ישראל מרחיבה את הסיוע הכלכלי לרצועת עזה דרך הסקטור הפרטי ברצועה, ויוזמת תיקון נרחב של מערכת הסניטציה בערי העקורים: שיפוץ קווי ביוב ומכוני טיהור שניזוקו ויצרו הצפות ביוב ושלוליות ענק. כמו כן ישוקמו קווי חשמל שנפגעו בלחימה.
מדובר בפרויקט סניטציה שצה"ל יאפשר לבצע בעיקר במרחבי העקורים במוואסי שבדרום הרצועה. גורמי ביטחון הזהירו: "כיום רוב תושבי הרצועה, כ–1.9 מיליון איש, חיים באזור החוף של שכונת תל אל-סולטאן של רפיח ועד דיר אל–בלאח, מרחב עצום של שטיח אוהלים ענקי. עלולות בקלות לפרוץ משם מגפות בגלל סוגיות סניטציה. היו מקומות שבהם יובשו שלוליות ביוב, אבל זו סכנה בריאותית גם עבורנו. עיריית חאן–יונס כבר התחילה להזרים שפכים לחוף הים, שעלולים להוביל לסגירת חופי זיקים ואשקלון. זה נס שעד היום לא הופצו שם מחלות, ואם זה יקרה והכל יתפרק אז העולם, באמצעות החלטת מועצת ביטחון של האו"ם, עלול לעצור את המלחמה באותו הרגע. יש באזורי העקורים מערומי זבל לצד מים זורמים. נכניס ציוד, משאבות וקבלנים מקומיים יטפלו בנושא".
4 צפייה בגלריה
ביוב זורם חאן יונס רצועת עזה
ביוב זורם חאן יונס רצועת עזה
ביוב זורם ברחובות חאן יונס ברצועת עזה
עוד אמרו אותם גורמים: "הרצועה חייבת שלטון מרכזי, כי ממשל צבאי ישראלי יעלה לפחות 30 מיליארד שקלים בשנה שיבואו על חשבון מטרות חשובות יותר שיש לביטחון המדינה. צריך להחליט במה צה"ל ישקיע יותר - במעקב וטיפול בגרעין האיראני, בחיזבאללה, בהתפתחות הכלכלית או בשליטה בעזה. אי-אפשר גם וגם". אחד הרעיונות שהועלו במערכת הביטחון: הנהלה לרצועת עזה שתורכב מנציגי מדינות מתונות באזור כאיחוד-האמירויות, מצרים וירדן, ומתחתיה ממשלת מומחים (טכנוקרטים) עזתיים מקומיים לניהול חיי הרצועה ולו באופן זמני. חלופה אחרת, של הקמת ממשלה מקומית כזו תחת ממשלת הרשות הפלסטינית שברמאללה, נדחתה ע"י הממשלה. "אנחנו בדרך ללא מוצא, בלי יעד שהדרג המדיני הכתיב והצבא יבצע. מדינות האזור לא יודעות מה ישראל בכלל רוצה לעשות עם הרצועה ולכן הכל באוויר. הדבר שהכי ילחיץ את חמאס זה שהוא ידע שיש שלטון חלופי שנרקם במקומו, ומהלך שכזה גם יאיץ לטובתנו את המשא ומתן לעסקה".
מפת אזור העקורים ברצועת עזה
בתוך כך, מערכת הביטחון, בדחיפת הקבינט, מאשרת בשבועות האחרונים ליותר ויותר סוחרים עזתים לקנות מזון ישירות מישראל ומפלסטינים באיו"ש, כדי להתמודד עם החששות של גופי סיוע בינלאומיים כמו האו"ם מול תופעת הבוזזים החמושים העזתים. אלו משתלטים בירי על עשרות ממשאיות הסיוע מדי שבוע, גונבים מהן את הסחורה שמגיעה מהעולם ומנסים למכור אותה לעקורים העזתים במחירים מופקעים.
4 צפייה בגלריה
ביוב זורם חאן יונס רצועת עזה
ביוב זורם חאן יונס רצועת עזה
בישראל חוששים שהשפכים שזורמים לים יזהמו את החופים

"להציף את עזה במזון"

מוצרי המזון הללו, שהסקטור הפרטי ברצועת עזה חוזר לקנות ישירות מבעלי עסקים ישראלים, בדומה למתרחש לפני 7 באוקטובר, כוללים פירות וירקות, מוצרי יסוד, גז ודלק. בימים האחרונים אף פנו חברות ענק ישראליות למערכת הביטחון כדי לקבל אישור לשוב ולמכור מוצרים לעזתים. ישראל עדיין לא מתירה לסוחרים אלו לקבל ולקנות סחורות ממצרים. מדי יום מוכנסות סחורות לרצועה מישראל בהיקף של 200 משאיות, רובן ממעבר כרם שלום ומקצתן מגיעות דרך נמל אשדוד או מירדן, דרך מעבר ארז שעבר שינוי גדול לאחרונה. "המטרה היא להציף את רצועת עזה במזון, גם כדי לקנות בכך עוד לגיטימציה בינ"ל לכוחות להילחם בשטח העזתי, וגם כדי להגן על בכירי המדינה והצבא מצווי מעצר בבית הדין בהאג. עוד אפשר למנוע את הוצאתם", הסבירו גורמי ביטחון, "גם גופי סיוע בינ"ל המומים מכך שאין משבר הומניטרי ברצועת עזה, תשעה חודשים מתחילת הלחימה".
4 צפייה בגלריה
פלסטיני סוחב שקי אשפה במחנה אל-מע'אזי במרכז רצועת עזה
פלסטיני סוחב שקי אשפה במחנה אל-מע'אזי במרכז רצועת עזה
הררי האשפה במחנות העקורים
(צילום: Eyad BABA / AFP)
4 צפייה בגלריה
הרס במחנה הפליטים נוסיראת ברצועת עזה
הרס במחנה הפליטים נוסיראת ברצועת עזה
ההרס במחנה הפליטים נוסיראת ברצועת עזה
(צילום: EPA/MOHAMMED SABER)
יחד עם זאת, מודים גורמי ביטחון שחלק גדול ממזון זה נשלט על-ידי חמאס ומגיע למחנות העקורים שחלקם הפכו לבסיסי טרור מתחדשים של חמאס: "זה לא כך בכל מחסות העקורים, אבל שלא נטעה, חמאס עדיין שולט אזרחית ברוב רצועת עזה, גם אם בצורה חלקית. המטרה היא שהשלטון שלו יהיה כמה שיותר חלש עד שנמצא מי ישלוט אזרחית בשני מיליון עזתים". בתוך כך, מודים בכירים במערכת הביטחון כי הדרג המדיני לא הציב שום יעד בנושא: "אפשר היה להחליט ועדיין ניתן, על הקמת יישובים ישראליים מחדש ברצועת עזה, או רק ממשל צבאי ישראלי. רק שיחליטו, כדי שנדע לאן ללכת, לתכנן, ליישם את רצון הדרג המדיני לגבי עתיד הרצועה. אין שום החלטה בזמן שהלוחמים חוזרים ופושטים על מקומות שאליהם חמאס חוזר", אמרו בכירים ביטחוניים, "עובדי חמאס מפנים מדי יום זבל בחלק משכונות הרצועה, מספקים שירותים מוניציפליים בצורה חלקית ואפילו מערכת החינוך של חמאס מנסה לחדש את הלימודים בזום, או בפתרונות מאולתרים של למידה בחצר".
פורסם לראשונה: 00:00, 17.07.24