רופאים מתמחים מותחים ביקורת על הסכם השכר החדש שצפוי להיחתם בימים הקרובים בין ההסתדרות הרפואית לבין משרדי הבריאות והאוצר. "זו תוספת שכר שהיא לכל הדעות עלובה וככלל מדובר על פחות מעשרה אחוזים", אמרה ד"ר הילה בן חורין, מתמחה ברפואת משפחה ממרכז הארץ. ערן דותן, סטאז'ר באיכילוב וחבר ארגון "מרשם", אומר כי "ההסכם הזה הוא אכזבה אחת גדולה".
לדברי ערן דותן, בהסכם החדש "אין כלל תמריצים אפקטיביים להשאיר את המתמחים והמתמחות בשירות הציבורי, שזו משימה מאוד חשובה גם למערכת הבריאות ברמה הארצית. קיווינו שיהיה משהו בהסכם הזה אבל למתמחה בשטח ההסכם הזה לא ישנה הרבה, ואולי רק יחריף את המצב".
3 צפייה בגלריה
ערן דותן מחאת המתמחים
ערן דותן מחאת המתמחים
"ההסכם הזה הוא אכזבה אחת גדולה". ערן דותן
(צילום: יאיר שגיא)
הסכם השכר האחרון נחתם בשנת 2011 ובתקופת הקורונה הוארך תוקפו. מדובר על הסכם ביניים עד לספטמבר 2025, שיעגן את שכרם ותנאי ההעסקה של הרופאים ובנוסף ייתן מענה ספציפי לרופאי התחומים שסובלים ממצוקת כוח אדם קשה והוגדרו מראש: פסיכיאטריה, שיקום ורפואה משפטית. ההסכם צפוי להביא לעלייה של 5,000 שקלים בשכרם של הרופאים מהתחומים הללו, לצד מענקים חד-פעמיים והעלאה קבועה של שכרם. ואולם, המתמחים באותם תחומים יקבלו שליש לעומת הבכירים.
3 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה ברופאים וברופאים המתמחים
הפגנת תמיכה ברופאים וברופאים המתמחים
הפגנות המתמחים למען חתימה על הסכם השכר החדש
(צילום: מוטי קמחי)
בארגון המתמחים "מרשם" מותחים ביקורת חריפה על המתווה המסתמן של ההסכם משום שעולה ממנו כי הרופאים המתמחים שאינם מתחומים אלו יקבלו תוספות שכר בגובה של 700 שקלים בלבד. תוספת השכר היא באחוזים, ומאחר ששכר הבסיס של המתמחים נמוך יותר, הם יקבלו תוספת זעומה. "עיון בנוסח ההסכמות מעלה, כפי שחששו הרופאים המתמחים, כי ההסתדרות הרפואית אינה פועלת למענם ולמען האינטרסים הייחודיים שלהם", צוין במכתב שנשלח מטעם ארגון המתמחים "מרשם" לממונה על השכר במשרד האוצר, אפי מלכין. "כאשר מנוהל מו"מ מעל ראשם הדברים באים לידי ביטוי עלי כתב ובתלוש השכר".
3 צפייה בגלריה
הילה לוי בו חורין מחאת המתמחים
הילה לוי בו חורין מחאת המתמחים
ד"ר הילה לוי בו חורין. "זה לא משקף את המאמץ שלנו בשנה האחרונה בתור המגזר שנושא בעול"
(צילום: דנה קופל)
מערכת הבריאות הציבורית בישראל נשענת על מתמחים. רק בחודש ספטמבר האחרון יצא לדרך מהלך קיצור התורנויות בכמה מקצועות ובעשרה בתי חולים לאחר מאבק של שנים לקיצור 26 שעות התורנות. הוא מיושם באופן מוגבל במיוחד על רקע המלחמה והגיוס למילואים.
"זה לא משקף את המאמץ שלנו בשנה האחרונה בתור המגזר שנושא בעול, גם בחזית בשדה הקרב", הסבירה ד"ר בן חורין. "חבריי המתמחים הם המילואימניקים הקרביים ושאינם קרביים שגויסו בשנה האחרונה וגם נשאו בעול בעורף. בסוף, יש רופאים ורופאות שבני ובנות הזוג שלהם משרתים במילואים, ואנחנו עשינו שמיניות באוויר כדי להתייצב כל בוקר בתורנות. זה מה שמגיע לנו?"
מההסתדרות הרפואית נמסר בתגובה: "המו"מ עדיין בעיצומו והמידע המפורסם אינו נכון. הרופאים המתמחים הם רופאים לכל דבר והסכם הביניים יחול על כולם וכל הרופאים יקבלו את ההטבות גם מתמחים וסטאז'רים".
ממשרד הבריאות מסרו כי "הסכם השכר הנוכחי מתנהל בצל מצב החירום שיצרה המלחמה ונועד בעיקר לתת מענה לצרכים האקוטיים שעלו בעקבותיה בתחומי הפסיכיאטריה, שיקום, ורפואה משפטית. לצד זאת, הסכם השכר כולל נושאים רבים שנמצאים בדיונים, וטרם נקבעו התוספות השונות וגובהן. בסמוך לסיום ההסכם הנוכחי, צפוי להתחיל משא ומתן על הסכם ארוך טווח עם ההסתדרות הרפואית".
פורסם לראשונה: 00:00, 13.08.24