סיפור הגילוי של סרטן בלוטת התריס אשר אובחן אצל בר אפריאט מראה את הצד החיובי של הרשתות החברתיות. "הכול התחיל בנובמבר 2022, כשעברתי בדיקות דם מקיפות כי תיכננתי להיכנס להיריון", מספרת אפריאט בת ה-28, "למרות שאני אישה צעירה ובריאה, רציתי להיות שקטה. כל התוצאות היו תקינות חוץ מתפקודי בלוטת התריס, שהעידו על בעיה. פניתי מיד לאנדוקרינולוגית של קופת החולים, היא נתנה לי מרשם לתרופה, אבל בדיקת דם חוזרת הראתה שהתרופה לא יעילה", היא אמרה.
אפריאט הופנתה לסריקת אולטרסאונד צווארי, שבה התגלו "קשריות" – גושים קטנים בבלוטה. הרופאה לא התרגשה ורק המליצה על מעקב. "די נרגעתי כי בינתיים תפקודי הבלוטה כבר התאזנו, ולמעשה נסללה לי הדרך להיכנס להיריון", אומרת אפריאט.
1 צפייה בגלריה
אדל בספלוב, ד"ר איריס יעיש בר אפריאט סרטן בלוטת התריס
אדל בספלוב, ד"ר איריס יעיש בר אפריאט סרטן בלוטת התריס
אדל בספלוב, ד"ר איריס יעיש בר אפריאט. "לכו להיבדק והצילו את החיים"
(צילום: שאול גולן)
היא חזרה לשגרת חייה ולמשימה שעמדה בפניה, להרות. "ואז, לגמרי במקרה, נחשפתי לפוסט שהעלתה אדל בספלוב שבו היא חשפה שחלתה בסרטן בלוטת התריס", מספרת אפריאט. בפברואר 2023 חשפה יוצאת הריאליטי ומשפיענית הרשת שהיא חולה בסרטן בלוטת התריס ועברה ניתוח. בספלוב אף סיפרה לחצי מיליון עוקביה על נסיבות הגילוי המיוחדות: "אחת העוקבות ראתה תמונה שלי ושלחה לי הודעה באינסטגרם שנראה לה שיש לי בליטה בגרון והמליצה שאיבדק".
הפוסט האמיץ של בספלוב הפך ויראלי והוביל לגילוי המחלה אצל נשים אחרות. "אני לא יודעת להסביר למה הפוסט הזה טילטל אותי בכזאת עוצמה, אבל הבטן התכווצה לי", מתארת אפריאט. היא חזרה לרופאה, ביקשה לעבור ביופסיה ונענתה שאין צורך בכך. "אבל התעקשתי", היא מדגישה, "הייתי נעולה על תחושת הבטן שלי שאני חייבת לעבור את זה". הפוסט המלא של אדל בספלוב:
בזמן שהמתינה לתוצאות הבדיקה, גילתה בר שהיא בשבוע השלישי להיריון הראשון שלה. אבל הטלפון שקיבלה מרופא המשפחה, אשר ביקש שתגיע אליו מיידית, גרם לכך שתחושת האושר התחלפה בבהלה גדולה. "בחדר שלו התבשרתי שאני חולה בסרטן בלוטת התריס והופניתי למחלקת אנדוקרינולוגיה", היא מספרת, "בחרתי בד"ר איריס יעיש מאיכילוב, שטיפלה גם באדל. הגעתי אליה כשהכול סביבי שחור. הייתי מפורקת. לא הפסקתי לבכות ולא יכולתי להוציא מילה מהפה".
לשאלת הרופאה למה היא בוכה, ענתה בר שהיא חלתה בסרטן ושהיא בתחילת ההיריון. "היא ענתה לי 'ו...' מרגיע כזה, והוסיפה שנעבור את זה יחד. שאלתי אם אני צריכה לעבור הפלה, והיא ענתה בביטחון מרגיע: 'מה פתאום? נעבור את זה עם ההיריון. ועכשיו תנסי להירגע ולישון כי אני צריכה אותך כשותפה במיגור המחלה'. כשיצאתי מהחדר שלה הייתי בר אחרת מזו שנכנסה לשם 20 דקות קודם לכן. היא נתנה לי הרגשה שיש על מי לסמוך".
ד"ר איריס יעיש, מומחית לרפואה פנימית ואנדוקרינולוגיה, רופאה בכירה במכון האנדוקריני ומנהלת מרכז בריאות טרנסג'נדרים באיכילוב, מסבירה: "בלוטת התריס – ובשמותיה האחרים בלוטת המגן או התירואיד – היא בלוטה קטנה בצורת פרפר, אשר מורכבת משתי אונות שמחוברות באמצעות גשר (איסטמוס) וממוקמת בצוואר התחתון. הבלוטה אחראית על ייצור הורמונים המשפיעים על קצב חילוף החומרים, טמפרטורת הגוף ותהליכים נוספים רבים. 'קשריות' בבלוטת התריס הם גושים קטנים, ממילימטרים בודדים ועד סנטימטרים, שמתפתחים אצל 30-15 אחוזים מהאוכלוסייה, בעיקר נשים. חמישה אחוזים מהקשריות שמתגלות הן ממאירות, בארבעה תת-סוגים".
לדבריה, בכל שנה מתגלים בישראל בין 900 ל-1,000 מקרים חדשים. הסרטן הזה מתפתח לאט ואינו נחשב אלים: "גידולים ממאירים בבלוטת התריס הם בעלי סיכויי החלמה גבוהים והריפוי בגילוי המוקדם מגיע ל-100 אחוז בקרב צעירים".
אפריאט נשלחה לסדרת בדיקות מקיפה, שאחריה נקבע מועד הניתוח להסרת הבלוטה. מאחר שהסרטן אובחן אצלה כשהוא כבר מפושט בכל הבלוטה, היה צורך להסיר אותה במלואה. "האינדיקציות לכריתה נקבעות משקלול של מספר נתונים, כשהמוביל הוא גודל הגידול", מסביר פרופ' נדאל מוהנא, מנהל מערך כירורגית אף-אוזן-גרון, ניתוחי ראש צוואר באיכילוב, שניתח את אפריאט ובספלוב, "אם הגידול קטן מארבעה סנטימטר, נכרתת רק חצי בלוטה והחולה משוחרר מכל טיפול למעט מעקבים. כשגודלו עולה והוא מפושט, כבר נדרשת כריתה מלאה, עם פוטנציאל לסיבוכים, שמחייבת טיפול הורמונלי חלופי לבלוטה שהוסרה ובחלק מהמקרים גם טיפול ביוד רדיואקטיבי".
"הוחלט שהניתוח יתבצע כשאני בסמסטר השני להיריון", אפריאט מספרת. "הניתוח היה מורכב אבל כשהתעוררתי מההרדמה הדבר הראשון ששאלתי היה: 'מה עם התינוקת שלי?', ואז קרה משהו שמגדיר מחדש את המילה רגישות. הצמידו לי רופאת נשים כבר בחדר ההתאוששות. היא הצמידה מכשיר אולטרא סאונד לבטן והשמיעה לי את פעימות הלב של העובר. זה היה הרגע הכי עוטף בחיים שלי". התינוקת, נציין, נולדה בריאה לפני שמונה חודשים.
במהלך האשפוז התקשרה אליה אדל בספלוב, ששמעה על המקרה, וחיזקה את רוחה. "אבל הכי בעולם לא אשכח את המסירות של בעלי ושל איריס, שהיא רופאה נהדרת כמו שהיא אדם נהדר", היא אומרת. לסיום, אפריאט כמעט מתחננת שלא אשכח לציין בכתבה את בקשתה: "לכו להיבדק ותצילו את החיים שלכם".
פורסם לראשונה: 00:00, 31.07.24