיארו בתשובותיהם ליקויים בתקשורת ובשיתוף הפעולה בינם לבין מד"א", נכתב בדוח. "איחוד האמבולנסים בישראל טען בפנינו כי משרד הבריאות אינו פועל באופן אקטיבי ליצירת שיתוף פעולה, והמצב החוקי ומעמדו הייחודי של מד"א גם הם מקשים על כך". לסיכום, כתבו מחברי הדוח, "במצב הקיים לא רק שלא ניתן לשרטט תמונה מלאה של פינויי החירום בישראל, אלא עולות שאלות בדבר יכולת הפיקוח של משרד הבריאות על פעילות מד"א ועל מערך פינויי החירום בישראל, הן בשגרה והן בעיתות חירום כגון מלחמת חרבות ברזל".
הדוח שנכתב בכנסת: "עולות שאלות בדבר יכולת הפיקוח של משרד הבריאות על פעילות מד"א ועל מערך פינויי החירום בישראל, הן בשגרה והן בעיתות חירום כגון מלחמת חרבות ברזל"
עו”ד הודיה קין, מנהלת מרכז המחקר והמידע של הכנסת: "אי-מסירת מידע למרכז המחקר והמידע פוגע ביכולתם של חברי הכנסת ושל ועדות הכנסת לפקח על הממשלה ועל השירותים הניתנים לאזרחי המדינה בתחומי חיים שונים. אחד השירותים הללו הוא פינויי החירום באמבולנסים שהם אקוטיים לבריאות הציבור בשגרה, ועל אחת כמה וכמה בעיתות חירום, כדוגמת מלחמת חרבות ברזל. אולם בהיעדר נתונים ומידע לא ניתן ללמוד על פריסתו ויעילותו של מערך פינויי החירום ולפקח על תפקודו".
עו"ד יערה וינקלר-שליט מהתנועה לחופש המידע: "חוסר שיתוף הפעולה של מד"א עם גוף המחקר של הכנסת ועם הליך עריכת הדוח מהווה פגיעה של ממש בציבור הרחב והפרה של חובת הדיווח שחלה עליה. התנהלות זו לא רק שאינה תקינה ואינה הולמת רשות ציבורית במדינה דמוקרטית, אלא שכתוצאה ממהלך זה היא מונעת מהציבור מידע חיוני אודות שירותי רפואת החירום בישראל. אנחנו קוראים למד"א ליישם את חובת השקיפות שחלה עליה ויש לזכור שהיא גוף ציבורי שהוקם בחוק וחבה בשקיפות ודיווחיות כמו כל גוף אחר".

תגובת מד"א: מפעילים כוננים מכל הארגונים

ממד"א נמסר בתגובה: "נציגי משרד הבריאות מפקחים על האופן שבו מד"א מפעיל את כונני התגובה המיידית מכל הארגונים והעמותות. המפקחים שוהים לעיתים במוקד הלאומי של מד"א ועד כה לא נמצא כל דופי באופן הפעלת הכוננים, אלא ההיפך. יובהר כי מד"א, כארגון ההצלה הלאומי של ישראל, מפעיל אך ורק את אותם כוננים שהוכשרו לכך ונמצאו מתאימים מקצועית והם רשומים במאגר הרשמי.
"חשוב להדגיש כי על פי החוק, מד"א מחויב לשמירה על חיסיון רפואי ולא רשאי להעביר מידע רפואי ואישי לעמותות ולגורמים הפרטיים שפועלים בשוק. יובהר כי הנתונים על פעילות מד"א בכל הארץ, לרבות פריסת החירום מועברים באופן שוטף למשרד הבריאות.
"באשר לבקשה של מרכז המחקר של הכנסת, יודגש שהיא מקיפה ביותר ונדרש זמן רב כדי לאסוף, ולהגיש את המידע. הבקשה הועברה למד"א זמן קצר לפני פרוץ מלחמת חרבות ברזל ומאז ידינו היו מלאות בעבודה. במסגרת כל משימות הארגון אנו פועלים גם להעברת החומרים למרכז המידע של הכנסת".
פורסם לראשונה: 00:00, 10.07.24