הבשורה על הרצח המזעזע של ליאם בן השש על ידי אמו סיגל יאנה איצקוביץ, פגשה את חבריו, שכניו ואת קהילתו בתחילת החופש הגדול. "כבר באותו הלילה החלו בשירות הפסיכולוגי בהרצליה לתדרך את ההורים איך לתווך את המידע לילדים שלהם", סיפרה עדי ארד, פסיכולוגית חינוכית בהרצליה ונציגת פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית.
1 צפייה בגלריה
האמא והיליד
האמא והיליד
סיגל יאנה איצקוביץ ובנה ליאם ז"ל
"פתחו את בתי הספר והגנים בלילה, עשינו מפגש זום להורים ותידרכנו אותם איך לדבר על הילדים", תיארה ארד. "אני חלק מצוות של 50 פסיכולוגים וחצי מהתחנה הייתה מעורבת בתפעול האירוע הזה. יש הרבה הורים שהיו רוצים שהילדים שלהם לא ייחשפו לדבר הזה, אבל לצערי זה לא אפשרי. הילדים שומעים וחשוב שהמידע יהיה מתווך על ידי מבוגר באופן תואם גיל".
עדי ארד: "לשמוע על רצח של ילד צעיר זה מזעזע, אבל שזה נעשה על ידי אמא שלו, שאמורה להיות גורם מגן בחייו, זה משהו שהוא בלתי נתפס על הדעת וזה יכול לעורר אצל ילדים פחדים ושאלות כמו – על מי אני יכול לסמוך"
שום דבר לא יכול היה להכין את הצוותים לשאלות שהעלו הילדים. "כבר בתחילת השיחה אחד הילדים אמר שהוא שמע שאמא שלו הרגה אותו עם גרזן, ואז הבנתי שהם כבר יודעים", סיפרה ארד. "מדובר בילדים מאוד צעירים שנחשפו לפרטים האלה. ילדה אחת אטמה את האוזניים ולא רצתה לשמוע ובקשה לצאת מהכיתה, ילדה אחרת הייתה על סף בכי".
"היו להם המון שאלות", הוסיפה. "'איך זה יכול להיות שאמא הורגת ילד עם גרזן?' 'איך אמא עושה דבר כזה לבן שלה?' 'מה, הוא לא ברח?' 'איפה זה קרה?' אחת הבנות שאלה אותי – 'אבל למה סיפרת לנו את זה? הגעתי שמחה לבית ספר, ועכשיו אני עצובה'. זה ממש שבר לי את הלב. אם אנחנו כמבוגרים לא קולטים את זה, אז איך הם יתפסו את זה?".
היא מספרת: "אני עובדת כבר כמעט עשור בתחום הזה והתמודדתי עם הרבה מקרי חירום אבל כזה דבר לא חוויתי. לשמוע על רצח של ילד צעיר זה מזעזע, אבל שזה נעשה על ידי אמא שלו, שאמורה להיות גורם מגן בחייו, זה משהו שהוא בלתי נתפס על הדעת וזה יכול לעורר אצל ילדים פחדים ושאלות כמו – על מי אני יכול לסמוך"?
בשבוע האחרון פועל קו פתוח לתושבים בהרצליה שמאויש על ידי פסיכולוגים. "מגיעות אלינו המון פניות מהורים, מתושבים, מצוותי חינוך, שמתמודדים עם שלל סימפוטומים: מחשבות חודרניות, סיוטים בלילות, פחד ללכת לבד – לשירותים, לצחצח שניים. ילדים ובני נוער שנחשפו לסרטונים המתארים שהם עוצמים את העיניים ופתאום רואים את הפנים שלה, המון סצנות מתוך הסרטון שחודרות להם למחשבות. הסימפטומים האלה של פלאשבקים או התקפי חרדה, הם תגובה נורמלית לאירוע טראומטי".
עדי ארד פסיכולוגית חינוכית בהרצליהעדי ארד צילום: מעין שלוסברג
האירועים הללו הם תזכורת קריטית לחשיבות הפסיכולוגים במערכות החינוך, שכיום בגלל המחסור פועלים ביחס לא הגיוני של פסיכולוג חינוכי אחד על 1,400 תלמידים.
"לא בטוח שהמענה שאנחנו נותנים כיום יתאפשר לאורך זמן", קבעה ארד, "השירותים הפסיכולוגיים החינוכיים ובכלל הפסיכולוגיה הציבורית קורסים, כי פסיכולוגים עוזבים בגלל התנאים הלא-פשוטים, והשכר המביש. לצערי ישנם הרבה מקרי חירום במדינה שלנו, ואז מה יהיה העתיד של הילדים שלנו"?
עוד בנושא:
פורסם לראשונה: 00:00, 25.07.24