לפני נישואיה לנסיך ויליאם השילה קייט מידלטון 6 קילוגרמים ממשקלה באמצעות דיאטת "ד"ר דוקאן" המפורסמת. ד"ר פייר דוקאן עצמו, ממציא הדיאטה, הוזמן לחתונה, אבל פיספס. "הייתי בארה"ב", הוא מחייך ומוסיף: "גם אמא של קייט עשתה את הדיאטה שלי. הם הגיעו אליה דרך בת דודה של המלכה. מבחינתי קייט הורידה יותר מדי במשקל, היא הייתה רזה מאוד, אבל היא רצתה להיראות הכי טוב בחתונה. ולי עזר מאוד הפרסום שהיא עשתה עבורי כאשר דיברה על הדיאטה שלי בכל מקום. היו כותרות באמצעי תקשורת רבים באירופה, בארה"ב ואפילו בסין. לא ביקשתי ממנה לדבר על הדיאטה שלי, אבל היא עשתה את זה, ואני אסיר תודה לה". ואכן, מעקב אחרי כלי התקשורת וערוצי המדיה החברתית בשנת 2011, שנת נישואיהם של קייט מידלטון והנסיך ויליאם, מלמד כמה געשו ורעשו כולם סביב גזרתה המהודקת של הנסיכה החדשה.
גם נשיא צרפת לשעבר פרנסואה הולנד ירד 17 ק"ג באמצעות הדיאטה של דוקאן. "יש לי צילומים רבים איתו, והוא הודה לי מאוד", אומר דוקאן. וגם הזמר והשחקן הצרפתי ג'וני האלידיי (שמת ב-2017) התקשר אליו בזמנו להודות לו אחרי שירד 10 ק"ג. גם ג'ניפר לופז אימצה את הדיאטה אחרי לידת תאומיה.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עוד כתבות רק למנויים:
7 צפייה בגלריה
ד"ר פייר דוקאן עם פרנסואה הולנד, נשיא צרפת לשעבר
ד"ר פייר דוקאן עם פרנסואה הולנד, נשיא צרפת לשעבר
ד"ר פייר דוקאן עם פרנסואה הולנד, נשיא צרפת לשעבר
(צילום: באדיבות ד"ר פייר דוקאן)
למרות הביקורות הלא פשוטות שספגה הדיאטה עתירת החלבונים ומעוטת הפחמימות, בין היתר בטענה שהיא לא בריאה, הרי שהספר שחיבר עליה דוקאן, והתפרסם ב-2020, מכר 18 מיליון עותקים ב-30 מדינות ברחבי העולם. בראיון ל"ממון" אומר ד"ר דוקאן, רופא משפחה בהשכלתו המקורית, כי טיפל אישית בעצמו בכ-40,000 פציינטים שהורידו במשקל בזכות הדיאטה שלו, ושמיליונים רבים אימצו את שיטתו, באירופה אבל גם בארה"ב, סין ואפילו בלבנון, דובאי ועיראק. הוא לא מתרגש מהביקורות שנמתחו עליה במרוצת השנים, כולל מצד אגודת הדיאטנים הבריטית ה-BDA, שהכתירה אותה כ"דיאטת הסלבריטאים הגרועה ביותר". יש לו הסברים לביקורות הקשות שעורר, וגם אשמים אחרים שעליהם הוא מצביע.
ד"ר דוקאן מתראיין לרגל כניסת קו מוצרי המזון שלו לישראל, בשלב ראשון לרשת שופרסל, עם חמישה מוצרים מבין 42 הנושאים את שמו ונמכרים בצרפת ובמדינות נוספות. בעתיד יגיעו עוד מוצרים לרשת ולרשתות מזון נוספות, וגם לפארמים ייכנסו מוצרים שלו מקו ייעודי לבתי מרקחת. "אנחנו המותג הגדול היחיד בעולם שכל מוצרי המזון שלו מיוצרים בלי סוכר לבן ובלי קמח לבן", הוא מתגאה. לדבריו, מחזור המכירות של מוצרי המזון שלו עומד על 7 מיליון יורו ונמצא בגידול מתמיד.
מתסכל לראיין את ד"ר דוקאן, יהודי יליד אלג'יר שרוב חייו עברו עליו בצרפת, בן 82 שנראה צעיר מגילו, שחלום חייו היה להיות נוירולוג. הוא עצמו לא סבל מעולם מעודף משקל. "אני בגובה 1.78 מטר, שוקל 75 ק"ג, ומעולם לא זזתי ממשקלי ביותר מ-2-3 ק"ג. אני לא מעוניין ולא צריך לרזות. אני לא צם אף פעם למעט ביום כיפור. לפעמים כשאני אוכל יותר מדי אני מבצע יום אחד של הדיאטה שלי, וזהו", הוא מצהיר.
איך זה? "אני בר מזל. זה בגלל הקשר שלי עם המטופלים שלי שמחייב אותי, ובגלל ההקפדה שלי על ריצה שבעה ימים בשבוע, 25 דקות ביום. זה גם טוב למוח, ואני צריך את המוח שלי, אני עובד איתו מבוקר עד לילה".
צעירים ממנו בעשרות שנים יכולים להתקנא באנרגיה שהוא מקרין. שלומי מגילנר, מנכ"ל ומבעלי T&I, יבואנית מוצרי דוקאן בישראל, מודה שהיה המום לגלות את רמת המעורבות והקפדנות שלו בניהול מותג המזון ובשיווק ספרו, ואת הפעילות שלו ברשתות החברתיות. "יש לי 520,000 עוקבים בטיקטוק, ואני עונה לכל אחד שפונה אליי", מתגאה דוקאן ומוסיף שגם למרכיב הגנטי יש משמעות ביכולת לשמור על משקל. "למדתי בחיי שלמעשה, אנשים בעודף משקל משחזרים את הרגל הילדות של מציצת אצבע – בגרסת האוכל. ההירגעות מלחץ שמציצת האצבע מספקת בילדות הופכת למזוהה עם פעילות הפה. כתוצאה מכך, גם בבגרותם, כשאנשים חשים פחד או לחץ, הם זקוקים לשים משהו בפה. לא במקרה גם עישון נעשה בפה. וכך קורה שאתה יכול לאבד משקל, אבל כשחוזרות בעיות רגשיות או לחץ, רבים אוכלים בלי לחשוב. משפט שחוזר כמעט אצל כולם – 'זה חזק ממני'".
7 צפייה בגלריה
ד"ר פייר דוקאן
ד"ר פייר דוקאן
ד"ר פייר דוקאן. "אני עונה לכל אחד שפונה אליי בטיקטוק"
(צילום: Juan Carlos Cárdenas, EPA)
אז לכן אנחנו מקבלים את הסטטיסטיקה המתסכלת שרק 5% מקרב אלו שהצליחו להוריד ממשקלם שומרים על ההישג לאורך שנים? אם זה אכן כך, איך מצליחים להמשיך ולשווק דיאטות בהצלחה? "אכן הנתונים הסטטיסטיים מצביעים על כך שכאשר מדובר בדיאטות שמבוססות על שמירה על מספר קלוריות מקסימלי, רק 4%-5% ממאבדי המשקל ישמרו על משקלם אחרי שנתיים, אבל במקרה של הדיאטה שלנו נערך מחקר שהוכיח כי 20% שמרו על המשקל לאחר יותר מארבע שנים. היוזמה הראשונית לבחון את הצלחת דיאטת דוקאן נעשתה על ידי מגזין הנשים הצרפתי 'Journal des femmes', שפנה לקוראות ושאל האם הצליחו לרזות בעקבות הדיאטה. 4,700 השיבו בחיוב. מאוחר יותר מחלקת התזונה והקרדיולוגיה בבית החולים Pitie-Salpetriere בפריז, בהובלת ד"ר בוריס הנסל, קיבלה מהמגזין את שמות הנשים וכתובות המיילים שלהן, ופנתה לכולן עם שאלות נרחבות יותר, שנבחנו בסיוע מומחים נוספים. הם מצאו ש-52% מהן שמרו על משקלן לאחר שנה, 30% לאחר שלוש שנים, ו-20% לאחר יותר מארבע שנים".
כאן ראוי לציין את העובדה שהדיאטנית הוותיקה מריאנה אורבך, מנהלת היחידה לתזונה קלינית בכללית דן פ"ת, מזכירה לכולנו: "יש רק דיאטה אחת בעולם שהוכחה מדעית, נחקרת יותר מ-50 שנה (עד 2017 השתתפו במחקרים עליה ברחבי העולם מעל 12 מיליון איש) והתקבלה על ידי מרבית ארגוני הבריאות בעולם כדיאטה המאפשרת ירידה בריאה ובטוחה במשקל, מורידה סיכון לתמותה משורת מחלות, בהן לב, כליות, סוכרת ועוד – וזו הדיאטה הים תיכונית".
אם שיעורי ההצלחה לאורך זמן כל כך נמוכים, איך בכל זאת מצליחים לשווק דיאטות? ד"ר דוקאן: "כמי שנמצא למעלה מ-50 שנה בתחום הדיאטות, מצד אחד היום יותר קל לשמור על משקל, כי יש הרבה יותר מודעות לכך. מצד שני, בהשוואה ל-1970, תעשיית המזון הרבה יותר חזקה, והשימוש שלה בחומרי גלם זולים ומעובדים גבוה יותר, מה שמקשה על שמירת משקל. המזון שאנחנו צורכים הוא בעל אינדקס גליקמי גבוה יותר, נספג מהר בדם ועובר משם למוח. קמח החיטה הלבן שאנחנו צורכים מסוכן הרבה יותר מהסוכר הלבן, עובדה שרופאים רבים לא יודעים (ידוע שקמח לבן הוא לא בריא ואף מסוכן תזונתית, אם כי לא כולם מסכימים עם הקביעה שהוא יותר מסוכן מסוכר – ש"ח). וכך האדם מוסיף עם השנים יותר משקל והופך גם לסוכרתי".
7 צפייה בגלריה
קייט מידלטון
קייט מידלטון
קייט מידלטון. "הורידה יותר מדי במשקל"
(צילום: Shutterstock)
הדיאטה של ד"ר דוקאן מבוססת על חלבונים, ירקות ושומנים, ללא אכילת פחמימות בכלל בהתחלה, ועם מעט מאוד פחמימות בהמשך. העיקרון הוא שאם הגוף לא מקבל פחמימות, הוא שואב את האנרגיה ממקורות אחרים, והרעב שוכך. דיאטת "אטקינס" המפורסמת הייתה מבוססת על עקרונות דומים. ד"ר דוקאן טוען שדיאטת הפליאו הפופולרית בשנים האחרונות היא חיקוי של הדיאטה שלו.
בדיאטת דוקאן אפשר לרדת על פי ההבטחות עד 4.5 ק"ג בשבוע הראשון, ואח"כ 1-2 ק"ג בשבוע עד למשקל הרצוי. היא מחולקת לארבעה שלבים. הראשון: שלב ההתקפה, שנמשך עשרה ימים — מבוסס על מאכלים עשירי חלבון ודלי שומן, כמה שרוצים ומתי שרוצים, בשרים, דגים, מאכלי ים, ביצים ומוצרי חלב, שתיית ליטר וחצי מים ליום, 1.5 כפות סובין שיבולת שועל (9 גרם) ליום, מעט מיץ לימון וכפית שמן לבישול. המטרה: להוריד 7-10 ק"ג.
השלב השני: שלב ה"שיוט", שאורך חודש עד שנה, ומטרתו להוריד 2 ק"ג בשבוע: למאכלי החלבון מתווספים ירקות לא פחמימתיים — יש 28 כאלה ברשימה. כמות סובין שיבולת השועל עולה ל-2 כפות ליום.
בשלב השלישי, שלב היציבות, ניתן להוסיף חלבונים עתירי שומן, פרי אחד ליום (לא עם רמת סוכר גבוהה), שתי פרוסות לחם מחיטה מלאה ופרוסת גבינה צהובה. יום אחד בשבוע צריך להקפיד על אכילת חלבונים בלבד, דרישה שתישאר לתמיד. בשלב הרביעי חוזרים לתזונה מאוזנת, תוך שמירת יום חלבונים אחד בשבוע.
בדיאטת דוקאן אפשר לרדת, על פי ההבטחות, עד 4.5 ק"ג בשבוע הראשון. המבקרים טוענים שהיא עלולה לגרום לנזקים בריאותיים.
המבקרים טוענים שהדיאטה עלולה לגרום נזקים בריאותיים, שהיא גרועה לכליות, כי היא מבוססת על איבוד נוזלים (שתורם לירידת המשקל הגדולה), שיכול לגרום גם ליצירת אבני כיס המרה. ההמלצה לשתות ליטר וחצי (6 כוסות) מים לא מספיקה, בוודאי לא בקיץ הישראלי. ההמלצה בדרך כלל היא לשתות 8-10 כוסות ליום. עוד טענה היא שהימנעות ממגוון מזונות לאורך זמן היא לא רצויה. עוד טענה היא שהטבעונים מתקשים לשמור על הדיאטה כי היא מבוססת על הרבה חלבונים מן החי, וגם שהיא מסובכת ועתירת חוקים ומגבלות.
העיתון "יו.אס. ניוז" הכתיר אותה כדיאטה הגרועה ביותר ב-2019, במקום האחרון מבין 41 דיאטות שבחן. גם הדיאטנית מריאנה אורבך אומרת: "דיאטה טובה נבחנת בכך שהיא מסוגלת לספק תזונה רחבה, שאדם יכול לקיימה יום-יום למשך תקופה ארוכה, והיא חייבת לכלול פחמימות, שומנים וחלבונים במינון נכון".
דוקאן, אני מתרשמת, מורגל בביקורות המוטחות נגד הדיאטה וגם נגדו אישית. "המוצרים שלנו מציעים אלטרנטיבה מעולה ומוכחת לקטגוריית המוצרים 'ללא סוכר', ומבוססים על סובין שיבולת שועל, המכיל סיבים בריאים ואינו מכיל סוכר או קמח לבן, דבר קריטי עבור סוכרתיים, ובאופן כללי הוא עדיף לגוף, כי סוכר וקמח לבן הם הרעה החולה והסיבה המרכזית להשמנת יתר בעולם", הוא אומר ומוסיף, "המוצרים שלנו הם היחידים בעולם ללא סוכר וגם ללא קמח לבן ומומלצים על ידי דיאטנים ברחבי העולם ונצרכים על ידי מיליונים".
דוקאן מייחס את כל הביקורות המוטחות בדיאטה שלו לכתובת אחת: "יש לי כל כך הרבה אויבים, והראשונה היא תעשיית המזון, יצרני הסוכר והקמח שאני יוצא נגדם. יש חברת מזון צרפתית, ענקית של חטיפים עתירי סוכר וקמח לבן, הנמצאת בשליטת חברה זרה שמוכרת גם תרופה לסוכרתיים. לפני מספר שנים קיבלתי טלפון מבכיר בחברה, שהבעלים הזרים מבקשים להיפגש. בפגישה הם אמרו לי: איבדנו 80% ממכירותינו בצרפת בגלל הדיאטה שלך, אנחנו בבעיה ורוצים לקנות אותך. הציעו לי מחיר מעולה, וסירבתי.
7 צפייה בגלריה
אחד ממוצריו של ד"ר פייר דוקאן
אחד ממוצריו של ד"ר פייר דוקאן
אחד ממוצריו של ד"ר דוקאן. "תעשיית המזון השקיעה כסף רב במאבקים מולי"
(צילום: Lea prevovtac)
"תעשיית המזון השקיעה כסף רב במאבקים מולי. שילמו על פרסומים רעים, ליבו שמועות. הדיאטה שלי מבוססת על 70% חלבון ו-30% ירקות ומעט פירות. זו התזונה שעליה חי האדם במשך אלפי שנים. אלו מאכלים טבעיים. תעשיית המזון היא מקור הפרסום השלילי נגד הדיאטה שלי. כך למשל אומרים שאכילת חלבון רב מזיקה לכליות. כל רופא בעולם יודע שהאויב הגדול של הכליות הוא הסוכר, ש-45% מהנזקקים לדיאליזה הם סוכרתיים, שהסוכר הרס את כליותיהם. אם יש לך שתי כליות ואתה בריא, אתה יכול לאכול כמה חלבון שאתה רוצה. אני עובד גם עם אנשים שיש להם כליה אחת והם יורדים במשקל עם הדיאטה שלי".
אומרים שב-2014 נשלל רשיון הרופא שלך בצרפת, כי שיווקת את הדיאטה בצורה מסחרית. "אני זה שביקש להסיר את שמי מספר הרישום הרפואי הרשמי. זה תהליך מקובל בצרפת, שבה 95% מהרופאים המגיעים לגיל הפנסיה מפסיקים לקבל פציינטים, ומבקשים להסיר את שמם מספר הרישום הרפואי הרשמי (כנראה כדי לא להמשיך לשלם עבור הרישיון – ש"ח)".
האם התחרות מצד הזריקות להרזיה, בהובלה של "אוזמפיק" ו"ויגובי", לא תהרוג את שוק הדיאטות? "יכול להיות שהם יסייעו בהורדת משקל טוב יותר מניתוחים, במיוחד כשמדובר בסוכרתיים. היום הן מאוד יקרות, השימוש בזריקה לא נוח, וכשאתה מפסיק כל המשקל חוזר. בפורמט הנוכחי הן לא יהרגו את שוק הדיאטה. צריך לחקור יותר את הנושא התרופתי כדי למצוא נוסחה/שיטה טובה יותר".
ד"ר דוקאן החל לימודי טרום רפואה באוניברסיטת אלג'יר בתקופת מלחמת העצמאות באלג'יריה, ותיכנן להיות נוירולוג. באווירה של אנטישמיות עולה הבטיח לו מנהל האוניברסיטה: "אתה לא תהיה רופא עד יום מותי". בעקבות זאת הוא פנה לכל האוניברסיטאות הרלוונטיות בצרפת וביקש להתקבל ללימודי הרפואה. כשהתקבל לאוניברסיטה בטולוז, היגרה המשפחה לצרפת.
בטולוז הוא השלים שתי שנות לימוד והמשיך לאוניברסיטת פריז לחמש שנים נוספות. כדי לממן את הלימודים הממושכים ואת שנות ההתמחות עד להסמכתו כנוירולוג, פתח קליניקה כרופא משפחה ברובע מונפארנס בפריז. ב-1967 נכנס אליו פציינט, מו"ל הוצאת ספרים מקומית, שסבל מעודף משקל. "הוא אמר לי: דוקטור, תסתכל עליי, אני שמן, תעזור לי להוריד במשקל. אתה יכול למנוע ממני כל מזון פרט לבשר. אמרתי לו: תתחיל לאכול רק בשר ולשתות מים. אחרי חמישה ימים הוא הוריד 5 ק"ג. אמרתי לו להמשיך עוד חמישה ימים, והוא חזר עם ירידה של 3 ק"ג נוספים. כשראיתי את אושרו אמרתי לו להמשיך באותו כיוון. סביבו התחלתי לפתח את השיטה. הפציינט הזה איבד בסך הכל 40 ק"ג, וחייו השתנו. אני עזבתי, אם כי בקושי, את חלום הנוירולוגיה, ופניתי ללמוד מדעי התזונה במשך שלוש שנים בבית החולים סנט לואיס בפריז. לקח לי 25 שנים לפתח את השיטה עד לצורתה הנוכחית".
7 צפייה בגלריה
ד"ר פייר דוקאן
ד"ר פייר דוקאן
ד"ר פייר דוקאן. "לקח לי 25 שנה לפתח את השיטה עד לצורתה הנוכחית"
(צילום: באדיבות ד"ר פייר דוקאן)
הצלחת הספר שכתב על הדיאטה בשוק האמריקאי ריגשה אותו במיוחד. "בדרך להשקת הספר בארה"ב, שאליה הוזמנתי על ידי המו"ל האמריקאי, ישבתי במחלקה הראשונה ליד נוסע שהציג את עצמו כמומחה לשיווק המייעץ לחברות הגדולות בעולם. הוא הבטיח לי שאכשל: 'אמריקאים לא ילכו אחרי השיטה שלך כי אתה לא אמריקאי'. הייתי בארה"ב שבוע, הופעתי בשלושה ראיונות טלויזיוניים בערוצים מרכזיים, וכשעזבתי הספר היה בסט סלר מספר 1 ב'הניו יורק טיימס'. אבא שלי היה אומר לי תמיד: לעולם אל תאמר משהו נגד ארה"ב. זכור כל חייך שאמריקה עזרה לנו לחיות. במלחמת העולם השנייה, במלחמתה מול גרמניה, היא הצילה את יהודי אלג'יר ממה שקרה ליהודי מדינות אירופה".
איך הגעת לשוק מוצרי המזון? "בשנת 2008 אמרתי לעצמי, כל כך הרבה אנשים לא יכולים לאכול מוצרים מעולם המאפה בסופר בגלל הסוכר הלבן והקמח הלבן. אני חייב לספק להם תשובה. וכך נולד מותג המזון 'דוקאן', המכיל חטיפים, עוגיות, ממתיקים, ממרח שוקולד תואם נוטלה, ובדרך יש גם שוקולד חדש (בעיקר תחליפי מתוקים, אבל יש גם מוצרים כמו איטריות שיראטאקי, חומץ ועוד – ש"ח). רובם נמכרים בסופרמרקטים, חלקם בבתי מרקחת (חלק גם באמזון – ש"ח). אנחנו מפתחים עכשיו קו של מוצרים ללא חלב, שיוכלו גם לזכות בהכשר מהודר".
מדוע נכנסת לישראל, ועוד בתקופת המלחמה? "המגעים החלו עוד לפני המלחמה. פניתי לרשת קרפור, הראשונה שמכרה את מוצריי בצרפת. הם הפנו אותי לאחד שהיה מעובדי הרשת בארץ (שלומי מגילנר, שהיה אז מנהל תחום הסחר של קרפור, פרש במארס האחרון והקים עם משה צוק את יבואנית המזון T&I — ש"ח). על פי המלצתו, התחלנו בשופרסל".
7 צפייה בגלריה
אחד ממוצריו של ד"ר פייר דוקאן
אחד ממוצריו של ד"ר פייר דוקאן
אחד המוצרים החדשים. "מפתחים קו של מוצרים ללא חלב שיוכלו לזכות בהכשר מהודר"
(צילום: Lea prevovtac)
מגילנר מסביר לי ששופרסל נבחרה מכיוון שיש לה את המספר הגדול ביותר של סניפים עם מחלקות ייעודיות למוצרי בריאות, "גרין". לדבריו, עד החגים מתוכננת התרחבות גם לרשתות יוחננוף, קרפור ודור אלון, וכן הוספת מוצרים תוך מטרה להגיע עד סוף השנה ל-25 מוצרים, כולל מוצרים ייעודיים לבתי המרקחת.
מדוע המוצרים שאתם מוכרים בישראל יקרים כל כך? 24.90 שקל ל-225 גרם עוגיות סובין שיבולת שועל עם שוקולד צ'יפס, 26.90 שקל למארז של 4 חטיפים קטנים במשקל כולל של 120 גרם, כשבשוק הישראלי יש עוגיות וחטיפי "בריאות" זולים יותר? "כי חומרי הגלם שלנו יקרים בהשוואה. סובין שיבולת שועל יקר פי שניים מקמח לבן. הממתיק שלנו, מלטיטול, עולה פי שלושה מסוכר. תוסיפי על זה את ההובלה, את המע"מ — שבישראל הוא 17% ובצרפת 5%. הקטנתי מאוד את מתח הרווחים בישראל לעומת המדינות האחרות שבהן נמכרים מוצרי המזון שלי – צרפת, איטליה, ספרד, בלגיה וטורקיה, וגם השוק האמריקאי שאליו אנחנו נכנסים לראשונה דרך רשת קוסטקו. כי אני לא נכנס לישראל כדי לעשות כסף. ישראל מדברת אליי כי אני יהודי. בתי שומרת מצוות ונשואה לישראלי. במהלך מלחמה, לכאורה, לא כל כך טוב להיכנס עם מוצרים חדשים, אבל מצד שני, זהו זמן שבו יש לנו יותר סיבות לחשוש לחיינו ולבריאותנו. אני מגיע עם מוצרים שעוזרים לאנשים להיות שמחים. ואת לא מבינה עד כמה אני מתרגש להיות כאן.
"אני לא יכול ללכת ברחוב בצרפת, בארה"ב או בבריטניה בלי שאנשים אומרים לי: שינית את החיים שלי. ובכך אני מרגיש שהגשמתי את בקשתה של אמי, שהייתה מושא הערצתי ונפטרה בגיל צעיר, רק בת 48, מגידול במוח. לפני שהייתי בר מצוה, היא קראה לי ואמרה: 'נולדת במשפחה שאוהבת אותך. כשתהיה גבר תשתמש בכוחותיך כדי לעזור לאנשים'. ואת זה אני עושה".
אתה חש בהתגברות האנטישמיות מאז המלחמה? "לא, אבל אני מתגורר באזור טוב של פריז. אנשים מסביבי אומרים בהחלט שהם מפחדים מאנטישמיות באזורים המעורבים של מגורי מוסלמים ויהודים, ושמספר ההתנכלויות האנטישמיות גבוה פי עשרה בהשוואה לתקופה שלפני המלחמה. לי היה רק מקרה אחד כשכתבתי בתחילת המלחמה ברשת שאני מתפלל לשלום ישראל, ו-2-3 אנשים הגיבו: מדוע אתה לא מתפלל גם לשלום פקיסטן".
שלחנו לחוות דעתה של הדיאטנית הקלינית מריאנה אורבך, מנהלת היחידה לתזונה קלינית בכללית דן פ"ת, את ההרכב התזונתי ורשימת הרכיבים של שני המוצרים הפופולריים של "דוקאן" מבין אלו שנכנסו לישראל. האחד הוא חטיף דו-שכבתי בטעם שקדים עם סובין שיבולת שועל וציפוי שוקולד (נמכר באריזת 4 חטיפים במשקל 30 גרם כל אחד), שמבטיח: ללא תוספת סוכר, ללא קמח לבן, סיבים תזונתיים ל-100 גרם: 18 גרם, חלבונים ל-100 גרם: 24 גרם.
המוצר השני הוא עוגיות סובין שיבולת שועל עם שוקולד צ'יפס, שוב ללא תוספת סוכר לבן וללא קמח לבן, 16.5 גרם סיבים תזונתיים, 16.7 גרם חלבונים ל-100 גרם. משקל העוגייה: 12.5 גרם.
7 צפייה בגלריה
אחד ממוצריו של ד"ר פייר דוקאן
אחד ממוצריו של ד"ר פייר דוקאן
אחד ממוצריו של ד"ר פייר דוקאן
(צילום: Lea prevovtac)
חוות דעתה של אורבך: "אלה מוצרים סופר מעובדים שהתועלת הבריאותית שלהם לא ברורה. הם מתועשים מאוד, מכילים מספר גדול מאוד של רכיבים (20 בחטיפים, 14 בעוגיות – ש"ח), בהם מלטיטול — ממתיק שיכול לגרום לחלק מהצורכים אותו כאבי בטן, גזים ואפילו שלשול. היצרן עצמו מזהיר שצריכה מופרזת עלולה לגרום לפעילות מעיים מוגברת. סובין שיבולת שועל הוא אמנם מוצר בריא המכיל סיבים, אבל מדובר בקליפות. שיבולת שועל מלאה בריאה ממנו פי כמה. היעדר הקמח הלבן והסוכר הלבן לא הופכים את המוצרים לבריאים. כמויות החלבונים והסיבים התזונתיים במוצר הבודד הן זניחות".
ד"ר דוקאן לא מתרגש מהביקורת: "מלטיטול הוא הממתיק הנפוץ ביותר בעולם המשמש כתחליף סוכר, ומאושר על ידי ארגוני הבריאות ברחבי העולם. התחליף מוגדר כפתרון לסוכרתיים ולסובלים מעודף משקל במרבית קטגוריית מוצרי 'ללא סוכר', וניתן למצוא אותו גם על מסטיקים ומוצרים רבים נוספים. לגבי הטענה שהמוצר מעובד, כך גם כל הביסקוויטים בעולם. הדבר המרכזי ביותר הם המרכיבים האיכותיים הנמצאים במוצר. הטענה כי כמויות החלבון הן זניחות אינה נכונה. החפיסות שלנו מכילות עד 24% חלבון, כמות זהה לסטייק בקר. אני מזמין את הישראלים להתנסות בעצמם".