כשחייל נפצע, זמן הגעתו לבית חולים יכול להיות קריטי. דקות בודדות יכולות לעשות את ההבדל שבין חיים למוות, בין פציעה קשה לקלה יותר. אלא שדווקא לבית החולים הקרוב ביותר לרצועת עזה – ברזילי באשקלון – לא מפונים בשבועות האחרונים פצועים משם במסוק, כלומר דווקא אלה שזקוקים לטיפול מיידי.
1 צפייה בגלריה
מסוק מפנה פצועים לבית החולים ברזילי באשקלון
מסוק מפנה פצועים לבית החולים ברזילי באשקלון
המנחת בבית החולים ברזילי באשקלון
(צילום: יאיר שגיא)
בית החולים ברזילי שבאשקלון ובית החולים הציבורי אסותא באשדוד מוגדרים כ"יעד קיצור" לפינוי מוסק, כך שניתן ואף צריך לנחות בהם, אם מצב החייל הפצוע מידרדר באופן משמעותי ויכול לסכן את חייו עד שיגיע למרכז הארץ.
אלא שבשבועות האחרונים, בעוד לאסותא אשדוד ממשיכים להגיע פינויים מוסקים, לבית החולים ברזילי כבר לא מפונים פצועים במסוק. הסיבה הרשמית להחלטה החריגה היא אי-כשירות של מנחת בית החולים.

ההחלטה הלא-רשמית של צה”ל

אלא שעל פי גורמים המעורים בפרטים, להחלטה מצטרפת גם החלטה לא רשמית בצה"ל, לא לפנות פצועים לבית החולים, בשל אירוע חריג שהתרחש בו לאחרונה: בעת הגעת חייל פצוע לבית החולים, לא נכח בו רופא מומחה לטראומה. "היו בחודש וחצי האחרונים אירועי קיצון", אמר אחד הגורמים. "הגיעו פצועים לבית החולים ברזילי שהיה יעד קיצור, ולא היה מומחה לטראומה. ביקשו מהרופא של יחידת 669 שיעזור להם בטיפול, שזה לא הגיוני בעליל. לאחר מכן צוותי 669 הביעו את חוסר רצונם לנחות בברזילי וביקשו לנחות רק בסורוקה בבאר-שבע או באסותא אשדוד".
"בשבועיים האחרונים", הוסיף הגורם, "המנחת נסגר לנחיתות כי הוא לא כשיר. זו כביכול הסיבה. אני הבנתי שחיל האוויר העלה את המקרים האלה לבדיקה בחיל הרפואה, כדי לבחון את המשך השימוש בברזילי כיעד קיצור ולא קיבלו תשובה, אבל בשבועיים האחרונים בית החולים ברזילי לא משמש יעד לקיצור של פינוי מוסק. חשוב לזכור – אם הרופא במסוק החליט לנחות בבית חולים קרוב יותר, זה אומר שהפצוע לא יציב. שלדעתו, הפצוע לא יעמוד בדקות הנוספות שנדרשות כדי להגיע, לצורך העניין, לשיבא".
על פי גורם אחר, הבעיה לגבי כשירות המנחת הייתה ידועה עוד לפני המלחמה. "אני לא בטוח בכלל שבברזילי מודעים לכך שיש החלטה לא-רשמית שלא להוריד שם חיילים", אמר. "אבל אכן היה מקרה מצער שגרם לכך שבפועל ההעדפה כרגע היא לא לפנות לבית החולים הזה חיילים באופן מוסק".
מנהל בית החולים ברזילי, פרופ' חזי לוי, מסר כי "את הפצוע קיבלו כירורגים מומחים מיומנים בטיפול בטראומה וכונן הגיע תוך זמן קצר והצטרף לטיפול. יש לציין שהפצוע הובא במצב אנוש (לכן החליט הצוות המוסק לקצר טווח טיסה) ולמרות זאת נלחמנו על חייו זמן ארוך, עד שלצערי אפסו הסיכויים. כרגיל, נערך תחקיר טראומה כמו בכל אירוע של טיפול בנפגעים".

הליכים סופיים לאישור הקמת מנחת חדש

בבית החולים ברזילי מאשרים שאכן יש בעיה במנחת, שנובעת בין השאר מקרבתו לגני ילדים. "מדיניות פינוי נפגעים מוסקים מעזה – כפי שנקבעה על ידי מפקד חיל הרפואה ומנכ"ל משרד הבריאות – היא לפנות פצועים לבתי חולים במרכז הארץ", הוסיף פרופ' לוי. "בית החולים ברזילי הוא מרכז טראומה אזורי מיומן, ובמקרה שמצבו של הפצוע במסוק מידרדר וצריך לקצר טווח טיסה, הוא מפונה למנחת ברזילי ולחדר הטראומה. כך פונו פצועים מוסקים וקיבלו טיפול מורכב מציל חיים. פרט לכך, כל הנפגעים מהגזרה הצפונית בעזה מפונים ברכב לברזילי". צפו: כך טופלו הפצועים בברזילי בשעות הראשונות של 7 באוקטובר
בית החולים ברזילי ב-7 באוקטובר: רצף בלתי נפסק של נפגעים

לגבי מצב המנחת הסביר מנהל בית החולים: "המנחת בברזילי מוקף מבנים שנבנו לפני כמה שנים, דבר שמקשה על נחיתת מסוקים גדולים. אנו עוסקים במציאת חלופה, ולאחר עבודה רבת-שנים אנו בתהליכי אישור סופיים לקבלת אישור לבניית מנחת חדש, ממש סמוך לשער בית החולים. בינתיים, כשמדובר במצב בריאותי קריטי, מסוקים נוחתים. טיפלנו במאות נפגעים, לרבות מוטסים".
מדובר צה"ל נמסר: "בניגוד לטענות העולות, צה"ל מפנה פצועים באופן רכוב ומוסק למרכז הרפואי ברזילי ולמרכזים רפואיים ברחבי הארץ, בהתאם לשיקולים המבצעיים והמקצועיים על פי צורך ורמת דחיפות המקרה, כפי שמגדיר הרופא המטפל בשטח. מנחת המסוקים של המרכז הרפואי ברזילי הוכשר לשימוש בתחילת המלחמה בשל הצורך המבצעי. לא היה מקרה שבו פצוע נדרש להתפנות לבית חולים זה והוחלט שלא לפנות".
פורסם לראשונה: 00:00, 16.07.24